Jawa
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta?
Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
Motouutiset sai kutsun tulla koeajamaan Jawa palaa Päitsille -pyörän. Vilkaisin kalenteriin ja siellä näytti tilaa olevan, joten homma kiinni. Kyseessä on niin mielenkiintoinen laite, että jos aikaa ei olisi kalenterissa ollut, niin olisi sitä sinne tehty.
Lue lisää ›
Kerroimme jo aiemmin, että legendaarisen Päitsi-HD:n rakentajanakin tunnettu Jorkki Korhonen on tuunaamassa modernista perus-Jawasta Päijänne-ajoon sopivaa versiota. Toimittajamme Anssi Kivinen on parhaillaan Lemillä koeajamassa uusiksi rakennettua pyörää, saa nähdä, mitkä ovat kommentit.
Lue lisää ›
Motouutisille tarjoutui mahdollisuus vielä näin loppusyksystä koeajaa retroista retroin, mutta Intiassa suunniteltu ja valmistettu, nelitahtinen Jawa 300 CL moottoripyörä. Päätimme ottaa tarjouksen vastaan ja tutkailla, miten täysin uusi Jawa toimii ja miten modernisointi on onnistunut.
Lue lisää ›
Kokonaan uusi pyörämerkki on nykyään harvinaisuus. Jawalla on toki todella pitkä historia, mutta RVM Tekkeniä voidaan pitää ainakin Euroopan markkinoilla kokonaan uutena mallina, vanhaa on vain nimen loppuosa.
Lue lisää ›
Intialainen moottoripyörävalmistaja Jawa julkisti rajoitetun valmistuserän 42 "Tawang Editionin" myyttisen "Tuulihevosen" kunniaksi.
Lue lisää ›
Mitä saat, kun yhdistät kymmenen 50 kuutiosenttimetrin tilavuuksista moottoria? Tietenkin 500 cc kaksoistähtimoottorin! Ja lisäkiinnostusta asiaan saa siitä, että kukaan ei ole koskaan aiemmin rakentanut vastaavaa. Varsinkaan ahdettua versiota.
Lue lisää ›
Jawa 42 Bobberin voimanlähteenä on sama 334 cm3 moottori kuin Perakissa. Muotokieli taas on yhdistelmä neo-retro roadsteria, Jawa 42:ä ja Perak-mallia.
Lue lisää ›
Seinäjoella järjestetyssä mp-näyttelyssä kävimme jututtamassa JawaTallin Arto Heinoa. Suomeen tuotava Jawa-mallisto sisältää jo kuusi eri mallia, joiden valmistusmaat ovat osittain melko yllättäviä.
Lue lisää ›
BSA on vahvasti taas merkkinä elossa, ja sen ensimmäinen uusi tuotantomalli esitellään lauantaina 4.12.2021 Motorcycle Live -tapahtumassa Birminghamissa Englannissa.
Lue lisää ›
Intiassa valmistettujen Jawojen suosio tuntuu kasvavan kaikkialla, joten luvassa on lisää tuotteita 350 kuutiosenttimetrin luokassa. Tulevaa cruiseria on nähty testattavan maantieajossa Punessa.
Lue lisää ›
Intialainen moottoripyörä- ja autovalmistaja Mahindra & Mahindra perusti viisi vuotta sitten Classic Legends -nimisen yrityksen, jonka alle se kokosi jo kuolleita, mutta ikonisia brändejä. Jawan se on jo pelastanut, ja on tekemässä samaa Yedzille. Seuraavana vuorossa on BSA, jonka globaalit oikeudet CL osti 2016.
Lue lisää ›
Intialaisen jättimäisen monialayrityksen Mahindra & Mahindran hallituksen puheenjohtaja Anand Mahindra aikoo elvyttää BSA-tuotemerkin. Tavoitteena on rakentaa tuotantolaitokset Englantiin ja nopeasti, sillä tuotannon pitäisi alkaa jo vuonna 2021.
Lue lisää ›
Intialainen moottoripyörävalmistaja Classic Legends kertoi muutama päivä sitten myyneensä jo 50 000:n Jawa-moottoripyörän. Saavutus on hyvä, kun muistetaan, että pyörät vasta esiteltiin syksyllä 2018, ja Jawan tuotanto on ollut käynnissä vasta noin 12 kuukauden ajan.
Lue lisää ›
Mustanpuhuva ja varsin vaikuttavan näköinen Jawa Perak Bobber on ilmestys, jonka mielellään näkisi myös Suomen teillä. Sen toimitukset alkavat Intiassa ensi viikolla koronapandemian viivyttäminä.
Lue lisää ›
Tämä ei muuten sinänsä olisi kovinkaan kummallinen uutinen, koska käytännössä miltei jokainen moottoripyörävalmistaja enemmän ja vähemmän julkisesti työskentelee sähkömoottoripyörämallin parissa. Mutta sähköisen Jawan pitäisi muistuttaman vahvasti ulkoisesti nykyisiä Mahindra Jawan malleja, eli olla tunnistettavissa klassikko-Jawan sisarukseksi sen sijaan että se olisi superfuturistinen ulkonäöltään.
Lue lisää ›
Julkaisemme joululomallamme uusintana 10 luetuinta juttuamme 2020. Tämä oli kuudenneksi luetuin, julkaistu alun perin 25.4.2020: Intialaisen Mahindra & Mahindran omistama Classic Legends, joka valmistaa vuonna 2018 julkistettuja uusvanhoja Jawa 300- ja 42-malleja, aikoo tuoda niitä myös Eurooppaan. Jawa 300 -malli on käynyt läpi tarvittavat testit ja läpäissyt EU:n tyyppikatsastusprosessin. Tuonti alkanee vielä tämän vuoden mittaan – Tsekistä, merkin kotimaasta.
Lue lisää ›
Intiassa omaa elämäänsä elävä sikäläinen, mutta yhtä perinteikäs kuin eurooppalainenkin Jawa, julkisti viikko sitten uusklassisen Perak-bobberin tuotantomallin. Vuosi sitten merkki esitteli kaksi uutta Jawa-mallia, jotka täyttivät tilauskirjat vuodeksi. Silloin vilautettiin myös Perakia, nyt uskallusta riitti tuoda se markkinoille asti. Perakissa on yllättävästi eri moottori kuin rinnakkaismalleissa.
Lue lisää ›
American Motorcyclist Association eli AMA nimesi toukokuun alkupuolella Carmelissa Kaliforniassa vuosimallin 1970 "Banaanirunko" Jawa 652 ISDT:n perinnepalkinnon saajaksi. Pyörä kuuluu Chris Carterille, Motion Pron pääjohtajalle. Samalla Malcolm Smithiä kunnioitettiin AMA:n Dud Perkins elämäntyö -palkinnolla
Lue lisää ›