Vuonna 2015 Dakar-ralliin moottoripyörällä osallistunut Ralf Molander hakee nyt rahoitusta joukkorahoituksen keinoin.

– Koska moottoriurheilussa on harrastetasolla vaikea saada perinteisen sponsoroinnin kautta merkittäviä rahallisia panostuksia jopa näinkin isoon tapahtumaan, ajatuksena on nyt tarjota palkintoja, jotka toimivat perinteisten palvelukonseptien ja tuotemyynnin tapaan. Tuotteita löytyy perinteisestä T-paidasta aina isompiin koulutuskokonaisuuksiin. Palkintojen joukossa saatetaan nähdä melko harvinaisiakin palvelutuotteita, joita on jopa vaikea mitata rahassa ja ne vaihtuvat kysynnän sekä menekin mukaan.

– Samalla haen uusia asiakkaita Fennec Safety -yritykselleni, joka myy ei-teknisen taidon kursseja, prosessioptimointia ja turvallisuuskonsultointia eri alan yrityksille ja organisaatioille. Vaikka minun ydinosaamiseni koskee lähinnä ilmailua ja ensihoitoa, taidot ovat suoraan sovellettavissa muillekin aloille, joissa inhimilliset virheet maksavat rahaa ja ihmishenkiä, inhimillisiä tekijöitä ja järjestelmäturvallisuutta Lundin yliopistossa opiskellut Molander kiteyttää.

– Edellinen Dakar-kilpailu jätti keskeneräisen tunteen ja nyt uskon että olen monellakin tapaa viisaampi ja valmiimpi niin kuljettajana kuin ”tiimipäällikkönäkin”. Kilpailu vaatii suuria ponnistuksia monellakin saralla, koska pelkkä osallistumismaksu kilpailuun on 15 000€, jonka lisäksi pitää hankkia kalustoa, varaosia, retkeilytarvikkeita, matkoja sekä hoitaa logistisia asioita, puhumattakaan harjoittelusta. Suoraan Dakar-ralliin ei ole järkeä lähteä, harjoitusralleja on tarkoitus ajaa 1-3 kpl ennen varsinaista kilpailua. Vaikka toimin kuljettajana yksin kilpailussa, ympärillä on hyvä olla tiimi joka avustaa erinäisten asioiden kanssa.

– Seuraavat viisi Dakar-rallia ajetaan kaiketi Saudi-Arabiassa, jossa maaston vaihtelevuus on pienempi kuin Etelä-Amerikassa ajetuissa Dakar-kilpailuissa, ja tulee olemaan pääasiassa hiekka-aavikkoa, KTM:n rallipyörällä Dakariin 2015 osallistunut Molander summaa.

– Tavoite on saada kasaan noin 80 000 - 100 000€, jolla tarkoitus on kattaa osallistumismaksun lisäksi uusi KTM-rallipyörä, paikka huoltotiimistä sekä muita oheiskuluja, kuten harjoittelurallien kustannukset. Kampanja alkaa tiistaina 26.11.2019 ja loppuu 21.01.2020. Rallipyöriä KTM rakentaa vuositasolla noin 70 kpl. ja ne myydään useimmiten loppuun toukokuuhun mennessä, joten on tärkeää saada rahoitus kuntoon ajoissa, jos aikoo uuden pyörän ostaa, ja vähän käytettyjä on markkinoilla tosi harvoin, Molander pohtii.

Kampanjaan ja palkintoihin voi tutustua täällä