Harley-Davidson
Siinä missä jokainen motoristi ansaitsee saada oman tarinansa kerrottavaksi, niin näin on kyllä monen moottoripyöränkin kohdalla. Sopiva esimerkki on seinäjokisen Kari Ylisaaren omistama Harley-Davidson WLDR vuosimallia 1941.
Lue lisää ›
Oheisessa jutussa Mikko Paaso valottaa poliisimoottoripyörien historiaa Suomessa sekä niiden ominaisuuksia ja hankintapolitiikkaa. Lukuiloa!
Lue lisää ›
Joillakin ammattiryhmillä on oma moottoripyöräkerho, kuten esimerkiksi poliiseilla kansainvälinen Blue Knights ja palokunnalla Red Knights. Kerhojen liivi- ja paitakuvia kuvatessamme on useana vuonna vastaan on tullut Meatmen MC Deboned -kerhon liivi. Kun tänä vuonna kyseisen kerhon jäsen, varapresidentti Marko Römpötti tuli vastaan MP20-messuilla, niin olimme jo tietysti tulleet uteliaiksi ja kysyimme, millaisesta kerhosta on kyse.
Lue lisää ›
Tapasimme tiistaina Moto-Seinäjoen mekaanikko Kari Kuusisaaren, joka kertoi meille Harley-Davidsonin koulutuksista. Täysinoppineeksi merkkimekaanikoksi ei tulla ihan helpolla, kun koulutukset ovat Englannissa ja Hollannissa, ja käydään englanninkielellä. Mukaan mahtuu vielä nettikursseja tukuttain. Mutta sitkeän työn tuloksena miehellä onkin komea, korkein mahdollinen Harrikan korjaamoalan todistus: "Master Level Harley-Davidson Technical Certification". Se mahdollistaa mm. sähkö-Harrikka Livewiren korjaamisen.
Lue lisää ›
Seinäjoella Routakallion speedway-radalla järjestettiin aiemmin syyskuussa edesmenneen Aarre Soivuoren muistolle omistettu kisatapahtuma. Lisäksi paikalla oli Martti Mäki-Jouppila Soivuoren muistolle omistettuine pyörineen. Mäki-Jouppila oli rakentanut pyörää kolme kuukautta yötä päivää, ja ehti kuin ehtikin saada sen sen verran valmiiksi, että pystyi ajamaan pyörällä näytöskierroksen. Ohessa kuvia ja tunnelmaa pyörän tiimoilta. Komeaa työtä!
Lue lisää ›
Viime viikonloppuna järjestetyssä Keski-Suomen MP-näyttelyssä Jyväskylän Hipposhallissa oli näytteillä myös rakennettuja pyöriä. Osa oli tuttuja jo Seinäjoen Motorbike & Freetime Show:sta, mutta tällä kertaa todennäköisesti kauimpaa tullut pyörä oli Juha Tapion rakentama Bigbear Chopper vm.-04.
Lue lisää ›
Tapasimme Seinäjoen Motorbike & Freetime Show'ssa kuortanelaisen Reino Kuusiston, joka oli perjantaina ajanut paikalle näytille oman Harley-Davidsoninsa peräkärryineen. Kärry on Reinon itse tekemä ja varsin erikoinen. Erikoisia ovat myös pyörään tehdyt tekniset lisäykset, joita on melkoinen lista.
Lue lisää ›
Travis Pastrana on Nitro Circuksen ja ehkäpä koko maailman valovoimaisin ja uskomattomin stunttikuski tällä hetkellä. Mies esitti Las Vegasissa kerralla kolme amerikkalaisen stuntti-ikonin Evel Knievelin kautta aikojen kovinta stunttitemppua. Kahta niistä hän - tietenkin - pisti vielä paremmaksi, kolmannessakin hän ylitti Evelin saavutuksen, sillä Travis selvisi siitä ehjin nahoin, toisin kuin Evel, joka miltei kuoli hypyssä.
Lue lisää ›
Moottoripyöräilyä harrastava Lumme oli vuosia aktiivinen verenluovuttaja. Sairastuttuaan hän oli itse avun tarpeessa. Nyt Lumme toimii VeriRyhmä-aktiivina ja haastaa motoristeja auttamaan.
Lue lisää ›
Olli Herman on kiireisen kesänsä siimeksissä ujuttanut myös aikaa uudelle kauniisti kustoimoidulle Harley-Davidsonilleen Penelopelle. Yhteiselämä on alkanut mallikkaasti.
Lue lisää ›
Argentiinalainen Ernesto Guevara de la Serna eli "Che" Guevara on varmasti yksi maapallomme tunnetuimpia henkilöitä, ikoninen vallankumousjohtaja kultaiselta 60-luvulta. Che oli nuorempana intohimoinen moottoripyöräilijä, ja hän kirjoitti moottoripyörämatkoistaan kirjan, josta on myös tehty elokuva. Isänsä mukaan nimetty Ernesto Guevara de la Serna puolestaan järjestää Kuubassa moottoripyörämatkoja Harrikoilla. Hän kävi elokuussa Lahden Moottoripyörämuseolla Riku Roudon kutsumana samalla kun piipahti Pietarissa markkinoimassa yritystään.
Lue lisää ›
Rokkikukon viittaa (positiivisessa mielessä) kantava Reckless Loven solisti Olli Herman on uneksinut lapsuudestaan saakka kahdesta asiasta: rock-tähdeksi tulemisesta sekä Harley-Davidson chopperin omistamisesta ja sillä ajamisesta. Ensimmäinen haave on käynyt ajat sitten toteen, ja nyt mies sai alleen käsittämättömän hienosti customoidun Penelopen.
