Royal Enfield Super Meteor 650.

Royal Enfield Super Meteor 650.

Royal Enfield Super Meteor 650 esiteltiin kahtena eri versiona, vakiona ja tourerina. Mallin tulo oli ennalta tiedossa, Motouutisissakin oli aiheesta juttua jo kuukausi sitten: Royal Enfield julkistaa Milanossa ensi kuussa Super Meteor 650 -kruiserin.

Nyt toki tiedossa on enemmän yksityiskohtia, kuten se, että Tripper-navigaatio tulee mukana vakiona. Lisäksi ulkonäkö, moottorinohjauskartat ja vaihteiston välitykset on uusittu.

Royal Enfield Super Meteor 650:n etuteleskooppi on Showan valmistama ja ensi kertaa RE:n historiassa upside-down-mallia. Huomaa muhkea öljynjäähdytin.

Royal Enfield Super Meteor 650:n etuteleskooppi on Showan valmistama ja ensi kertaa RE:n historiassa upside-down-mallia. Huomaa muhkea öljynjäähdytin.

Super Meteor 650 on raskain RE mitä tähän mennessä on valmistettu; painoa on peräti 241 kg.

Kuten oheisista kuvista näkyy, pyörä on varsin nätin näköinen. Eturengas on kooltaan 19 tuumaa, ja takarengas 16 tuumaa. Vanteet ovat alumiinivalua.

RE käyttää Super Meteorissa ensi kertaa upside down etuhaarukkaa, ja se on vieläpä Showan valmistama, putkihalkaisijaltaan 43 mm. Joustomatka 120 mm.

Lisäksi Super Meteorissa on Led-ajovalot, nekin ensi kertaa Royal Enfieldin historiassa.

Royal Enfield Super Meteor 650. Ensi kertaa RE:n historiassa Led-ajovalo.

Royal Enfield Super Meteor 650. Ensi kertaa RE:n historiassa Led-ajovalo.

Sekä edessä että takana on levyjarru, levyjen halkaisijat ovat 320 ja 300 mm. ABS-järjestelmä on kaksikanavainen.

Perinteinen pisaranmuotoinen polttoainetankki on kooltaan 15,7 litraa ja pyörän ulkonäkö on varsin selkeän ja johdonmukaisen näköinen; selkälinja laskeutuu nätisti alas taaksepäin mentäessä.

Super Meteor 650:n moottori on sama rinnakkaistwin kuin Interceptorissa ja Continental GT 650:ssäkin. 648 cm3 ilma-öljyjäähdytteisen moottorin teho on 47 hv / 7250 rpm ja maksimivääntö 52 Nm 5650 rpm. Vaikka teholuvut ovat samat, Super Meteorin huippuvääntö tulee 500 kierrosta korkeammalla kuin rinnakkaismallien moottoreissa.

Royal Enfield Super Meteor 650:n moottori on kaksisylinterinen.

Royal Enfield Super Meteor 650:n moottori on kaksisylinterinen.

RE:n mukaan asia johtuu uusituista moottorikartoista ja vaihteiston muutoksista, ja että väännöstä 80 % on käytössä jo 2500 kierroksella minuutissa.

Vaikka moottori on enimmäkseen sama, Super Meteorissa on uusi alusta. Ensimmäisenä huomaa, että etupää on paljon rennommassa kulmassa kuin rinnakkaismalleissa, niin kuin tietysti kruiserissa pitääkin olla. Pyörän istumakorkeus on myös matala, vain 740 mm. Eteen asennetut jalkatapit mahdollistavat kruisailun jalat edellä, joka sekin kuuluu genreen.

Maavaraa on 135 mm, mikä voi olla niukahko.

Royal Enfield Super Meteor 650:stä tulee kaksi varianttia, standard ja tourer. Viime mainitussa on kyytiläisen selkänoja ja suurempi tuulilasi.

Eurooppaan Super Meteor tulee saataville keväällä 2023.

Aiheesta aiemmin:

Royal Enfield julkistaa Milanossa ensi kuussa Super Meteor 650 -kruiserin

Royal Enfield Super Meteor 650.

Royal Enfield Super Meteor 650.