Sinje Gottwald on jo ennestään kokenut moottoripyörämatkaaja. Hän ajoi maapallon ympäri moottoripyörällä 2017, ja rikkoi raja-aitoja sen suhteen, voiko nainen ajaa yksistään moottoripyörällä ja jos, niin miten. Hän on myös moottoripyöräillyt mm. Euroopasta Aasiaan, tutkinut Australiaa ja matkustanut Etelä-Amerikasta Pohjois-Amerikkaan.

Nyt Sinje ajoi pisimmän matkan koskaan sähkömoottoripyörällä. Matka kesti 124 päivää ja sille tuli mittaa noin 13 000 kilometriä. Pyörän akku vaati lataamista miltei 140 kertaa, joten ajomatkaksi latauksella tuli keskimäärin 93 kilometriä.

Haasteitakin riitti sään ja maaperän suhteen. Sähkömoottoripyörän akkujen lataaminen ei joka paikassa ollut itsestään selvyys ja päälle tulivat vielä kuumuuden aiheuttamat nestehukkaongelmat. Mutta voinee sanoa, että Sinjen matka Kalk AP:llä oli iso läpimurto sosiaalisten ja teknisten näkökulmien osalta.

Sinje Gottwald ja Cake Kalk AP. Erilaiset kulttuurit ja kohtaamiset ihmisten kanssa olivat matkan parasta antia.

Sinje Gottwald ja Cake Kalk AP. Erilaiset kulttuurit ja kohtaamiset ihmisten kanssa olivat matkan parasta antia.

Yksi avainmotivaattori tämänkertaisella matkalla oli nähdä Afrikkaa ja sen rikasta kieli- ja kulttuuritarjontaa. Sulautuminen sen ihmisiin ja maisemiin oli osasyy siihen, miksi hänen kokemuksestaan muodostui niin ikimuistoinen. Toki sekä käytännön että logistisiakin haasteita oli, mm. rajanylitysten kanssa, viisumeiden saannissa sekä siinä, että hänellä oli aina oikeat asiakirjat mukanaan.

Sinje lähti matkaan kahden akun, kahden laturin ja varaosien kanssa. Mukana oli mm. jännitteensäädin, näyttö, kaasu, ketjut ja sulakkeita, työkaluja sekä kannettava tietokone. Viimemainittu sen vuoksi, jos hänen pyöränsä tarvitsisi matkan varrella ohjelmistopäivitystä tai etäapua. Lisäksi hänellä oli mukana kamera ja henkilökohtaiset varusteensa.

Matkaan Espanjasta

Matka alkoi 14. lokakuuta 2022 Espanjasta, josta lautalla Marokkoon. Siellä hiekka aiheutti ensimmäisen teknisen ongelman: sulakkeen palamisen. Ennen pitkää Sinje päätyi Mauritaniaan ja Senegaliin, jotka ovat jokaisen Afrikasta kiinnostuneen tiedossa ikonisen alkuperäisen Paris-Dakar Rallyn vuoksi.

Tiet eivät aina olleet parasta mahdollista A-luokkaa.

Tiet eivät aina olleet parasta mahdollista A-luokkaa.

Gambiasta matka jatkui Guinea Bissauhun, jossa oli tarjolla mutaa ja veden vallassa olevia viidakkoreittejä, joista ei olisi päässyt autolla. Sitten Norsunluurannikolle, Ghanaan (jossa 24 tunnin odotus rajalla), Kameruniin ja sen jälkeen Angolaan. Hän saapui lopulta Etelä-Afrikkaan ja sai päätettyä unohtumattoma 13 000 kilometrin mittaisen matkansa, jonka aikana tapasi lukemattomia ihmisiä ja koki maailmaa tavalla, joka on mahdollista vain moottoroidulla kaksipyöräisellä.

