Autoalan yritykset ovat nyttemmin vannoutuneita turboteknologian käyttäjiä. Syykin on yksinkertainen: ahtimen antaman lisätehon ansiosta voidaan käyttää kuutiotilavuudeltaan pienempiä moottoreita, polttoainetta kuluu vähemmän ja samalla täyttyvät myös päästönormit. Nyt näyttää siltä, että moottoripyörien valmistajat ovat adoptoimassa teknologian. 

Yamaha kehittää lähteiden mukaan sarjaa turbomoottoreita, jotka toimivat sen eri mallien voimalähteinä tulevina vuosina.

Autoblogin mukaan Yamaha aloitti turboahdinteknologian kehittämisen vuonna 2017 ja päätyi samantyyppiseen turboahtimen sijoitteluratkaisuun kuin autoteollisuudessa käytetään, eli ahdin on heti pakosarjan jälkeen. 

Turboahtimen käyttö antaa Yamahalle koetun ja suoraviivaisen tavan ottaa lisää tehoa moottoreistaan ja pitää samalla päästöt raja-aidan oikealla puolella.

Moottoripyörien päästövaatimukset tiukentuvat jatkossa kutakuinkin samaan tahtiin autoteollisuuden kanssa, joten kaikki keinot on käytettävä. Suuritehoisten mallien valmistaminen tulee olemaan entistä vaikeampaa, ja silloin teknisesti koetellut ja valmiit ratkaisut ovat ilman muuta hyvä vaihtoehto.

On mielenkiintoista nähdä, mihin malleihin japanilaisvalmistaja ensimmäisenä uudenaikaiset turboahdetut moottorinsa tuo, ja milloin. Oletettavaa on, että ainakin prototyyppi jostain versiosta on nähtävissä syksyllä Eicma-messuilla. Kawasakilla kun on jo oma mekaanisesti ahdettu H2-mallisarjansa, joista H2R:n teho on 310 hevosvoimaa ja H2:nkin yli 200 hevosvoimaa.

1980-luvulla oli edellinen turboahdettujen moottoripyörien aalto. Yamaha esitteli silloin turboahdetun XJ650-mallin, jonka nelisylinterisestä 653 cm3 moottorista oli tiristetty 90 hevosvoimaa. Nykyisissä nelipyttyisissä ahtamattomissa 650-kuutioisissa se on paperitavaraa, sillä esimerkiksi vuosimallin 2020 Kawasakin Ninja ZX-6R:n 636-kuutiosenttimetrisen moottorin teho on 130 hevosvoimaa. Ilman ahdinta.

Paitsi vastaavia, niin lisätehojakin pitäisi moottoreista saada ja mieluummin pienemmillä kuutiotilavuuksilla ja vähemmillä sylintereillä. Kovan teknologisen haasteen edessä ovat siis moottoripyörävalmistajatkin pyrkiessään vastaamaan alati tiukentuviin päästömääräyksiin.

On mielenkiintoista nähdä, aloittaako Yamaha ahtamisen huippumalleista, kuten Kawasaki H2:nsa kanssa. Silloin kyse olisi R1:n korvaavasta tai rinnakkaisesta mallisarjasta, vai käyttääkö se ahtimen tuomaa lisäpotkua suosituissa MT-sarjan pyörissään.