Italialainen Ferrari on yksi maailman parhaiten tunnetuista äärimmäisten superautojen valmistajista. Yrityksellä on pitkä historia toinen toistaan kauniimpien ja voimakkaampien sekä mitä eksoottimmista materiaaleista rakennettujen kulkineiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Mutta todennäköisesti vain harvat tietävät, että nimi Ferrari yhdistetään myös moottoripyöriin. Tai oikeammin yhteen ainoaan sellaiseen, jossa on Ferrarin virallinen "korskuva orhi" -logo. Moottoripyörän nimi ja malli on Ferrari 900.

Ferrari 900:n uniikki moottori, ja 'Testarossa' -vaikutteiset ilmanottoaukot.

Ferrari 900:n uniikki moottori, ja 'Testarossa' -vaikutteiset ilmanottoaukot.

Pyörässä on kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 900 cm3 ilmajäähdytteinen moottori. Pyörän teho on 105 hevosvoimaa 8000 kierroksella minuutissa. Ferrari painaa vain 172 kg kuivana, ja sen kiihtyvyys 0-100 km on alle 3 sekuntia. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 256 km/h. 1990-luvun puolivälissä valmistetulle pyörälle nämä ovat aivan asiallisia lukemia.

Ferrari ei kuitenkaan suunnitellut eikä rakentanut pyörää, vaan sen idea sai alkunsa kahden moottoripyöräinsinöörin käymästä keskustelusta. Rodney Milson ehdotti, että David Kay osoittaisi suunnittelijan kykynsä rakentamalla ainutlaatuisen moottoripyörän, ja Kay lupasi. Sen jälkeen Kay lähetti kirjeen Ferrarille, ja pyysi lupaa rakentaa moottoripyörän Ferrarin perustajan, Enzo Ferrarin kunniaksi.

Ferrari 900

Ferrari 900

Uskomatonta ja yllättävää kyllä, yritys vastasi kyselyyn, ja kukapa muu kuin Enzo Ferrarin poika Piero Ferrari antoi hyväksyntänsä ja toivotti Kaylle hyvää onnea hankkeeseensa. Kirjeessä, joka on päivätty Maranellossa 23. toukokuuta 1990 Piero Ferrari toteaa Kaylle: "hyväksynnästä asentaa Ferrarin merkki moottoripyörääsi" sekä onnentoivotukset.

Kay ja hänen tiiminsä rakensivat pyörän käsin. Nelisylinterinen 8-venttiilinen moottorikin on alusta alkaen itse rakennettu. Pyörässä on teräsputkirunko, ja sivupaneleista tulee tarkoituksella mieleen Ferrari Testarossa. Pyörässä on myös itse magnesiumista valettuja osia, hiilikuituiset lokasuojat ja 17" erikoistyönä valmistetut Astraliten vanteet. 

Pyörän osat edustavat sen aikakauden huippua muutenkin: etuteleskooppi on Forcelle Italian upside-down-versio, jarrut massiiviset Brembot. Tuplalevy edessä ja kuusimäntäiset puristimet, takana oli yksi levy ja nelimäntäinen kaliiperi.

Ferrari 900:n valmistettiin oma, ainutlaatuinen digitaalimittaristo.

Ferrari 900:n valmistettiin oma, ainutlaatuinen digitaalimittaristo.

Pyörän äänenvaimennin- ja pakoputkipuoli oli myös varta vasten tätä pyörää varten rakennettu, ja Kay itse sanoi, että pyörää oli hauska vain kierrättää, sillä sen ääni muistutti "Messerscmittiä ajamassa takaa Spitfireä".

Pyörän rakentamiseen käytettiin neljän vuoden aikana yli 3000 miestyötuntia, mutta epäilemättä se oli kaiken sen vaivan arvoinen. Ferrari 900 myytiin aikanaan Bonhamsin huutokaupassa, ja siitä maksettiin satojatuhansia euroja.

Nykyään Kay pyörittää MV Meccanica Verghera Ltd:tä perheineen. Yritys on keskittynyt italialaisten klassikkopyörien, kuten MV Agusta ja Gileran restaurointiin ja korjaamiseen.

Asiasta kertoi ADVrider. Bonhamsin sivuilta löydät lisää tietoa – ja kuvia – Ferrari 900:sta.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Elämäsi tilaisuus, jos olet F1- ja Ducati-fani ja haluat ostaa Ferrarin Nigel Mansellille lahjoittaman Ducati Pason

Ferrari 900 on tribuutti niin Enzo Ferrarille kuin Ferrari Testarossallekin.

Ferrari 900 on tribuutti niin Enzo Ferrarille kuin Ferrari Testarossallekin.