Googlen Ron Medford on kirjoittanut sähköpostia Kalifornian osavaltiolle, jotta lakitekstistä poistettaisiin rajoitukset, jotka sallivat ajo-oikeuden ainoastaan itseohjautuville henkilöautoille. Hän toivoo, että laki mahdollistaisi myös itseohjautuvien rekkojen ja moottoripyörien käytön tietenkin edellyttäen sitä, että ne täyttäisivät samanlaiset turvastandardit kuin Googlen autonomisesti ohjautuvat henkilöautot.

Tähän on yksinkertaiset syyt: autonomisilla ajoneuvoilla on suurempi kuljetuskapasiteetti. Lisäksi koska Kalifornian osavaltio sallii kaistojen välissä ajamisen kaksipyöräisille, jotka muutenkin ovat ketterämpiä, niin niillä toteutettuja kuljetuksia voi ajatella kilpailijoiksi Amazonin miehittämättömien koptereiden varaan lasketuille tulevaisuuden jakelupalveluille.

Itseohjautuvien ajoneuvojen vaikutukset ja sovellukset ovat aikanaan suuret sekä koko yhteiskunnalle että moottoripyöräilylle. Niiden ilmestyminen mukaan katukuvaan vaikuttaa myös moottoripyörien harrastuskäyttöön sekä ajoneuvolainsäädäntöön.

Suuri kysymysmerkki on miten autonomiset ajoneuvot ovat vuorovaikutuksessa ihmisten ajamien ajoneuvojen kuten moottoripyörien kanssa. Sekä tietysti se, miten itseohjautuvat ajoneuvot pystyvät reagoimaan esimerkiksi risteystilanteissa nopeasti liikkuviin moottoripyöriin.

Keskustelun alla on myös sen, pitäisikö itseohjautuvien ajoneuvojen päästä mukaan nykyiseen liikennejärjestelmään, vai pitäisikö niillä olla omat ajoradat jne? Kyse on myös kokonaisuutena siitä, miten kuljetustoimi ja liikenne kehittyvät. Ja se sisältää myös riskin siitä, että se voi uhata moottoripyöräilyä sellaisena kuin sen nyt tunnemme.

Oheinen artikkeli julkaistiin alunperin Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä 5 vuotta sitten, 17.8.2014.