Lue lisää ›
Prätkällä töihin -päivä, perjantai. Päivä koetti erittäin tuulisena ja hyisenä. Kylmää uhmaten kauniit nuoret tamperelaisneidot Avelia ja Janina saapuivat Messukeskukseen kokeilemaan moottoripyörällä ajamista ensi kertaa elämässään, sillä kummallakaan ei ole moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaa korttia. Onneksi koeajo Messukeskuksessa oli mahdollista, sillä Moto-Jysky oli rakentanut pysäköintihalliin suljetun radan, jossa halukkaat pääsivät ajamaan pikakoulutuksen jälkeen.
Lue lisää ›
Törmäsimme, kiitos KMC:n edustajan vinkin, Kuopion Mp-näyttelyssä erittäin mielenkiintoiseen moottoripyörään, alkuperäiskuntoiseen Harley-Davidson 1925 JDCB:hen. Pyörää ei siis ole lainkaan entisöity, se on siinä kunnossa - ja nyt alkaa mielenkiintoisin osa tarinaa - kuin silloin kun sen alkuperäinen norjalainen omistaja kätki sen toisen maailmansodan aikana natsimiehittäjiltä navetan ylisille.
Lue lisää ›
– Ajoin kevarikortin -87, eli heti kuin se oli iän puolesta mahdollista. Sitä ennen olin jo roikkunut kaksi vuotta kavereiden kyydissä. Se oli sellaista teinimeininkiä. Toisin kuin nykyään, silloin ei vielä ollut tavallista, että tytöt ajaa minkäänlaisilla moottoroiduilla kaksipyöräisillä. Omasta ikäluokastani olin ainoa tyttö, joka ajoi sinä vuonna Hyvinkäällä kevarikortin. Olen pienestä pitäen tykännyt moottoripyöristä. Kuvaavaa on, että äitini sanoikin minulle varsinkin suuttuessaan, että minusta olisi pitänyt tulla poika, kun oli aina housunpolvet rikki ja kaikki tekniset jutut kiinnostivat, aloittaa Tipi Löfqvist ypäjäläisen H-D-kerhon Heath Valley Cats MC:n presidentti.
Lue lisää ›
Olemme lehtemme sivuilla esitelleet iäkkäitä moottoripyöräilijöitä, mutta Ben Mock taitaa viedä pitkäksi aikaa voiton kaikista, sillä hän täytti 101, siis satayksi vuotta, ja ajaa edelleen moottoripyörällä. Naureskelee vielä haastattelussa, että "jos alan pelätä moottoripyöräilyä, niin sen näkee siitä, että pyörässäni on "myytävänä"-kyltti. Hieno esimerkki moottoripyöräilyn nuorentavasta vaikutuksesta.
Lue lisää ›
Helsingin Hernesaaressa, Fordille 40-luvulla rakennetussa kiinteistössä jatkuu ajoneuvojen rakentaminen. Juho Rouhun luotsaama Spok Motor huoltaa, korjaa ja rakentaa Harley-Davidson -moottoripyöriä. Yrityksen työkannasta noin puolet muodostuu huolto- ja korjaustöistä ja puolet pyörien rakentamisesta ja muokkaamisesta. Juhon tie alalle on luonnollinen: oman mielenkiinnon kautta. Mopoharrastus vaihtui brittipyöriin ja pyörien rakentelu alkoi 80-luvun alussa. 80-luvun lopulla hän hankki ensimmäisen H-D:nsa, Panshovelin.
Lue lisää ›
Sisustuslasitaiteilija ja valokuvaaja, H-D-aiheisista kalentereistaan tunnettu Helena Königsbäck joutui pahaan auto-onnettomuuteen kohta kaksi vuotta sitten. Intohimoiselle Harley-Davidson-motoristille toipuminen vakavasta onnettomuudesta on ollut raskasta aikaa, mutta nyt hän pystyy moottoripyöräilemään jälleen. Lisäksi työn alla on uusi mp-merkkiriippumaton kalenteri. Tämän jutun kuvitus on Königsbäck vuoden 2016 kalenterin kuvauksien yhteydessä syntynyttä materiaalia. Kysyimme H-D-Ladyltä, miten hän oikeastaan ajautui aikuisella iällä moottoripyöräilyn pariin, ja mitä moottoripyöräily hänelle merkitsee.
Lue lisää ›
Chopper the Biker Dog on ollut hyvin menestyvä "virallisen terapiakoirastatuksen" omannut ylväs nelijalkaisen rodun edustaja. Hän menetti kuitenkin terapiaeläimen asemansa, koska oli "epäsopivasti ja epäammattimaisesti" pukeutunut. Tässä yhteydessä voi jo tokaista, että mitä ihmettä ja Yhdysvalloissa kaikki näköjään on mahdollista?
Lue lisää ›
Mp-messuilla, moottoripyöräilyssä ja elämässä parasta sekä mielenkiintoisinta antia ovat erilaiset ihmiset. Saammeko esitellä: Arto Junttila, mies joka on pelannut ja pelauttanut ihmisiä koko pienen ikänsä. Siinä sivussa kokoelmiin on kertynyt muutama mielenkiintoinen auto ja Andyn toteuttama moottoripyörähelmikin.
Lue lisää ›