Royal Enfield
Himalayan on intialaisen Royal Enfieldin ensimmäinen seikkailupyörämalli. Se julkistettiin 2016, ja herätti heti suurta kiinnostusta kansainvälisessäkin mediassa. Kun Himalayaneita lopultakin saa myös Suomesta, oli hienoa päästä koeajamaan se. Himalayan on ihan kelpo peli. Erilainen, mutta hyvin mielenkiintoinen.
Lue lisää ›
Royal Enfield palasi Suomen moottoripyörämarkkinoille Riku Motorin aloitettua sen maahantuonnin viime vuonna. Nykyään intialaisen "Rojuenkelin" laatuun on panostettu kovasti viime vuosina, joten oli mielenkiintoista päästää koeajajamme Anssi irti testaamaan viime syksynä esiteltyä rinnakkais-twinillä varustettua 650-kuutioista cruiseria, jolla on komealta kalskahtava "Super Meteor" -nimi.
Lue lisää ›
Harley-Davidson julkisti yhteistyössä Heron kanssa kehittämänsä X440-mallin Intiassa heinäkuussa. Mallin toimitukset alkoivat syyskuussa, ja lokakuussa se näkyy jo Intian keskikokoisten prätkien toptenissä, mikä on hieno saavutus Royal Enfieldien dominoimalla listalla. Myös Triumphin ja Bajaj Auton yhteistyö vetää ostajia.
Lue lisää ›
[Motouutiset, Milano, EICMA] Milanon moottoripyörämessujen ensimmäinen esittelyvuoro tiistaiaamuna oli Royal Enfieldillä. Uunituore Himalyan Rally -malli oli julkisesti nähtävillä ja yllätyksenä nähtiin myös sähkömoottorisen Himalayanin testiprototyyppi HIM-E!
Lue lisää ›
Royal Enfield julkisti tulevan Himalayan 450:n viralliset tekniset tiedot eilen. Malli tekee historiaa, sillä se on ensimmäinen moottoriltaan täysin moderni RE ja lisäksi siinä on ensi kertaa väri-TFT-näyttö ja kolme ajotapavalintaa.
Lue lisää ›
Kevariluokkaan kuuluvaa Royal Enfield 125 Flying Flea'ta valmistettiin toisen maailmansodan aikana brittilaskuvarjojoukkojen käyttöön. Kyseessä oli rintaman taakse pudotettavaksi tarkoitettu malli, jota käytettiin radioyhteyksien korvaamiseen laskuvarjoyksikköjen välillä. Intialaisvalmistaja on uudelleenrekisteröinyt mallinimen Flying Flea, joten millainen pyörä on odotettavissa?
Lue lisää ›
Intiassa valtaosa moottoripyörämarkkinoista, jopa 90 %, osuu 51-200-kuutioisiin malleihin. Siten tilavuudeltaan 300-400 kuutiosenttimetrin mallit edustavat jo isompaa kokoluokkaa. Mutta segmentin kysyntä on kasvussa. Maan vaurastumisen myötä myös nimenomaan tämän kokoluokan pyörien kysyntä on kiihtymässä.
Lue lisää ›
Nyt se tiedetään varmasti: Uuden Royal Enfield Himalayanin moottori on tilavuudeltaan 452 cm3, ja nestejäähdytteinen moottori tuottaa merkittävästi enemmän tehoa kuin 411cm3 nykyversio.
Lue lisää ›
Royal Enfield lupasi esitellä 28 moottoripyörämallia seitsemän seuraavan vuoden aikana. Seuraava uusi mallierä julkistetaan 1. syyskuuta. Näemmekö silloin sähkömoottorisen "Roju-Enkelin"? Tällaista uhkailee RE:n tiiseri, vai mitä muuta mallimerkintä "E" voisi tarkoittaa?
Lue lisää ›
Royal Enfield näkee sähkömoottoripyörät tulevaisuutensa ytimessä, sen vuoksi yritys ei perusta erillistä yhtiötä niiden valmistukseen.
Lue lisää ›
Jokunen vuosi sitten nykyään intialainen Royal Enfield perusti Project Originin, jonka tarkoituksena oli valmistaa replika yrityksen ensimmäisestä moottoroidusta kaksipyöräisestä mallista kautta aikojen. Tehtävä oli haastava, sillä käytettävissä oli vain vanhoja valokuvia ja mainoksia.
Lue lisää ›
Intialainen Norton Motorcyclesin omistaja TVS on kehittämässä uutta kilpailijaa Royal Enfieldille suoraan tämän kotimarkkinoille eli Intiaan. Vai miten muuten selittäisit, että tulevalle Norton Combatille on myönnetty tavaramerkki tuohon maailman suurimman moottoripyörämarkkinan maahan?
Lue lisää ›
Maailman vanhin moottoripyörävalmistaja, intialainen Royal Enfield, ylsi myyntiennätykseen tilivuonna 2023. Se sai kaupan kaikkiaan 834 895 moottoripyörää. Myös vienti ylsi ennätyslukemiin.
Lue lisää ›
Royal Enfield Himalayanit, merkin adventuremallit, on totuttu näkemään kovissa paikoissa: Etelänapamantereelta pöpelikköihin, kivikoihin, jokiin, autiomaahan, vuoristoon ja ties mihin. Yhdestä asiasta sekään ei näytä pitävän: maantiesuolasta, joka saattaa aiheuttaa korroosiota jarrusatuloihin.
Lue lisää ›
Oheisella videolla esiintyy Intiassa valmistettu Royal Enfield Bulletin diesel-versio. Kulutuslukemat ovat maltillisuudessaan uskomattomat, mutta niin on aikanaan sarjavalmistettu pyöräkin! Esittelijänä toimii vloggari BikeWithGirl.
Lue lisää ›
Maailman toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja, intialainen Hero Motocorp on tunnettu pienikokoisista, enimmäkseen yli 50 cc - 250 cc moottoripyöristään. Yritys alkaa kuitenkin murtautua keskikokoisten moottoripyörien markkinoille ja tulossa on yli 400 cc rally-malli. Heron Dakar-menestys kertoo, että luvassa on kova haastaja mm. Royal Enfieldin Himalayanin tulevalle mallille, mutta myös muille keskikokoisten seikkailupyörien valmistajille.
Lue lisää ›
Royal Enfield päivitti vuonna 2018 julkistamiaan äärimmäisen suosittuja rinnakkais-twinejään, Interceptor 650:ttä ja Continental GT 650:ttä Lyonin moottorialan tapahtumassa Ranskassa.
Lue lisää ›
Intialainen monialajätti Eicher Motors on ostanut 10 % osuuden ruotsalais-espanjalaisesta sähkömotocross-pyörien valmistajasta Stark Futuresta. Eicher petaa kaupan avulla helpompaa tietä omistamansa Royal Enfieldin tuleville sähkömoottoripyörämalleille.
Lue lisää ›
Intialainen Royal Enfield halusi 2021 juhlistaa 120. toimintavuottaan. Mikäpä parempi tapa siihen kuin rahdata kaksi Royal Enfield Himalayan -moottoripyörää Etelä-Mantereelle ja ajaa niillä Etelänavalle. Ohessa RE:n julkistama ensimmäinen video matkasta. Tässä vielä harjoittelua ankeissa olosuhteissa Islannissa.
Lue lisää ›
Intialaisvalmistaja Royal Enfieldin uusi moottoripyörien kokoonpanoyksikkö on jo sen kolmas Latinalaisessa Amerikassa, ja neljäs maailmassa Intian ulkopuolella.
Lue lisää ›