BMW:n uutuus on nimeltään M Endurance Chain. Kuten aiemmissakin X-ring-ketjuissa M Endurancessa on kestovoitelu ketjun rullien ja tappien välissä. Se, mikä taas on täysin uutta on, ettei niitä tarvitse voidella eikä kiristää.

Tämä perustuu uuteen innovaatioon rullien pinnoituksessa. Siinä käytetään teollisuustimantteja (tetrahedrally amorphous carbon, ta-C). Tämä pinnoite on äärimmäisen kovaa ja kulutustakestävää, ja sijoittuu kovuuslistalla timantinkaltaisen hiilen (Diamond Like Carbon, DLC) ja puhtaan timantin väliin.

BMW M Endurance -ketjun toimintaperiaate. ta-C-osat on pinnoitettu teollisuustimanteilla.

BMW M Endurance -ketjun toimintaperiaate. ta-C-osat on pinnoitettu teollisuustimanteilla.

Erona metallipintoihin, joita tähän asti ketjujen valmistuksessa on käytetty, teollisuustimanttipinnoite ei kulu. Samalla tämän tyyppisen pinnan kitka on lähes olematonta.

Kiitos kuivavoiteluominaisuuksien ja kulumattomuuden, ta-C-pinnoitetut rullat tarjoavat M Endurance -ketjuissa kardaanivetoon verrattavaa huollon vaivattomuutta. Tähän sisältyy se, että ketjua ei myöskään tarvitse puhdistaa samalla tavalla kuin perinteistä, eikä se roiskuta ketjurasvaa ympäri pyörää. Ketju on siis myös varsin ympäristöystävällinen.

M Endurance -ketjua saa jo 525-kokoisena kahteen BMW:n malliin, S 1000 RR:ään ja S 1000 XR:ään. M Endurance on saatavilla lisävarusteena tai suoraan tehtaalta optiona. Tulevat BMW-mallit varustetaan ko. ketjulla.

BMW ei tiedotteessaan kerro ta-C-ketjun odotettavissa olevaa elinikää tai ajokilometrimäärää.