Sunnuntain MotoGP-kisan jälkeen Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) palasi sarjan kärkeen. Kakkoseksi ajoi Team Suzuki Ecstar'in Joan Mir ja hänen tiimikaverinsa Alex Rins nousi lähtöruudun 13. sijalta kolmanneksi.

Andrea Dovizioso (Ducati Team) kaatui ja joutui keskeyttämään 2. kaarteen dominoefektissä, kun Johann Zarco (Esponsorama Racing) keilasi hänet mukaansa. Myös Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) joutui väistämään tilanteessa ja putosi 15:ksi, kunnes lopulta nousi yhdeksänneksi.

Se hetki: Zarco nurin, Dovi mukana.

Se hetki: Zarco nurin, Dovi mukana.

Lähdössä kärkipaikan otti Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) ja Jack Miller (Pramac Racing) nousi toiseksi neljännestä lähtöruudusta. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) ja Quartararo putosivat lähdössä pari pykälää.

Ensimmäisen kierroksen lopussa kärjessä oli kolme Yamahaa ja perässä kaksi Suzukia, Mir ja Rins, jotka kumpikin olivat onnistuneet hyvin lähdössä.

Kierroksella 16 Rossi joutui luopumaan haaveestaan päästä 200. kerran palkintokorokkeelle kuninkuusluokassa 350:ssä kisalähdössään pienen virheen seurauksena. Kuljettaja oli ok, mutta suuri tilaisuus meni ohi – tällä kertaa.

Samalla kierroksella Miller teki virheen, jolloin Mir nousi kolmanneksi, ja kun seitsemän kierrosta oli jäljellä, hän oli enää puolen sekunnin päässä Morbidellista.

Suzukin Mir nousi kakkoseksi.

Suzukin Mir nousi kakkoseksi.

Viisi kierrosta jäljellä, ja Rins oli myös Millerin kannassa ja lopulta ohitti tämän.

Quartararo oli ollut parhaimmillaan yli 3 sekunnin johdossa, mutta välimatka pieneni kierroksella 21 Miriin 2,5 sekuntiin. Tämä oli 7 kymmenystä nopeampi kierroksella kuin ranskalainen. Morbidelli oli vielä kakkosena, mutta toiseksi viimeisellä kierroksella Mir pasautti tämän ohi ja myöhemmin myös Rins.

Puolivälissä viimeistä kierrosta Quartararon etumatka lennossa olevaan Miriin oli enää 1,4 sekuntia, ja kärkikolmikko oli yhtä etäällä toisistaan. Näytti siltä, että ranskalainen miltei katseli olkansa yli taaksepäin. Koska oli puskenut alun niin kovaa, renkaassa ei enää ollut pitoa viimeiseen puristukseen... 

Ja Rins kolmoseksi.

Ja Rins kolmoseksi.

Quartararo piti kuitenkin pintansa sekunnin erolla Miriin, mikä nosti hänet ykköseksi myös MM-pisteissä. Mir nousi kakkoseksi. Rins nousi uskomattomat 10 sijaa lähtöruudun 13. paikalta ja samalla ensi kertaa tänä vuonna podiumille viime vuoden Silverstonen voiton jälkeen. Suzukin kannalta merkittävää oli, että nyt nähtiin kaksi sen pyörää palkintopallilla samalla kertaa sitten vuoden 2007.

Morbidelli jäi siis neljänneksi, Miller puolestaan onnistui pitämään takanaan tiimikaverinsa Bagnaian.

Nakagami jäi vain kymmenyksen näistä kahdesta. Japanilaiskuljettaja on ainoana pystynyt olemaan tämän vuoden joka kisassa kymmenen parhaan joukossa. Danilo Petrucci (Ducati Team) oli kahdeksas.

Viñales nousi lopulta yhdeksänneksi ja Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) kymmenenneksi.

Seuraavina olivat Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) sekä Alex Marquez (Repsol Honda Team). Iker Lecuona (Red Bull KTM Tech 3) oli 14. ja Tito Rabat (Esponsorama Racing) viimeinen pisteitä saanut.

MotoGP podium vasemmalta: Mir, Quartararo ja Rins

MotoGP podium vasemmalta: Mir, Quartararo ja Rins

MotoGP podium

1 Fabio Quartararo - Petronas Yamaha SRT - Yamaha 40:33.176

2 Joan Mir - Team Suzuki Ecstar - Suzuki - +0.928

3 Alex Rins - Team Suzuki Ecstar - Suzuki - +1.898

'I am back in business!' Fabio Quartararo.

'I am back in business!' Fabio Quartararo.

Fabio Quartararo:

"Rehellisesti sanoen, se oli vaikea kisa. Sain hyvän lähdön neljänneksi, Jack teki virheen, ja silloin tiesin että nyt on paras aika ohittaa. Kun pääsin johtoon ja Franco pysyi jokusen kierroksen takanani, vauhtimme oli todella nopeaa, ja luulen, että sillä hetkellä se oli liian nopeaa, että renkaan olisi pystynyt pitämään kunnossa loppuun asti. Lopulta olin kolme sekuntia hitaampi, mutta en sen vuoksi, että olin johdossa. Ajoin niin kovaa kuin pystyin, mutta sitä on valitettavasti vaikea ymmärtää, kun nämä kaksi kaveria olivat paljon nopeampia kuin minä lopussa. Mutta uskon, että oli tärkeää ajaa kisan ensimmäinen puolisko parhaiten. Voimme olla onnellisia tänään tekemästämme työstä viiden vaikeamman kisan jälkeen. Opimme monia asioita, mutta tänään on hyvä olla takaisin podiumilla!"  

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat MotoGP