Englanniksi konsortion nimi on juhlallisesti Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC). Yritykset tiedottivat sopimuksen allekirjoittamisesta tänään, maanantaina.

Sitoutuneena edistämään kevyiden sähköajoneuvojen kuten mopedien, skoottereiden, moottoripyörien sekä kolmi- ja nelipyöräisten käyttöä liikennesektorilla sekä kansainvälisten ilmastotavoitteiden mukaisesti hallitsemaan paremmin akkujen elinkaaren mittaisen käytön, Konsortion perustajajäsenet uskovat, että yleinen, yhteisesti kehitetty vaihdettavien akkujen järjestelmä on avain matalajännitteisen sähköisen liikkuvuuden kehittymiselle.

Samalla Konsortio pyrkii löytämään ratkaisuja sellaisiin asiakkaiden sähköistä liikkuvuutta koskeviin huoliin, kuin ajomatkaan latauksella, latausaikaan, -infrastruktuuriin ja -kustannuksiin.

Neljä ensisijaista tavoitetta:

– Kehitetään yleiset tekniset määritteet vaihdettavien akkujen järjestelmälle

– Vahvistetaan akkujärjestelmien yleinen käyttö

– Tehdään ja promotaan Konsortion yleiset määritykset standardiksi Eurooppalaisten ja kansainvälisten standardoiniorganisaatioiden kautta.

– Laajennetaan Konsortion yleiset määritykset globaalille tasolle.

Sopimuksen allekirjoittajat ja heidän edustamansa organisaatiot.

Sopimuksen allekirjoittajat ja heidän edustamansa organisaatiot.

Konsortio pyrkii työskentelemään läheisesti kansallisten, eurooppalaisten ja kansainvälisten standardointiorganisaatioiden kanssa saadakseen luotua kansainväliset tekniset standardit vaihdettaville akuille. 

Lisäksi latausasemien saatavuudessa on eroa eri maiden välillä ja siksi yhteenliittymän tavoitteena on myös muistuttaa poliittisia päättäjiä latausinfrastruktuurin kehittämisestä ja rakentamisesta kevyiden sähköisten ajoneuvojen käytön edistämiseksi.

Sopimuksen allekirjoittivat Honda Motorcycle Operationsin pääjohtaja Yoshishige Nomura, Pierer Mobility AG:n pääjohtaja Stefan Pierer, Piaggion päästrategi Michele Colaninno sekä Yamaha Motor Co:n vanhempi johtaja Takuya Kinoshita.

He uskovat yhteisen standardin ja kehitystyön alentavan kustannuksia ja takaavan parempia, pidemmän ajomatkan tarjoavia elinkaareltaan ympäristöystävällisempiä akustoja. Yhtenäiset järjestelmät mahdollistavat paremman lataus- ja akkujenvaihtoinfrastruktuurin.

Samalla he haluavat varmistaa, että moottoripyörät ja mopedit säilyvät vaihtoehtoisina liikkumisen välineinä jatkossakin. Vaihdettavat akut nopeuttavat latausprosessin parhaimmilllaan pelkkään akkujen vaihtoon vaadittavaan aikaan.

Konsortio kehittää akkuja aina 48 Volttiin ja 11 kilowatin kokoon asti.

Aiheesta aiemmin:

Mp-valmistajat pääsivät sopimukseen vaihdettavien akkujen standardista

Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha kehittämään yhdessä vaihdettavien akkujen standardia moottoripyörille ja kevyille sähköajoneuvoille

Suuret japanilaiset mp-valmistajat liittoutuvat tavoitteenaan yhteinen sähkömoottoripyörien vaihdettavien akkujen standardi