Kyse on kumppanuudesta, Sinbon toimittaa A-luokan design- ja valmistusvaiheen suunnittelupalvelua Damonin sähkömoottoripyörien tuotantoon.

Mutta mitkä esimerkiksi ovat sähkömoottoripyörien valmistuksen haasteet verrattuna autoihin? Samat ongelmat pätevät suurelta osin myös polttomoottorisiin kaksipyöräisiin, mutta sähköpuolella erityisesti akuston ja sitä ohjaavan elektroniikan kysymykset ovat oma lukunsa.

Huippusuorituskykyinen moottoripyörä painaa lähes vain kymmenennen osan tyypillisen auton painosta. Silti sen pitäisi tuottaa yhtä paljon tehoa ja vääntöä. Samalla sillä on käytettävissään tilaa vain kymmenesosa siitä, mitä autossa sellaisten osien kuin moottoreiden, akkujen ja tehoelektroniikan sijoittamiseen.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi.

Päästäkseen tällaiseen tehon ja energian tiheyteen, Damon joutui lähtemään täysin puhtaalta pöydältä.

Suunnittelemalla komponentit hoitamaan useampia asioita yhtäaikaa, yhdistämällä tehoelektroniikaa yhteen piirilevyyn ja vähentämällä kotelojen määrää ja jopa rakentamalla akkukotelosta rungon kantavan osan; kaikki mahdollinen otettiin suunnittelupöydälle. 

Tavoitteeseen pääseminen edellytti kaikkien näiden teknisten asioiden huomioimista ja huippuunsa viemistä. Monet kehityskohteet olivat sellaisia, joita autoalan teollisuudessa ei vielä oltu otettu käyttöön laajassa mittakaavassa.

Sinbonin edistyksellinen valmistusteknologia mahdollistaa sen, että Damon on pystynyt skaalaamaan moottoripyöriensä designin korkeimmalle mahdolliselle laatutasolle. Samalla se on päässyt tavoitteeseensa 200/200/200, missä ensimmäinen 200 tarkoittaa hevosvoimia, toinen huippunopeutta maileissa (322 km/h) ja kolmas ajettavaa matkaa latauksella (322 km) niin ikään maileissa. Tulee muistaa, että nämä ovat toistaiseksi vasta valmistajan lupauksia.

“Sinbon ja Damon ovat yhdessä rikkoneet tehon, painon ja tilavuuden rajoja, mitä tulee seuraavan sukupolven sähköajoneuvojen komponentteihin", toteaa Damonin tuotantoketjun päällikkö Chris Efstathiou. "Tämä tarkoittaa täysin uutta ajattelutapaa komponenttiarkkitehtuurin ja designin suhteen, jotta pystyy tuottamaan kevyintä ja silti tehokkainta sähköajoneuvoelektroniikkaa".

Damon Motorcycles on kehittänyt, kuten se itse sanoo, "maailman turvallisimmat, älykkäimmät täysin verkotetut sähkömoottoripyörät". Malleja ovat HyperSport ja HyperFighter, molemmissa huipputeknologiaa kuten kuljettajaa varoittava järjestelmä CoPilot, napinpainalluksella muuttuva ajoasento ja Hyperdrive, skaalattava sähkömoottoripyörien monokokkirungolla varustettu voimalinja.

Damon on mukana EICMA:ssa malleineen ensi kuussa, joten kerromme aiheesta lisää viimeistään silloin. Pyörien toimitusten pitäisi alkaa vuoden 2023 mittaan.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Sähköprätkävalmistaja kommentoi malliensa hurjia tehoja: "Et voi olla minkään tulevaisuus, ellet ole parempi kuin menneisyys"

Sähköinen Damon Hypersport Premier: 200 hv, 200 Nm, > 320 km

Damonin ennakoiva tekoäly tuo vallankumouksen moottoripyöräilyn turvallisuuteen

Damon Hypersportsilla jo 16 miljoonan edestä ennakkotilauksia – kasvua 60 % koronapandemiasta huolimatta

Damon Hypersport Pro -sähkömoottoripyörässä on tekoälypohjainen ennakoiva törmäyksenvaroitusjärjestelmä