Yamahan MT Hyper Naked -mallisto laajeni nopeasti ja kattaa nyt 125 - 1 000 cc mallit. Näin sekä aloittelevilla että kokeneilla motoristeilla on mahdollisuus löytää omiin ajotaitoihin ja tarpeisiin sopiva malli. Mallisarjan yläpään pyörät MT-09 SP- ja MT-10 SP sekä MT-10 Tourer Edition on suunniteltu vaativille motoristeille. Kuluneen kuuden vuoden aikana Yamaha MT-moottoripyöriä on myyty Euroopassa yhteensä yli 241 000 kappaletta.

Mallisarjan tyyli ja tekniikka kehittyvät jatkuvasti. Tämä on selvästi havaittavissa kaudelle 2020 uudistetun MT-03:n piirteissä, kuvailee Yamaha.

Uudistettu MT-03 2020

MT-03 on valmistajan se malli, johon voidaan siirtyä suoraan satapiikin ja korttipäivityksen jälkeen. 

Pyörän jousitusta on hienosäädetty, muotoilua terävöitetty ja moottori on kokoisekseen vääntävä. MT-03:n ulkonäössä on paljon samaa kuin sen 847 cc moottorin vauhdittamassa MT-09 isoveljessä.

MT-malleissa pyörän massa on keskitetty tiiviisti moottorin ympärille, mikä erottaa sen muotoiluineen kilpailijoistaan. Muotoilua on viety 2020-mallissa uudelle tasolle, mikä näkyy muun muassa 14-litran polttoainesäiliön entistä leveämmän katteen ja uudenmallisten ilmanohjainten muodoissa.

Pyörässä on myös Led-ajovaloa kehystävät parkkivalot. Samalla pyörän piirteet myötäävät isompien MT-mallien olemusta. Myös vilkut on toteutettu Ledein.

Moottori ja muuta mukavaa

Pyörän moottori on kaksisylinterinen ja kuutiotilavuudeltaan 321 cm3. Kaksisylinterinen rivikone käy etenkin ala- ja keskialueen kierroksilla huomattavasti tasaisemmin kuin vastaavan kokoinen yksisylinterinen moottori.

MT-03:n moottorissa on karkaistut kiertokanget ja keveät takomännät, jotka vähentävät liikkuvien massojen painon aiheuttamaa tärinää. Keveät männät varmistavat myös erinomaisen ripeän kaasuvasteen. Alumiinisylinterien DiASil-pinnoitteen ansiosta lämmön aiheuttama tehohäviö on puolestaan erinomaisen vähäistä.

Pyörässä on uusi USD-etuhaarukka, jonka pitäisi parantaa käsiteltävyyttä jarrutuksissa, kaarreajossa ja kiihdytyksissä. USD-etuhaarukassa on kullanväriset ulkoputket ja 37 mm sisäputket.

MT-03:ssa on pitkä takahaarukka, jonka esi-isän Yamaha esitteli ensimmäisessä Yamaha R1 supersportissaan 1998. Sen jälkeen tätä teknistä ratkaisua on käytetty useissa merkin malleissa. Epäsymmetrinen, 573 mm pitkä takahaarukka yltää lähemmäs pyörän keskipistettä, joten se vakauttaa ajohallintaa ja -käytöstä jarrutuksissa, kaarteissa ja kiihdytyksissä. Takajousituksen iskunvaimentimen uudet perusasetukset ja jäykempi jousi parantavat käsiteltävyyttä.

MT-03:n runko on teräsputkista ja keveistä kolmiorakenteista koostuva kokonaisuus. Moottori on rungon kantavana rakenteena.

Pyörän ajoasennon pitäisi olla aiempaa ergonomisempi ja polttoainesäiliön kate on leveämpi. Samalla ajomukavuus ja hallittavuus ovat parantuneet.  Rungon kapean keskiosan ansiosta kuljettaja on enemmän pyörän "sisällä" kuin sen päällä. Ohjaustankoa on korotettu entisestä.

2020 MT-03:ssa on monitoiminen, mustapohjainen LCD-mittaristo, jonka kaikki tiedot näkyvät selkeästi valkoisina arvoina. Mittariston valikko- ja toiminnot ovat helppokäyttöisempiä.

MT-03 2020 ominaisuuksia

  • · Aggressiivinen, uuden sukupolven MT-muotoilu
  • · LED-ajovalo ja ilmeikkäät parkkivalot
  • · Edistyksellinen, kaksisylinterinen, 321 cc, moottori
  • · Uusi, 37 mm USD-etuhaarukka
  • · Pitkä takahaarukka ja iskunvaimentimen uudet asetukset.
  • · Teräsputkesta tehty, kevyt kolmitukirakennerunko
  • · Ergonominen ajoasento
  • · Laadukas varustelu ja viimeistely
  • · Uusi huipputekninen LCD-mittaristo
  • · Uudet kevyet LED-vilkut

 

Hinta ja saatavuus: saatavilla Yamaha-jälleenmyyjillä joulukuusta 2019 alkaen.

Värit: Ice Fluo, Icon Blue ja Midnight Black