Ranskan uusi kaistojenvälissäajokokeilu kestää kolme vuotta, ja se toteutetaan suuremmalla maantieteellisellä alueella kuin aiempi. Kokeilualueeseen kuuluvat Bouches-du-Rhônen, Haute-Garonnen, Gironden, Héraultin, Isèren, Loire-Atlantiquen, Pohjoisen ja Rhônen departementit sekä Lyonin metropolialue ja Varin, Alpes-Maritimesin, Drômen, Vauclusen ja Pyrénées-Orientalesin departementit sekä koko Île-de-Francen seutu.

Alueet tulevat myös saamaan splittauksen sallimisesta ja sen nopeusrajoituksista kertovat liikennemerkit.

Kaistojenvälissäajon säännöt ovat seuraavat:

– Splittaaminen sallitaan valtateillä ja yhteen suuntaan kaksikaistaisilla teillä, joiden väliosa on erillinen ja varustettu vähintään kahdella ajoradalla suuntaansa, ja joiden nopeusrajoitus on vähintään 70 km/h.

- Liikenne molemmilla samansuuntaisilla kaistoilla on joko jumissa tai etenee hyvin hiljaisella nopeudella.

- Viereisten kaistojen välisillä ajoneuvoilla tulee olla riittävän leveä väli.

- Kaistojen välissä ajamisen maksiminopeus on 50 km/h, ja maksiminopeusero muihin ajoneuvoihin verrattuna saa olla korkeintaan 30 km/h.

- Yksikään kaistoista ei saa olla tietyön kohteena tai lumen tai jään peitossa.

- Ennen siirtymistä kaistojenvälissäajoon kuljettaja varoittaa muita tienkäyttäjiä aikeestaan.

– Moottoroidut kaksi- tai kolmipyöräiset eivät saa valloittaa kaistojen välistä aluetta.

- Kaistojen välissä ajava ei saa ohittaa toista splittaajaa.

- Kun liikenteestä tulee virtaavampaa, ja ajoneuvot ajavat kovempaa kuin 50 km/h joko toisella tai molemmilla kaistoilla, kaksi- ja kolmipyöräisten moottoroitujen ajoneuvojen täytyy palata omille normaaleille paikoilleen ajoradalla.

Järkevyyttä ja liikennemerkkejä

Oheiset FFMC:n eli Ranskan Äreiden Motoristien ja liikenneministeriön neuvottelujen tuloksena aikaansaamat koesäädökset vaikuttavat järkeviltä, ja voisivat olla sovellettavissa suomalaiseen liikennekulttuuriin sellaisenaan jollain periodilla.

Olennaista hankkeen onnistumiseksi saattaa kuitenkin olla se, että Ranskassa otetaan samalla käyttöön uuden splittauksen sallivuudesta kertovat liikennemerkit, jotka kertovat asiasta ja sen olemassaolosta kaikille tienkäyttäjille. Ne tehnevät kaistojenvälissäajosta turvallisempaa motoristeilla. 

Aiheesta aiemmin:

Splittauskokeilun päättyminen herätti tunteita Pariisissa: yli 10 000 motoristia osoitti mieltään

Yhdysvalloissa kaistojen välissä ajon salliminen laajenee, vuorossa Montanan osavaltio

Ranskalainen kaistojen välissä ajon eli splittauksen viisivuotinen kokeilu päättyi – lopputulos oli yllättävä

Utah päätti sallia moottoripyöräilijöille ajamisen kaistojen välissä eli splittauksen

Pitäisikö kaistojen välissäajo eli splittaus sallia virallisestikin Suomessa?