Viime vuoden heinäkuussa aloitettiin Baden-Wurttenbergissä kampanja yletöntä moottoripyörien aiheuttamaa melua vastaan. Ja nyt 80 muuta aluetta on päättänyt niinikään pistää tiukille kovan äänen tuottamisen.

"Moottoripyörämelualoitteen" mukaan alkuperäinen suunnitelma saada melutasoja alemmas on perua yhteistyöstä valtionhallinnon meluntorjuntaviranomaisen ja Baden-Wurttenbergin paikallisen hallinnon välillä. Ajatuksena on saada jokainen motoristi kantamaan vastuuta siitä, miten kovaäänisiä heidän pyöränsä ovat, ja jos se tarkoittaa sitä, että joutuu vaihtamaan pyörää tai ajamaan hitaammin asutuilla alueilla, niin odotetaan, että motoristi hoitaa vastuunsa ja toimii sen mukaan tai saa rangaistuksen.

Sen lisäksi, että suosituille moottoripyöräreiteille asennetaan äänen tasoa mittaavia laitteita, on nyt myös julkaistu luettelo niistä vaatimuksista, joilla melua halutaan rajoittaa. Se ajaa lainmuutosta, joka tarjoittaisi käytännössä sitä, että moottoripyörissä ei voisi enää käyttää kovaäänisiä jälkimarkkinoilla myytäviä pakoputkistoja ja äänenvaimentimia, ja menisi jopa niin pitkälle, että melutason pitää olla sama kuin alkuperäisillä putkilla.

Aloitteessa esitetään myös vakavampia rangaistuksia äänenvaimentimen sisäosien irroittamisesta. Se kaipaa koko mp-alan sitoutumista ympäristöä säästävään ja matalan melutason liikkuvuuteen sekä kasvattamaan poliisin liikennevalvontaa ja jopa liikennekieltoja viikonlopuiksi ja yleisille vapaapäiville melunsuojelun nimissä.

Lisäksi halutaan rohkaista motoristeja ajamaan hitaammin, että melua pyöristä syntyisi vähemmän.

Aloitteen takana on 81 aluetta, joista 74 on kaupunkeja ja lisäksi mukana on seitsemän saksalaista maakuntaa. 

Liikenneministeri Winfried Hermann totesi aloitteesta, että tämä on selvä herätys, Liittovaltion ja EU:n pitäisi nyt ryhtyä toimiin moottoripyörien melun vähentämiseksi.

Asiasta kertoi ensin Morebikes.

Aiheesta aiemmin:

Pariisissa on alettu ratsata kovaäänisiä moottoripyöriä äänitutkalainsäädännön voimaantuloa odotellessa