1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.

Ensisijaisesti Pierce Motorcycle Company oli loistoautoistaan tunnetun Pierce Arrow Motor Car Companyn spinoff, ja se pysyi toiminnassa vain yhtä kauan kuin Pierce Fouria valmistettiin. Se oli Pierce Arrow'n perustajan, George Piercen kilpa-ajajapojan Percival Piercen hengentuote.

Percival Pierce rakastui moottoripyöriin ja tuli Eurooppaan vuonna 1908 päästäkseen perille viimeisimmästä moottoripyöräteknologiasta. Sen vuoden Mansaaren tapahtuma, järjestyksessään toinen TT-ajo, järjestettiin St. Johnsin lyhyellä reitillä. Ja sen voitti Belgiassa valmistettu FN. Kuljettaja Ronald Clark tienasi voitollaan 10 punnan rahapalkinnon 10 kierroksen ja 158 mailin kisassa, ja kulutti siihen aikaa neljä tuntia ja 11 minuuttia. Keskituntinopeus oli huikeat 61 km/h.

1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.

Percival oli vaikuttunut nelisylinterisen ja 410 cm3 ja viisihevosvoimaisen FN:n suorituskyvystä. Hän osti sellaisen ja laivasi sen kotiin Buffaloon käyttääkseen sitä mallina Pierce-moottoripyörään. Tavoitteena oli, että Pierce olisi ainoa amerikkalaisvalmisteinen nelisylinterinen moottoripyörä markkinoilla, ja sitähän se alkuun olikin.

1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.

Pierce Four julkistettiin vuonna 1909, ja siinä oli useita kiinnostavia piirteitä, vaikkakin 696 cm3 moottori olikin FN:n kopio. Moottorissa oli T-päinen sivuventtiiliarkkitehtuuri, jossa oli merkittävä parannus FN:n verrattuna: imu- ja pakoventtiilejä ohjattiin nokka-akselilla ilmanpaineen sijaan. Ensimmäisessä Piercessä ei ollut kytkintä ja vain yksi vaihde. Kaksivaihteinen vaihteisto ja kytkin tulivat vasta seuraavan vuoden malliin.

1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.

Runko oli paksuputkinen (3,5 tuumaa) ja moottori toimi sen kantavana osana. Se, että polttoaine, öljy ja vaijerit oli sijoitettu rungon putkien sisään teki Pierce Fourista selkeän näköisen sekä yksinkertaisen rakentaa. Pyörässä oli FN:n tapaan kardaaniveto takapyörälle ja se oli poljinavusteinen.

124 kg painava pyörä kykeni 60 mailin eli 96,6 kilometrin tuntinopeuteen, mikä siihen aikaan edusti valtavaa suorituskykyä.

1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.

Pierce kohtasi kovaa kilpailua 1912 Hendersonin, toisen amerikkalaisvalmistajan, taholta. Henderson Fourissa oli 934 kuutiosenttimetrin yhdeksänhevosvoimainen moottori, ja Pierce Motorcycle Company menikin vararikkoon jo 1914. 

Pierce Fouria valmistettiin kaikkiaan alle 500 kappaletta vuosina 1909-1914. Asiasta lisää Mecumin sivuilla täällä.

1911 Pierce Arrow Four.

1911 Pierce Arrow Four.