Kuten kerroimme 14.12.2021 päivätyssä jutussamme, Harley-Davidson on nostamassa LiveWire-brändin erilliseksi julkisesti pörssissä noteerattavaksi yhtiökseen. Osaomistajiksi tulevat AEA-Bridges Impact Corp. (ABIC) ja taiwanilainen skootteri- ja moottoripyörävalmistaja Kymco. Vuosikatsauksessa saatiin myös lisää tietoa ABIC-yhteistyön etenemisestä. Yhteenliittymän pitäisi olla valmis vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Analyytikoille suunnatussa puheenvuorossaan (dokumentti löytyy täältä) Harley-Davidsonin ja LiveWiren pääjohtaja Jochen Zeitz kertoi, että seuraava uusi sähkömoottoripyörämalli esitellään vuoden toisen, huhti-kesäkuun neljänneksen mittaan.

LiveWire Del Mar

Tulevan mallin nimi on LiveWire Del Mar, ja siihen sovelletaan ensimmäisenä LiveWiren skaalautuvaa Arrow-alustaa. Del Mar on kevyempi ja edullisempi vaihtoehto, joten se asettuu mallistossa LiveWire Onen alapuolelle.

ABICin osakkeenomistajille suunnattu powerpoint-esitys paljastaa jonkin verran yksityiskohtia Del Marista ja Arrow-arkkitehtuurista. Arrow on Harleyn oman LiveWire-tiimin ja kehitystyön tulos. Siihen sisältyy akusto, elektroniikka, moottori ja alustan sekä rungon elementtejä suorituskyvyn, tehokkuuden, painon ja kustannusten optimoimiseksi.

Akusto koostuu 21 700 sylinterinmuotoisesta solusta. Se on suhteellisen uusi litiumioni-akustoversio, jota käyttävät muun muassa Tesla, Samsung ja LG. Kyseisen formaatin sanotaan tarjoavan paremman energiatiheyden, turvallisuuden ja luotettavuuden tavanomaisempaan 18 650 -versioon verrattuna.

Arkkitehtuuri sisältää koko voimansiirron mukaan lukien DC-DC-konvertterin, inverterin ja laturin. Se käyttää yhteisesti komponentteja kuten jäähdytyspiiriä ja johdotusta koon ja painon vähentämiseksi sekä jakaa mikropiirejä vähentääkseen tarvittavien mikroprosessorien määrää.

Myös käytettävä sähkömoottori on LiveWire-tiimin kehitystyötä ja skaalattavissa.

Arrow-konsepti.

Arrow-konsepti.

Arrow 2

Del Marissa käytetään Arrow'n S2-versiota, joka on sovitettu keskitehoalueelle. Ulkonäöstä ei vielä ole tietoa, mutta siinä on varmasti kaikuja LiveWire Onen visuaalisesta ilmeestä sekä Arrow-platformin tuomaa ulkonäköä.

Motorcycle uumoilee siinä oleva flat track -vaikutteita. Joka tapauksessa dokumentti todistaa myös sen, että Del Marin ohjelmisto voidaan päivittää netin kautta.

Toinen erittäin mielenkiintoinen asia on, että taiwanilainen Kymco tulee vastaamaan LiveWiren kevyimmän ja pienikokoisimman Arrow-sovellusympäristön mukaisen S3-mallin kehitystyöstä. Sen markkinoilletulosta saatamme saada lisää tietoja, kunhan Del Mar julkistetaan.

Harley kertoi, että se järjestää investoreille tilaisuuden toukokuussa, kunhan LiveWire-ABIC-kauppa on lopullisesti valmis. Mikäli Del Marin julkistusaikataulu pitää, voimme olettaa, että se paljastetaan varsin samoihin aikoihin.

ABICin investoreille suunnatusta dokumentista selviää myös, että LiveWiren tulevat päämarkkina-alueet ovat Pohjois-Amerikasta Yhdysvallat ja Kanada, Euroopasta Saksa, Ranska, Englanti, Tsekki ja Hollanti sekä Aasiasta Japani ja Kiina sekä Etelä-Korea, Oseanina Uutta Seelantia ja Australiaa unohtamatta. 

On mielenkiintoista nähdä millaisella prioriteetilla Pohjoismaat, kuten Suomi lasketaan mukaan kuvioon. Milloin saamme maahan ensimmäiset LiveWiren oman brändin mukaiset sähkömoottoripyörät? 

Aiheesta aiemmin:

Harley-Davidson eriyttää Livewire sähkömoottoripyörien valmistuksen pörssinoteerattuun tytäryhtiöön

Se ei enää ole Harley-Davidson, vaan se on Livewire One

Harley-Davidson eriytti sähkömoottoripyörät "oikeista" Harrikoista omaksi Livewire-brändikseen

Kun mies 1956 Harley-Davidson Panheadilla Livewire-sähkömoottoripyörää radalle testaamaan lähti

Motouutiset koeajaa: Harley-Davidson LIVEWIRE