Crit'Air – mikä se on?

Crit’Air on tarra, jonka autoilijat ja moottoripyörät, vaikka olisivat vain läpikulkumatkalla, tarvitsevat ajoneuvoonsa, että pystyvät ajamaan joissakin Ranskan kaupungeissa. Se asennetaan auton tuulilasiin sisäpuolelle tai moottoripyörän etuteleskooppiin.

Crit’Air-tarra on pakollinen kaikille Pariisin kehäalueen sisäpuolella ajaville vaikka nämä olisivatkin ulkomailta, ja vaikka erillisiä saastehälytyksiä ei olisikaan voimassa.

Ne on otettu käyttöön lisäksi mm. Lyonissa, Strasbourgissa, Toulousessa, Champeryssä ja Marseillessa, missä ratkaisuun päädyttiin vuoden 2019 lämpöaallon aikana.

Saastehuippujen yhteydessä, kuten silloin kun on todella kuuma, kuten viime kesäkuun lämpöaallon aikana, viranomaiset voivat määrätä lisäksi joukon muita ajamisen rajoituksia, kuten nopeusrajoitusten alentamista entisestään.

Tarran numerot portailla 0-5 osoittavat ajoneuvon saasteluokituksen. Vähiten saastuttava 0 kuuluu täyssähköajoneuvoille. Saastuttavampien, vanhempien ajoneuvojen numeroluokitus on korkeampi.

Helppo hankkia

Tarran voi tilata kätevästi Crit'Airin sivustolta englanniksi täältä. Tarran hinta postituksineen Suomeen on maltilliset 4,21 euroa. Tilauksen yhteydessä annetaan ajoneuvon rekisteriotteeseen merkityt tiedot, jotta järjestelmä osaa laskea oikean luokitusnumeron ajoneuvolle. Tarra on ajoneuvokohtainen ja voimassa ajoneuvon eliniän.

Palvelu on toteutettu sekä englanniksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi että italiaksi. Kyse on virallisesta Crit'Air-sivustosta, josta tarra kannattaa ostaa. Muualta hankittuna se on hieman kalliimpi.

Sakko tarran käyttämättömyydestä on autojen ja moottoripyörien kohdalta 68 € ja bussien ja kuorma-autojen osalta 135 €. Maksu nousee vastaavasti 180 € tai 375 euroon, mikäli sitä ei ole maksettu 45 päivän sisällä tapahtuneesta. Tarra kannattaa siis hankkia jo kotimaassa hyvissä ajoin Ranskanmatkaa suunniteltaessa, ettei sitten harmita paikan päällä.

Asennus ajoneuvosta riippuen joko tuulilasiin tai etuteleskooppiin.

Asennus ajoneuvosta riippuen joko tuulilasiin tai etuteleskooppiin.

Rajoitukset monimutkaisia ja eroavat kaupungeittain

Pariisi esimerkiksi on tiukentanut alkuperäistä aikataulua luokitusten suhteen. Autot ja muut ajoneuvot, jotka käyttävät Crit'Air 5 -tarraa kiellettiin kaupungin alueelta 1.7.2019. Luokitus 5 tarkoittaa ajoneuvoja, jotka on rekisteröity ennen vuotta 1997 bensiini- ja 1.1.1997-31.12.2000 dieselajoneuvojen osalta.

Samalla ajoneuvot, jotka käyttävät Crit'Air 4 -tarroja ovat joutuneet tiukempien rajoitusten kohteeksi. Esimerkiksi henkilöautot, jotka kuuluvat tähän tarraluokkaan, eivät saa ajaa Pariisissa klo 8.00 - klo 20.00 välisenä aikana. Lisäksi on erilaisia tietoja rajoituksesta sen suhteen, koskeeko tämä vain arkipäiviä, vai onko rajoitus voimassa seitsemänä päivänä viikossa.

Dieselajoneuvojen käyttö – iästä riippumatta – kielletään Pariisissa vuodesta 2024 ja bensiinikäyttöisten 2030.

Missä tarraa tarvitaan:

Luokituksia on kaksi: Ilmansuojeluvyöhyke (tiukempi) ZPA ja rajoitetun liikenteen alueet ZCR, sekä ZPaD.

  • Pariisi: ZPA ja ZCR
  • Lille: ZPA - ZCR
  • Strasbourg: ZPA - ZCR
  • Dijon (+ Côte-d'or): ZPA
  • Guéret (+ Creuse) : Zone de Protection de l’Air Deparmental (ZPAd)
  • Clermont-Ferrand (+ Puy-de-Dome) : ZPAd
  • Lyon-Villeurbanne: ZPA
  • Grenoble (+ Isère): ZPA - ZCR
  • Annecy (+ Haute-Savoie): ZPA
  • Chambery (+ Savoie): ZPA
  • Valence (+ Drôme): ZPAd
  • Vallée de l’Arve: ZPA
  • Toulouse
  • Bordeaux (+ Gironde): ZPAd
  • Auch (+ Gers): ZPAd
  • Pau (+ Pyrénées-Atlantiques): ZPAd
  • Montpellier (+ Hérault): ZPAd
  • Marseille (+ Bouches-du-Rhone): ZPAd
  • Chartres (+ Eure-et-Loir): ZPAd
  • Orléans (+ Loiret): ZPAd
  • Angers (+ Maine-et-Loire): ZPAd
  • Rennes: ZPA
  • La Roche-sur-Yon (+ Vendée): ZPAd
  • Poitiers (+ Vienne): ZPAd
  • Niort (+ Deux_Sèvres): ZPAd

 

Asiasta kertoi Connexion France. Crit'Airin viralliselta YouTibe-kanavalta voit käydä katsomassa videon tarran käytöstä

Kaikkien eurooppalaisten kaupunkien ajorajoituksista saat tiedon Urbanaccessregulations-sivustolta täältä.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Huomisesta alkaen ajoneuvoissa on Pariisissa oltava saasteluokkaa osoittava tarra - koskee myös moottoripyöriä

Tarvitseeko motoristi saasteluokkaa osoittavan tarran Pariisissa ajaessaan? Mistä sen voi hankkia?

Pariisin metropolialue tiukentaa päästöluokituksia entisestään: 2030 vain sähkö- tai polttokennokäyttöiset ajoneuvot kelpaavat