Koko Polariksen myynti laski 15 % 1,5 miljardiin dollariin. Raportoitu nettotappio on 3,82 dollaria osaketta kohti, kun vuonna 2019 se oli voitolla 1,3 dollaria per osake.

Pohjois-Amerikan vähittäismyynti kasvoi 57 % verrattuna viime vuoteen, sekä ORV- että moottoripyörien vähittäismyynti kasvoivat merkittävästi.

Jälleenmyyjien varastot pienenivät 47 % vahvan vähittäismyynnin kasvun ansiosta sekä koronaviruksen aiheuttamista tuotantokatkoksista johtuen. Moottoripyörien osalta varastot pienenivät kahden prosentin verran.

Yritys arvioi koko vuoden myynnin olevan noin 6,650 - 6,750 miljardia dollaria ja osakekohtaisen voiton 6,4 - 6,6 dollarin välillä.

– Polariksen toisen kvartaalin tulokset ylittivät reilusti odotukset jälleen kerran demonstroiden globaalin tiimimme joustavuutta ja päättäväisyyttä. Me selviydyimme melkein täydellisestä sekä kauppiaittemme että USA:n talouden sulkeutumisesta jakson alkupuolella hyödyntääksemme arvaamattoman isoa offroad-laitteidemme ja moottoripyöriemme kulutuskysyntää sekä touko- että kesäkuussa ja vielä nyt heinäkuussakin. Laaja valikoimamme luokkansa parhaita tuotteita tarjoaa kiinnostavan sosiaalisen etäisyyden mahdollistavia ratkaisuja sekä olemassaoleville että rohkaisevasti myös laajalle joukolle uusia ajoneuvojemme asiakkaita, totesi Polariksen pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Scott Wine osavuosikatsauksen julkistuksen yhteydessä.

– Neljänneksen aikana navigoimme kansakuntamme historiassa ennennäkemättömän epävarmuuden ja levottomuuden keskellä, ja käynnistimme nopeasti ja menestyksekkäästi tuotantolaitoksemme, samalla suojellen työntekijöidemme terveyttä ja turvallisuutta.

Moottoripyörävalmistus

Moottoripyörävalmistuksen liikevaihto laski kuitenkin huhti-kesäkuun jaksolla 28 % viime vuoden 196,8 miljoonasta dollarista 141,3 miljoonaan dollariin. Samalla kannattavuus heikkeni, mutta tuotti voittoa 4,4 miljoonaa dollaria. Siinä oli laskua viime vuodesta 81 %, jolloin liikevoiton suuruus oli 22,9 miljoonaa dollaria.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla moottoripyörien myynnin arvo oli 267,9 miljoonaa kun se viime vuonna oli 314,7 miljoonaa dollaria.

Myynnin lasku johtui sekä Indian Motorcyclen että Slingshotin myynnin heikkenemisestä. Moottoripyöräsegmentin myynti kärsi erityisesti siitä, että tuotanto oli keskeytettynä koronaviruksen vuoksi maaliskuun 23. - huhtikuun 6. päivä, eikä sen käynnistyminen täyteen vauhtiin tietenkään tapahdu heti, vaan vei käytännössä koko huhtikuun.

Indianin Pohjois-Amerikan kuluttajavähittäismyynti kasvoi kuitenkin reilusti yli kymmenen prosenttia toisen vuosineljänneksen mittaan heikon, miltei 20 prosentilla laskeneen, keskikokoisten ja suurten moottoripyörien kysynnän aikana.

Polariksen moottoripyörämyynnistä leijonanosa tulee kotimaanosasta ja erityisesti Yhdysvalloista. Kuluneen neljänneksen 141,3 miljoonan liikevaihdosta 94,4 miljoonaa dollaria tulee Pohjois-Amerikasta, ja siitä 90,2 miljoonaa eli miltei kaksi kolmasosaa USA:sta. EMEA-alueen (lähinnä Eurooppa) myynti oli 26,5 ja muitten 20,4 miljoonaa dollaria.

Polaris arvioi koko vuoden moottoripyörämyynnin arvoksi 584 miljoonaa dollaria ja myynnin laskevan viimevuotisesta.

 

Teksti Erkki Mäki

Kuvat: Indian Motorcycles