– Unelmani on nähdä maailmaa omilla silmilläni. Vaikka miten paljon opin paikoista, se että näkee ja kokee ne itse auttaa minua aina paremmin ymmärtämään niitä. Ja tämä on minusta erityisen tärkeää Afrikan kohdalla. Tämän seikkailun avulla en halunnut pelkästään avata omia ja muiden ihmisten näkökulmia ja ajatuksia tämän maanosan kohdalla, vaan myös antaa esimerkin siitä, mikä on mahdollista, vaikka haasteet vaikuttavat ensi alkuun liian suurilta. Pystymme paljon enempään kuin mitä osaamme ajatella, Sinje kertoi.

Lataaminen haaste

Mielenkiintoista oli myös kokonaan sähkökäyttöisen moottoripyörän mukanaan tuoma haaste, jota monet pitivät mahdottomana. Kalk AP:ssä Sinje löysi pyörän, joka sopi myös adventureajon tuomiin haasteisiin. 

Voisi sanoa, että Kalk AP:n sopivuutta hommaan ei voinut etukäteen tietää. Pyörä on alunperin tarkoitettu lyhyille ajomatkoille hauskanpitoon. Miten se kestäisi, miten sen saisi ladattua missäkin; entä mekaaniset huollot ja varaosat? Kaikki meni lopulta todella hyvin: 13 000 kilometrin matkaan kului vain 124 päivää ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa ja latauksia tarvittiin alle 140.

Ihmiset kokoontui paikalle ihmettelemään Sinjen sähkömoottoripyörää ja kyselemään.

Ihmiset kokoontui paikalle ihmettelemään Sinjen sähkömoottoripyörää ja kyselemään.

– Kalk oli yksinkertaisesti mieletön. Huoltotarve oli miltei nolla, vain ketjun kiristämistä ja voitelua. Joitain pikku ongelmia, jotka pystyi korjaamaan eikä yhtään puhjennutta rengasta. Se herätti todella paljon huomiota, mihin ikinä pysähdyinkää, ihmiset tulivat ja kyselivät siitä. Monet sanoivat, että se oli ensimmäinen kerta, kun he näkivät sähkömoottoripyörän. He eivät voineet uskoa, että tulin niin kaukaa.

– Latauspaikkojen löytäminen oli suurin ongelma, joillakin alueilla se oli äärimmäisen vaikeaa, ja minun täytyi suunnitella päivä hyvin tarkasti. Monesti en tiennyt, löytäisinkö lainkaan latauspaikkaa. Ajoin pari pienempää kolaria vaikeassa maastossa pienellä nopeudella, mutta enemmän kuin kerran olin joutua autojen yliajamaksi. Liikenne on kreisiä eivätkä ohittavat autot jätä tilaa.

Koska on helppo ylläpitää, kevyt ja siinä on paljon vähemmän mekaanisten ongelmien riskejä kuin perinteisissä moottoripyörissä, Kalk AP:n suorituskyky Afrikassa on osoittanut kiistämättömästi Caken tuotteiden valmistuksen laadun ja potentiaalisesti pitkän elinkaaren. Uskomattoman saavuttaminen on mahdollista, ja Sinjen matka on myös merkittävä kilometripylväs sähköiselle liikkumiselle, todetaan Caken tiedotteessa.

Sinjen matkasta ja kokemuksista lisää hänen instagram-tilillään täällä. Caken kotisivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Yle Afrikassa: kirjeenvaihtaja Pasi Toivonen tutustui Nairobin bodaboda-takseihin – lähtisitkö itse kyytiin?

Ruotsalainen Bike Babes -moottoripyöräkerho lähettää stipendiaatin vähentämään äitiyskuolleisuutta Afrikassa mp-ambulanssien avulla

Rat Race Runaways: neljä kaverusta moottoripyörämatkalla Afrikassa toisenlaisella konseptilla

Motouutiset 5 vuotta sitten: Riders for Health hankkii moottoripyöriä terveydenhoitajille Afrikassa

Kalk AP: ruotsalainen aurinkoenergialla ladattava moottoripyörä on suunniteltu salametsästäjien nappaamiseen Afrikassa

Sinjen kulkupeli Cake Kalk AP.

Sinjen kulkupeli Cake Kalk AP.