– Tämä on tärkeä kumppanuus Triumphille, ja olen iloinen siitä, että se on nyt muodollisesti alkanut, totesi Triumph Motorcyclesin pääjohtaja Nick Bloor. – Samalla kun se vie brändimme merkittäville uusille alueille, tuotteet, joita kumppanuutemme tuloksena syntyy, auttavat myös innostamaan nuorempia, mutta tarkkanäköisiä asiakasryhmiä. Se on askel tavoitteessamme laajentua globaalisti, erityisesti nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasian markkinoilla, mutta myös saavuttaa kasvua kypsemmillä markkinoilla kuten Euroopassa.

Sen jälkeen kun Daytona- ja Street Triple -mallien moottoreiden koko kasvoi 675 cc:stä 765 cc:hen, Triumphilla ei käytännössä ole ollut yhtään mallia keskikokoisella moottorilla varustettujen pyörien sarjassa.

Intialaisella Bajajilla taas on yksi ainoa malli, jonka kuutiotilavuus ylittää 230 cc, Dominar 400. Sen moottori on johdettu KTM Duke 390:stä, joita Bajaj valmistaa. Jutun aloituskuva on Bajaj Pulsar RS 200:sta.

Näiden kahden valmistajan yhteistyön takana on se, että ne näkivät aukon mallistoissaan, ja totesivat, että on aika käyttää "kummankin keskinäisiä vahvuuksia suurten ja pienitilavuuksisten moottoripyörien valmistuksessa, ja yhteistyössä suunnitella, toteuttaa ja valmistaa sarjaa keskikokoisia moottoripyöriä".

Uudet mallit myydään Triumpheina eikä Bajajin malleina. Pyörien hinnoittelu Intian markkinoilla alkaa noin 2500 eurosta. Vertailun vuoksi KTM Duke 390 maksaa Suomessa pari euroa alle 8000 euron, joten EU-mallit lienevät aikanaan samoissa hinnoissa.

Sitä, montaako, ja tarkalleen minkä kokoista mallia järjestelyt koskevat, ei ole kerrottu, vaikka yhteistyökumppanit lupaavatkin "monia optioita luokan eri segmentteihin". Se voi tarkoittaa myös yhtä tai kahta moottorimallia, joita jaetaan eri käyttötarkoitukseen sopivien pyörämallien kesken, kuten niin moni muukin tekee, esimerkiksi vaikka Honda, BMW tai KTM. Viime mainitusta Bajaj omistaa 48 % osuuden.

Uuden sopimuksen myötä Bajaj hallitsee Triumphin moottoripyörien jakelua Intian markkinoilla. Samalla se takaa Triumphille pääsyn Bajajin olemassaolevaan myyntiverkostoon. Bajaj myös edustaa Triumphia niillä markkinoilla, missä brändi ei vielä toistaiseksi ole saatavilla. Triumph puolestaan markkinoi niillä alueilla, missä sillä on jo jalansija, Bajajin malleja.

Asiasta kertoi ensin Motorcycle.

Aiheesta aiemmin:

Intialaisen Bajaj Auton valmistamat Triumphit myydään brittivalmistajan tuotemerkin alla

Triumph ryhtyy yhteistyöhön intialaisen Bajaj Auton kanssa