Uutta HyperDrive-vomalinjaa esitelläkseen Damon on julkistanut kaksi uutta ennakkotilattavaa moottoripyörämallia: HyperSport SX:n ja HyperSport SE:n. SX:n akusto on 15 kWh, joten se riittää 241 kilometrin ajoon latauksella, kun SE-mallin 11 kWh akusto riittää 160 kilometrin ajoon. Mallien HyperDrive-moottorien tehot ovat vastaavasti 150 hv ja 108 hv.

– Samalla kun me Damonilla jatkamme kaksipyöräisen liikkumisen uudelleenkeksimistä, HyperDrive on innovaatiomme sydämessä, Damonin pääjohtaja ja perustaja Jay Giraud kertoi. – HyperDrive on luomustemme ydin ja sallii meidän kehittää teknologiaamme ja jatkaa maailman jännittävimpien ja innovatiivisimpien sähkömoottoripyörien esittelemistä.

Damonin HyperDrive-paketti.

Damonin HyperDrive-paketti.

HyperDrive on optimoitu suorituskyky, design ja turvallisuus huomioiden 

HyperDriven toimintajännite on 450 volttia. Akku on nestejäähdytetty ja termisesti hallitttu korkeaenerginen akusto, joka voidaan varustaa erilaisilla akkukapasiteeteilla eri – myös tulevaisuuden – malleja varten. Esimerkiksi aiemmin julkistettujen HS- ja Premier-mallien akun kesto on 320 km latauksella.

Damon käyttää energiatiheydeltään laadukkaimpia akkuja, niiden teho on 200 Wh/kilogramma, ja kaikki HyperSport-mallit pystyvät tuottamaan ratakelpoista suorityskykyä suoralla öljyjäähdytyksellä varustetuilla 6-vaihevirtakestomagneettimoottoreillaan.

Jopa 16 000 kierroksen nopeuteen yltävä moottori pystyy antamaa yli 200 hevosvoiman tehon ja 200 Nm huippuväännön, ja se painaa vain 22 kilogrammaa.

HyperSportissa on Damonin oma, 6,6 kW integroitu laturi, joka voi käyttää julkisia Level 1- ja Level 2 -latauspaikkoja sekä lisäksi 25 kW pikalatauspalveluja, jolla akut täyttyvät parhaimmillaan 45 minuutista. Akut voidaan ladata myös normaalista kotisähköverkosta.

Optimoitu muotoilu

HyperDriven muotoilu on optimoitu aerodynaamiseksi, ja sitä on hiottu tuulitunnelissa. Valmistajan tiedotteen mukaan se tekee pyörästä nopeamman ja takaa sille enemmän ajomatkaa latauksella kuin kilpailijoiden malleissa.

Damon SE.

Damon SE.

Myös kaikki muut tekijät akustossa; akkujen määrä, niiden sijoittelu, lämmönhallintamateriaalit, nestejäähdytyksen optimointi sekä materiaalivalinnat on tehty siten, että paketti olisi mahdollisimman kapea tekemättä silti kompromissia energitiheyden tai tehon suhteen.

HyperDrive on valmistettu siten, että se on kantava osa runkoa, mikä säästää painoa ja kustannuksia.

360° törmäysvaroitusjärjestelmä

Damonin mukana tulee CoPilot, joka on edistyksellinen varoitusjärjestelmä. Se vahtii 360° kattavuudella kuljettajan ajoympäristöä, ja siihen kuuluvat tutka, kameroita ja muita sensoreita, joilla seurataan useiden kohteiden nopeutta, suuntaa ja muita muuttujia yhtaikaisesti. Pyörään sijoitettua neuraaliverkkoa hyödyntäen se varoittaa onnettomuusuhan alla olevaa kuljettajaa sokeiden pisteiden LED-varoitusvaloin, väristämällä kahvoja edessä olevasta törmäysuhasta varoittaakseen sekä takaatulevien riskistä pyörän taustapeilien kuvalla pyörään upotetun taaksepäin kuvaavan laajakulmakameran avulla. 

Järjestelmä sisältää myös koneoppimista. Joka kerran kun kuljettaja reagoi järjestelmän tiedottamaan uhkaan väistämällä tai jarruttamalla, systeemi lähettää asiasta dataa Damonin pilveen pyörään upotetun langattoman yhteyden avulla, joten järjestelmä oppii koko ajan lisää.

Lisätietoja Damonin sivuilta täältä.

Aiheesta lisää sivuillamme:

Damonin ennakoiva tekoäly tuo vallankumouksen moottoripyöräilyn turvallisuuteen

Damon Hypersportsilla jo 16 miljoonan edestä ennakkotilauksia – kasvua 60 % koronapandemiasta huolimatta

Sähköinen Damon Hypersport Premier: 200 hv, 200 Nm, > 320 km

Teksti Erkki Mäki, kuvat Damon Motors.

Damon SX.

Damon SX.