Hondalla on ennestään tuotannossa kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (DCT), joka on saatavilla muun muassa Africa Twiniin ja Gold Wingiin. Yritys ei kuitenkaan näytä lopettavan ponnistelujaan siihen tuodakseen kytkimetöntä teknologiaa moottoripyöriin.

Nyt patentoitu järjestelmä on hyvin erilainen verrattuna DCT-teknologiaan tai vaikkapa Hondan 1970-luvulla toteuttamaan Hondamatic-automaattiin verrattuna. Ne molemmat perustuvat autoissa käytettyyn teknologiaan. DCT on kaksoiskytkin ja vanhassa Hondamaticissa puolestaan käytettiin momentinmuunninta ja kaksivaihteista vaihteistoa.

Hondan patentoima uusi järjestelmä on teknisesti yksinkertaisempi ja myös todennäköisesti paljon edullisemmin ja useampiin malleihin toteutettavissa.

Patentin mukaan järjestelmä perustuu kuusivaihteiseen vaihteistoon, jonka molempiin suuntiin toimivaa shifteriä ohjaa tietokone. Se irrottaa ja kytkee kytkimen vaihdepoljinta käytettäessä. Järjestelmään ei kuulu kytkinkahvaa.

Ratkaisu saattaa olla kuljettajakeskeisempi kuin kaksoiskytkinautomaatti, koska kuljettaja voi valita haluamansa vaihteen, kuten normaalissakin shifterillä varustetussa moottoripyörässä. Ainoa ero normaaliin kytkimellä varustettuun vaihteistoon tulee siinä, että kytkimen käyttöä ei enää tarvita esimerkiksi hitaassa urbaanissa ajossa.

Asiasta kertoi mm. Webbikeworld