Mecumin Las Vegasin huutokauppa järjestettiin tänä vuonna tammikuun 21. - 26. päivä, eli tapahtuma jatkuu vielä tänään ja huomenna. Kaupan on / oli niin paljon hienoja ja mielenkiintoisia pyöriä, ettei ollut mitään mahdollisuutta ryhtyä käymään läpi koko valikoimaa alkaen Indian Larryn rakentamista pyöristä, aina moottoripyöräilyn alkuaikojen valioihin, tai Ducatin superharvinaisuuksiin.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

Pyörä on toinen kahdesta tunnetusta säilyneestä George Broughin alkupään tuotannon edustajasta. Pyörä on restauroitu suurenmoisella taidolla, kerrotaan Mecumin tiedotteessa.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

Mark 1 oli George Broughin unelmamoottoripyörä, jota hän oli suunnitellut I maailmansodan pimeinä päivinä keskusteluissa sotilastoverinsa George Patchettin kanssa siitä, millainen ideaali moottoripyörä voisi olla. 

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

George Brough valmisti ensimmäiset Brough Superior -moottoripyöränsä vuonna 1919 isältään Williamilta saadun siemenrahoituksen turvin, ja todisti nopeasti olevansa ei ainoastaan loistava PR-nero ja showmies, mutta myös yksi historian lahjakkaimpia moottoripyörien stylistejä. Hänen konseptinsa olivat hienoja ja edustivat varhaista 1900-lukua parhaimmillaan: hän käytti parhaita komponentteja rakentaakseen nopeimpia, helpoimmin käsiteltäviä ja parhaannäköisiä moottoripyöriä maailmassa.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

Hänen visionsa vaikutti alaan kokonaisuudessaan, ja hän vaati komponenttiensa valmistajilta erikoiskohtelua ja erityismateriaaleja esimerkiksi JAPin valmistamiin moottoreihin ja Sturmey-Archerilta tämän valmistamiin vaihteistoihin. Hyöty oli tietysti molemminpuolinen, sillä sehän samalla kertoi siitä, että heidän valmistamiaan moottoreita ja vaihteistoja käytettiin maailman nopeimmissa moottoripyörissä.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

Brough Superior Mark 1:ssä käytettiin 1000-kuutioista V2-moottoria, ja se voitiin tilata joko JAPin “90-Bore” -moottorilla tai sveitsiläisen M.A.G.:n moottorilla. 90-Bore-moottori oli suunniteltu kisakäyttöön ja varustettu kannen yläpuolisin venttiilirakentein. 90-Bore-moottori oli järkevän luotettava ja erittäin nopea tuona aikakautena. Sturmey-Archerin vaihteistossa oli kolme vaihdetta. Kytkimenä oli saman valmistajan yksijousinen kytkin, joka kesti myös kylkeen kiinnitetyn sivuvaunun.

Pyörän laatu näkyy kyllä työn jäljessä.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore.

1953 Vincent Black Shadow

1953 Vincent Series C Black Shadow.

1953 Vincent Series C Black Shadow.

On niin ikään legendaarinen moottoripyörämalli. Tämän yksilön restauroinnille Mecum antoi 100 pistettä. Pyörä on myös voittanut kaksi kertaa Quail Concoursin.

Vincent Black Shadow on täysin musta, ja se oli aikanaan nopein tuotantomoottoripyörä maailmassa vuosina 1948-1973.

Black Shadow oli Philip Vincentin unelman sellaisesta moottoripyörästä, jossa yhdistyvät mukavuus, laatu, insinööritaito ja nopeus, äärimmäinen ilmaus. Vincent oli innovaattori alustan suunnittelussa 1920-luvulta eteenpäin.

1953 Vincent Series C Black Shadow.

1953 Vincent Series C Black Shadow.

Kun JAPin moottorit peittosivat Vincentin omat, Phil Irving palkattiin suunnittelemaan uusi yksisylinterinen moottori Comet- ja Meteor-malleihin. Ensimmäinen V2-malli, A Rapide, esiteltiin vuonna 1938, ja se vei maailman nopeimman tittelin Brough Superior SS100:lta, ja oli samalla Vincentin ensimmäinen superpyörä.

Toisen maailmansodan aikana Irving ja Vincent suunnittelivat ja tekivät kompaktimman V-2-moottorin prototyypin. Se esiteltiin Series B Rapidena 1946. Se oli nopeampi, kevyempi ja vahvempi kuin sotaa edeltävä malli, ja siitä tuli vain parempi, kun siitä viritettiin lisää vauhtia Black Shadow- ja Black Lightning -malleina.

1953 Vincent Series C Black Shadow.

1953 Vincent Series C Black Shadow.

Vuodelta 1948 peräisin olevissa Black Shadoweissa käytettiin Bramptonin girder-etupäätä, ja toisena tuotantovuonna siirryttiin Series C -malleissa Girdraulic-etuhaarukoihin. Ne olivat todella vahvoja, ja immuuneja mm. sivuvaunujen kaarteissa aiheuttamalle väännölle. 

Vincentit olivat erinomaisen ajettavia ja hyvin käsiteltäviä pyöriä aikanaan, ja voittivat Manx GP:n rajoittamattoman luokan kolmesti, sekä saavuttivat 19 sijoitusta 10 parhaan joukkoon maailman kovimmissa rr-kisoissa. 

Kaupan oleva 1953 Vincent Series C Black Shadow on parhaassa mahdollisessa kunnossa. Sen moottorin kuutiotilavuus on 998 cc ja vaihteita on neljä kappaletta.

Lisätietoja Mecumin huutokaupasta saat täältä

1953 Vincent Series C Black Shadow.

1953 Vincent Series C Black Shadow.