1938 Vincent-HRD 998 cc Series-A Rapide

Kuvassa näkyvän Vincentin uskotaan olevan ensimmäinen koskaan valmistettu  Series-A-Rapide-malli, ja samalla viimeinen moottoripyörä, joka jätti tehtaan vuonna 1959. DUR 142:sta käytettiin tehtaan esittelypyöränä ja testien tähtenä. Pyörä tulee myyntiin Bonhamsin Staffordin huutokauppaan 15. - 16. elokuuta.

Series-A 998 cm3 twin kehitettiin vuonna 1936. Apokryfisen tarinan mukaan design syntyi sen tuloksena, kun kaksi yksisylinterisen moottorin piirrosta limittyi päällekkäin. Mallin tuotanto alkoi vuonna 1936 vuoden 1937 sesonkia varten, ja keskeytettiin, kun sota alkoi 1939.

Vincent Series-A Rapiden huippunopeus oli 110 mailia tunnissa, 177 km/h, ja se oli nopein tuotantomoottoripyörä maailmassa, kun se julkistettiin. Vain 78 pyörää valmistettiin, ja uskotaan, että niistä noin 50 on vielä hengissä maailmanlaajuisesti.

DUR 142 kellotti 164 km/h, Motor Cycling -lehti, huhtikuu 1938. Kuva: Mortons Archive.

DUR 142 Vincentiä käytettiin tehtaan esittelypyöränä ja mainostarkoituksiin. Huhtikuun 1938 numeroa varten sitä lainattiin Motor Cycling -lehdelle nopeustestejä varten. Brooklandissa testeissä kellotettiinkin sille 102 mailin, 164 km/h nopeus. 

DUR 142 palasi julkisuuteen vuonna 1955, kun Vincent-HRD tuotanto loppui ja Motor Cycling -lehti kertoi surullisesta tapahtumasta testaamalla tuotantolinjalta valmistuneen viimeisen moottoripyörän yhdessä DUR 142:n kanssa. Tämän he nimesivät "erääksi ensimmäisistä Series A:sta valmistuneista pyöristä.

Vain harvoin tulee tilaisuus ostaa Series-A Rapidea. Ja vielä harvinaisempaa on hankkia pyörä, jolla on ollut näin suuri historiallinen merkitys.

– On erityisen hienoa tuoda näin historiallinen moottoripyörä kuin DUR 142 julkisuuteen yli puolen vuosisadan hibernaation jälkeen. Tällaisia koneita tulee markkinoille äärimmäisen harvoin, totesi Bonhamsin Mark Garside.

Joulukuu 1955, Motor Cycling -lehden testi: 'Viimeiset Vincentit'. Kuva: Mortons Archive.

Joulukuu 1955, Motor Cycling -lehden testi: 'Viimeiset Vincentit'. Kuva: Mortons Archive.

Historiallinen merkitys, harvinaisuus ja merkki nostavat hintaodotuksen niinkin kovaksi kuin 215 000 - 249 000 euroon.

Vincentin lisäksi huutokauppaan tulee myyntiin muitakin sotaa edeltävän "kultaisen" ajan moottoripyöriä.

1935 Brough Superior SS80

1935 Brough Superior, 982 cc hinta-arvio 74 000 - 91 000 euroa.

1935 Brough Superior, 982 cc, hinta-arvio 74 000 - 91 000 euroa.

 

1935 Brough Superior, hinta-arvio 74 000 - 91 000 euroa.

Kyseisiä pyöriä on säilynyt noin 300 kappaletta 460:stä tuotetusta Matchless-moottorisesta SS80:stä. Nimi tulee siitä, että sen huippunopeudeksi taattiin 80 mailia, 129 km/h. Pyörä on erinomaisessa kunnossa, ja sen on restauroinut huippuspesialisti Dave Clark.

1927 Matchless 982 cc M3/S Sports Solo

1927 Matchless 982 cc M3/S Sports Solo, hinta-arvio 32 000 - 40 000 euroa.

1927 Matchless 982 cc M3/S Sports Solo, hinta-arvio 32 000 - 40 000 euroa.

1927 Matchless 982 cc M3/S Sports Solo. Pyörässä on Matchlessin oma 982 cm3 50° V-twin-moottori, ja sen hinnaksi arvioidaan 32 000 - 40 000 euroa.

1928 Montgomery 680 Twin Five

1928 Montgomery 680 Twin Five, hinta-arvio 28 000 - 40 000 euroa.

1928 Montgomery 680 Twin Five, hinta-arvio 28 000 - 40 000 euroa.

 

Pyörässä on J A Prestwichin 680 cm3 sivuventtiilimoottori, ja se oli suora kilpailija Brough Superior 5-15:lle, vaikkakin on paljon harvinaisempi nykyään. Pyörä restauroitiin 2000-luvun alussa.

1928 Montgomery 680 Twin Five, hinta-arvio 28 000 - 40 000 euroa.

Suoraan Les Williamsin perikunnalta: 1930 AJS 346 cm3 R7 kisamoottoripyörä

1930 AJS 346 cm3 R7 kisamoottoripyörä, hinta-arvio 28 000 - 40 000 euroa.

Les Williams oli Triumphin tehdaskisatallin kuuluisa johtaja. Tiimin kontolle kertyi lukemattomia voittoja 60- ja 70-luvuilla. Williams oli myös mukana suunnittelemassa "Slippery Samia", viiden peräkkäisen TT-kisan voittajaa. Yllättävää kyllä, hänen oma kokoelmansa koostui kilpailevien brittimerkkien edustuksesta. Joukkoon mukaan kuului tämä 1930 AJS 350 cm3, jolla ajettiin kymmenenneksi Mansaaren kisojen junioriluokassa 1930. 

Pyörän hinnaksi arvioidaan 28 000 - 40 000 euroa.

Staffrodin huutokauppa järjestetään 15. - 16. elokuuta. Lisäksi Bonhams järjestää kaksi online- eli nettihuutokauppaa autoille ja moottoripyörille, toisen 30. toukokuuta ja toisen 25. heinäkuuta. Lisätietoja täältä.