Yhdysvaltain liikenneviranomainen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) tutkii jo kahta aiempaa kesällä tapahtunutta onnettomuutta, ja kerää parhaillaan dataa kolmannesta. Tuorein onnettomuus tapahtui elokuun lopulla ja siitä saatiin kolaroineen Teslan ajodata tiedoksi eilen.

Kaikki kolme onnettomuutta tapahtuivat samankaltaisissa olosuhteissa: autoilija ajamassa Teslalla aamun varhaisina tunteina Autopilotti aktiivisena törmää moottoripyöräilijään.

Ovatko kuljettajat hereillä?

Tapahtumat herättävät taas kysymyksiä siitä, ovatko Autopilottia käyttävät kuljettajat riittävän "hereillä" ja valmistautuneita ottamaan auton hallintaansa siinä silmänräpäyksessä kun sitä tarvitaan? CNN:n artikkelin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että kuljettajat silmäilevät tien ulkopuolelle paljon useammin, kun käyttävät Autopilottia. Lisäksi monet sen käyttäjät uskovat, että heidän autonsa osaa ajaa itsekseen.

Teslan Autopilotti pystyy pitämään auton ajokaistalla kun ajetaan annetulla nopeudella, ja kuljettajia ohjataan pitämään kädet ohjauspyörällä koko ajan. Teslan mukaan auto tunnistaa ohjauspyörällä pidetyt kädet ("vääntö" ratin kautta, tai viive) ja käyttää peruutuspeilin kameraa huomioidakseen kuljettajan osallistumattomuuden. Lisäksi se käyttää hälytyksiä muistuttaakseen kuljettajia pitämään katseensa tiessä.

Naishenkilö oli ajamassa elokuun lopulla moottoripyörällä noin kahden aikaan aamuyöstä Palm Peachissä Floridassa, kun Teslan Autopilot -toimintoa käyttänyt autoilija törmäsi hänen moottoripyöräänsä heittäen hänet Teslan tuulilasille. Kolarin seurauksena naismotoristi kuoli.

Kaksi aiempaa tapahtumaa löydät tästä jutusta: Teslan motoristien päälleajot herättävät kovia kysymyksiä ja vaatimuksia autonomisen ajon ja ADAS-järjestelmien toimivuudesta

Lainsäädännön suoja motoristeille riittämätön

Moottoripyöräilyyn liittyvät järjestöt ovat huolestuneita siitä, että Teslan ohjelmistot eivät näe moottoripyöriä ja tuudittavat Tesla-kuljettajat väärään itsetyytyväisyyden ja tarkkaamattomuuden tilaan. Järjestöt ovat myös sitä mieltä, että lainsäädäntö ei riittävästi suojaa moottoripyörien kuljettajia, ja että pitäisi ottaa selkeitä askeleita heidän paremmaksi suojaamisekseen mukaan lukien kuljettajaa avustavien järjestelmien kuten Autopilotin testaaminen.

– Moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on liian usein kuultu "anteeksi en nähnyt sinua!". Nyt fraasi kuuluu "anteeksi, autoni ei nähnyt sinua". Se ei ole hyväksyttävää, totesi mm. American Motorcyclist Associationin, AMA:n pääjohtaja Rob Dingman.

Aiheesta aiemmin:

Tesla taas viranomaisten tutkittavana: kaksi motoristien kuolemaan johtanutta päälleajoa, riittääkö autopilotin "näkökyky" pimeässä?

Päivän video: näin Teslan autopilotti näkee kaistojen välissä ajavat motoristit

Tesla Model X syytetyn penkillä: automaattiohjaus petti, tappoi motoristin

Teslan motoristien päälleajot herättävät kovia kysymyksiä ja vaatimuksia autonomisen ajon ja ADAS-järjestelmien toimivuudesta