Harley-Davidson aloitti tuotannon jälleenrakentamisen jo pari vuotta sitten, kun se teki Thaimaasta päätoimintakeskuksensa Aasian - Tyynenmeren alueelle. Nyt se on kuitenkin etsinyt itselleen sopivaa intialaista partneria tuottamaan kevyitä alle 500-kuutioisia moottoripyöriä. Kumppanit, joista se on kiinnostunut, ovat Mahindra & Mahindran Classic Legends sekä Hero Motorcycles.

Yhteistyön tuloksena nämä voisivat toimia sopimusvalmistajina Harleylle, ja tuottaa sille keskikokoisia moottoripyöriä aivan kuten Bajaj tekee KTM:lle ja TVS BMW:lle.

Mahindran Classic Legends voisi olla luonteva vaihtoehto Harleyn moottoripyörien valmistajaksi Intiassa, sillä M&M tavoittelee premium-puolelle merkkibrändien kera, ja samalla Harley saisi kaverikseen paikallisen yrityksen, jolla on laaja valmistuskapasiteetti sekä valmiit tuotantoketjut.

Classic Legends perustettiin valmistamaan jo markkinoilta hävinneitä tai häviämässä olevia malleja, kuten Jawa ja BSA sekä Yezdi, joiden kaikkien oikeudet sillä on hallussaan.

Hero Motocorp puolestaan on antanut ymmärtää, että se on avoin yhteistyölle saavuttaakseen paremman jalansijan segmentissä. Se on markkinajohtaja pienten ja 125-kuutioisten pyörien osalta, mutta siltä puuttuu sopivia premium-puolen tuotteita. Nyttemmin se on onnistunut murtautumaan 200-kuutioisten luokkaan, mutta sillä ei ole tuotteita isommassa, 350-kuutioisten luokassa. Harleyn mukaan tulo antaisi sille aseita sinne.

– Omien resurssiensa varassa ja pienillä valmistusmäärillä Harleyn lokalisointi tuskin onnistuu. Liittoutumalla paikallisen yrityksen kanssa Harley ei pelkästään pysty pienentämään kustannuksia, vaan myös kiihdyttämään tuotantoa. Viimeisen viiden vuoden aikana yritys on tutkinut keskikokoisia moottoripyöriä Intiaa ja sen kaltaisia kehittyviä markkinoita varten. Sen Kiinassa kehitetyllä mallilla on potentiaalia pärjätä Intian markkinoilla, kertoi AutoeconomicTimes artikkelissaan.

Aiemmin tänä vuonna Harley aloitti yhteistyön kiinalaisen moottoripyörävalmistajan Zhejiang Qianjiangin kanssa. Se valmistaa mm. Benelliä, ja H-D julkistaa omissa nimissään Benelli 350:n rinnalle Harley-Davidson 338:n. Malli on tärkeä milwaukeelaisvalmistajalle, jolla ei ole tuotteita luokassa, ja jonka isojen pyörien myynti on laskenut vakavasti.

 

Teksti Erkki Mäki – Kuvat Harley-Davidson