– Käsittely- ja ajokokeisiin on pahimmillaan ollut jopa noin 1,5 kuukauden jonot. Se on liian pitkä aika, kun huomioidaan ajokauden pituus Suomessa. Kokeen hylkäys johtaa samaan odotteluun ja tässä ajassa tuntuma katoaa samalla oppilaalla moottoripyörän hallinnan kanssa, kertoo moottoripyöräkouluttaja Lari Mäkelä.

Tilanne on haastava ja liikenneopettajien mielestä syitä on useita minkä vuoksi Ajovarma ei pysty tällä hetkellä palvelulupaukseen. Yhdeksi isoimmaksi syyksi ruuhkiin liikenneopettajat nimeävät ajokorttilain muutokset. Ajokorttilain muutos vuonna 2018 poisti pakollista opetusta monesta ajokortista ja suuntaus muuttui enemmän oppilaan itsenäiseen opiskeluun. Tämä on johtanut siihen että ajokokeissa ”kokeilijoita” on tullut enemmän vaikka taidot eivät ole riittävällä tasolla.

Lisäksi opetuslupaopettajan teoriakokeen poisto on lisännyt epätietoisuutta ja aiheuttanut turhia käyntejä tutkinnon vastaanottopaikalla puutteellisen ajoneuvon vuoksi. Esimerkiksi henkilöauton opettajan jarrut eivät ole olleet turvallisesti kiinnitetty tai niitä ei ole ollut ollenkaan.

Mopon käsittelykokeessa muutos näkyy erityisellä tavalla

Ajokorttilain muutos näkyy myös erityisesti mopon käsittelykokeissa. Pakollinen ajo-opetus poistettiin kokonaan ja käsittelykokeissa käyvät nyt asiakkaat joilla ei ole välttämättä ollenkaan ajokokemusta mopolla, ja mikäli on, niin tämäkin harjoittelu on valitettavasti ollut laitonta ajo-oikeudetta ajoa tyhjillä pysäköintialueilla.

– Parhaimmillaan olen todistanut Ajovarman toimipisteellä iltaisin tätä rallia, kun on ulkoa opeteltu käsittelytehtäviä kavereiden kanssa, ajo-oikeudetta, lisää Mäkelä.

Mopon käsittelykokeen muutokset vuonna 2018 aiheuttivat myös sen, että talvisissa olosuhteissa kokeesta on mahdoton selviytyä hyväksytysti läpi. Liikenneopettajat pelkäsivät jo vuonna 2019 tämän aiheuttavan ruuhkia keväällä. Lisäksi muutos syrjii talviaikaan syntyneitä, heidän kortin saantinsa viivästyy.

"Ongelmiin on olemassa ratkaisuja"

Kaikki nämä edellä mainitut asiat ovat aiheuttaneet ruuhkia ja niihin on olemassa ratkaisuja. Liikenneopettajat ehdottavat opetuslupaopettajan teoriakokeen palauttamista. Mopokorttiin liittyen ajo-opetuksen palauttaminen, käsittelykokeen päivittäminen ympärivuotisiin olosuhteisiin sopivaksi tai lisäämällä vaihtoehtoisen tavan hankkia ajokortti.

Vaihtoehtoinen muoto voisi olla se, että mopokortin voisi saada kunnollisella opetuksella, joka kestäisi 5 ajotuntia, autokoulussa. Tämä takaisi riittävän hyvän opetuksen, eikä ajokortin suorittaminen kallistuisi sillä tutkintomaksut säästettäisiin.

Ruuhkaa helpottaisi myös se, että Ajovarman aukioloaikoja venytettäisiin. Monet autokoulut pyörivät iltapainotteisesti. Iltatutkinnot voisivat olla hyvä tapa ratkaista ruuhkaongelma, pohditaan Liikenneopetus Ry:n tiedotteessa.

Aiheesta aiemmin:

 "Ajovarman mp-ajokorttikokeisiin jopa yli kuukauden jonot" – MP-kauppiaat peräävät vastuuta


Teksti: Erkki Mäki – Kuvat Eija Kyllönen