MP69 on yksi Suomen suurimmista ja vanhimmista moottoripyöräkerhoista, ja sillä on jäseniä ympäri maan. Kerho on järjestänyt kookoontumisajoja, esimerkiksi Kontiorallia jo vuodesta 1967 alkaen.

Rallien lisäksi kerho järjestää vuosittain ajokoulutusta kevään ruosteenpoistoista jatkokoulutukseen. Kaikki MP69:n kouluttajat ovat Motoristi Survival -kouluttajakurssin käyneitä aktiivisia alan harrastajia. Joukossa on myös liikenneopettajia, SMOK-auktorisoituja kouluttajia sekä Liikenneturvan MPEAK-kouluttajia, joille järjestetään kouluttajien koulutusta. Olimme seuraamassa (ja yllättäen myös osallistumassa) kyseistä koulutusta ja samalla keskustelimme MP69:n uuden, Tommi Lumiahon tilalle, valitun koulutusvastaavan Kalle Ryyminin kanssa kouluttajien koulutuksesta ja sen merkityksestä.

Milloin ja kuinka usein kouluttajien koulutuksia järjestetään?

– Suomessa moottoripyöräily on "puolivuotista hommaa". Pitkän ajotauon jälkeen ajotaidot tarvitsevat herättelyä, joten myös meillä kouluttajilla on heti keväällä ruosteenpoistokurssi. Kun peruskausi on sisäistetty, niin on jatkokoulutusta ja loppukaudesta on muutenkin enemmän aikaa, kun vetämämme Motoristi Survival -koulutukset on saatu vietyä läpi.

– MP69:llä on noin 15 aktiivista kouluttajaa ja "reservikouluttajia" moninkertainen määrä, sillä meillä on ollut koulutustoimintaa jo 40 vuoden ajan. Koulutuspäiviä/viikonloppuja on kaudelle varattu 2-3, eli aivan liian vähän, mutta pyrkimys on saada päiviä lisää. Tätä tehdään vapaaehtoisvoimin. Kaikki ovat palkkatöissä ja suurimmalla osalla on perheet, joten on haasteellista löytää sopivaa ajankohtaa koulutuksille, kertoi Kalle Ryymin.

MP69:n koulutusvastaava Kalle Ryymin.

MP69:n koulutusvastaava Kalle Ryymin on tyytyväinen siihen, että suomalaiset motoristit ovat niin fiksuja, että kaipaavat koulutusta.

Mistä löytyy kouluttaja kouluttajille?

– Suomen kokoisessa maassa on haastavaa löytää kouluttajien kouluttajaa. Henrik Budich on MP69:n perustajajäseniä ja pitkäaikainen kouluttaja meillä ja maailmalla. Suomessa ei ole laajaa osaamista tällä saralla. Tämä on harrastetoimintaa, joten harvalla on resursseja lähteä omalla kustannuksella ulkomaille hakemassa syventävää oppia. Meillä on yhteistyötä Ruotsin ja Viron kouluttajien kanssa. Ollaan haaveiltu, että saisimme joskus moottoripyöräpoliisin kouluttajaksemme, Ryymin paljasti.

Mikä motivoi kouluttautumaan ja kouluttamaan?

– Treenaamme ajotaitojamme koko ajan itse ja Survival-koulutusten yhteydessä tulee itsellekin treeniä. Se, että saa yhdessä treenata muiden kouluttajien kanssa, lisää motivaatiota ja useat ovat lähteneet kouluttajakoulutukseen oppiakseen itse ajamaan paremmin. Harvoin pääsee opettajana koulutettavan rooliin ja näkemään koulutustilanteen koulutettavan näkökulmasta. Moottoripyöräily on siinä mielessä mielenkiintoinen harrastus, että koskaan et ole valmis, aina oppii jotakin uutta. Samaa asiaa voi pureskellaan monelta kantilta.

– Suomalaiset motoristit ovat fiksuja. Tunnistetaan keväällä, pitkän ajotauon jälkeen, tarve treenaamiselle. Pyrimme opettamaan ihmisiä ajattelemaan ajamista, että moottoripyöräily olisi kivaa ja turvallista. Parin päivän kurssin aikana ei määräänsä enempää opi, mutta tarkoitus onkin antaa eväitä; mietittävää ja treenattavaa pidemmäksi aikaa.

– Koronan takia tämän kevään Motoristi Survival-ajokoulutuksia jouduttiin perumaan, mutta suuren kysynnän vuoksi, kokoontumisrajoitusten höllennyttyä, saimme muutaman koulutusjakson pidettyä. Toivottavasti ensi vuonna pääsemme jatkamaan koulutustoimintaa heti keväällä. Tietoa MP69:n toiminnasta, tulevista tapahtumista ja kevään Motoristi Survival -koulutustilaisuuksista (kunhan sinne asti päästään) löytyy kerhomme www.mp69.fi -nettisivuilta, opasti MP69:n koulutusvastaava Kalle Ryymin.

Aiheesta aiemmin:

MP69: Kun moottoripyörällä ajamisen kouluttajia opetetaan isolla kädellä

MP69 Motoristi Survival: ajotaidot kesäkuntoon

Kontio-ralli vauhtiin perjantaina, raportti kontrollipisteeltä Inarista

Max22: MP69 vei nuoret radalle ajamaan

 

Teksti ja kuvat Eija Kyllönen