Royal Enfield (RE) on pystynyt tekemään ennätysmyyntiä vuosi toisensa jälkeen ja laajentamaan maailmanlaajuista jakeluverkkoaan, imagoaan ja asiakaskuntaansa pitämällä hengissä yhden maailman vanhimmista moottoripyörämerkeistä. He ovat onnistuneet luomaan arvoa sille, että ovat tietyllä tavalla säilyttäneet "vanhan" imagonsa nuorten kanssakilpailijoidensa joukossa.

RE:n myynnin kehitys on ollut todella vaikuttavaa, ja se on imenyt kasvunsa Intian mp-markkinoiden hurjasta noususta, mistä se on kyllä ottanut sille kuuluvan osansa. Vuonna 2012 RE myi 469 741 moottoripyörää, kun ennätysvuonna – kuudentena sellaisena peräjälkeen – vuonna 2018 myynti oli huikeat 846 000 kappaletta, jolla se lunasti paikkansa maailman suurimpana keskikokoisten moottoripyörien valmistajana.

Kehittyminen Intian markkinoilla on ollut merkille pääasia vuosien ajan, ja vasta äskettäin merkki on alkanut kiinnittää huomiota muuhun globaaliin markkinaan. Sen tavoitteena on luoda globaali brändi ja hajauttaa täysin kotimaisista markkinoista riippuvan valmistuksen riskiä.

Vuosi 2019 näyttäisi vahvistavan pelkoa liian suuresta korrelaatiosta yrityksen ja kotimaisen markkinan imun välillä. Vuosien hurjan kasvun jälkeen vaikuttaa siltä, että Intian mp-markkinoiden kasvu on hidastumassa tai jopa kääntymässä, ja sitä korvaamaan ei riitä merkin myynnin vahva kasvu kansainvälisillä markkinoilla.

Vuoden 2019 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana merkin myynti Intiassa hiipui 21,8 %, ja kun ottaa huomioon, että tämä vastaa 94 % Royal Enfieldin myynnistä, maailmanlaajuinen myynti on laskenut 20,2 %, mikä tarkoittaa 533 000 myytyä moottoripyörää.

Muilla markkinoilla myynti kasvaa kovaa vauhtia: Muu Aasia (Kiina, Japani, Korea, Taiwan) + 14,6%, Pohjois-Amerikka +15,8% ja Eurooppa +78%! Myynti vetää viime mainitussa erityisen hyvin Englannissa +124 %, Saksassa +68%, Ranskassa +82 %, Italiassa +25 % ja Espanjassa +59%.

Kasvua riittää myös Etelä-Amerikassa. Toki on syytä muistaa, että vaikka prosenttiluvut ovat hurjia, niin kuten 94 % kotimaisen myynnin osuus kertoo, kappalemääräinen myynti muualla on edelleen vähäistä Intiaan verrattuna.