1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

Kyse on huutokauppakohteesta numero 172: 1922 Brough Superior Mark 1, Bore 90. Vasta näyttelykuntoon restauroitu. Myydään Mecumin Kissimmeen huutokaupassa  4-15. tammikuuta 2023. Hinta-arvio 282 000 - 305 000 euroa.

Pyörän V2-moottorin tilavuus on 1000 cc, ja kyse on Broughin ensimmäisestä JAP:in moottorilla varustetusta mallista.

Nyt kaupan oleva  1922 Brough Superior Mark 1 on äärimmäisen harvinainen, koska se on toinen kahdesta jäljellä olevasta varhaisimmistac 1000-kuutioisista George Broughin valmistamista luomuksista. Kuten kuvista näkyy, pyörä on juuri restauroitu, ja parhaiten restauroinnin tasoa kuvaa sana "loistava", hehkutetaan Mecum Auctions'in tiedotteessa.

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

Mark 1 on edeltäjä Broughin kuuluisalle SS100-mallille.

Mark 1:ssä George Brough toteutti unelmiensa moottoripyörän. Hän oli kuvitellut sen pitkissä keskusteluissa varusmieskaverinsa George Patchettin kanssa ensimmäisen maailmansodan synkkinä päivinä. Keskustelujen aiheena oli ollut se, millainen heille ideaali moottoripyörä olisi. 

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

George Brough rakensi ensimmäiset Brough Superior -moottoripyöränsä 1919. Rahoittajana toimi hänen isänsä William. Poika osoittautui paitsi loistavaksi PR-mieheksi, myöskin erääksi lahjakkaimmista moottoripyörien valmistajista kautta aikain.

Hänen konseptinsa menestysmoottoripyörille 1900-luvun alkupuoliskolla oli vakaa: hanki parhaat saatavilla olevat komponentit rakentaaksesi nopeimmat, parhaiten käsiteltävät ja parhaan näköiset moottoripyörät. Hänen visionsa innosti sekä asiakkaita että alaa ylipäätään. Brough myös halusi osahankkijoiltaan erityiskohtelua: hän vaati tiettyjä materiaaleja käytettävän JAP:in ja Sturmey-Archerin hänelle toimittamissa moottoreissa ja vaihdelaatikoissa. Niinpä hänen valmistamansa maailman nopeimmat ja eleganteimmat moottoripyörät käyttivät näiden valmistajien osia.

Vastaus jutun otsikossa esitettyyn kysymykseen on siis helppo niille, jotka tuntevat moottoripyörien historiaa: George Broughin kovat vaatimukset alihankkijoilleen nostivat osien laatua ja moottorin tehoa sekä tietenkin myös Brough-moottoripyörien kestävyyttä ja suorituskykyä. Molemmat kävivät ikään kuin vakuudesta toisilleen kokonaislaadusta.

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

Brough Superior Mark 1:ssä oli 1000cc V-twin-moottori, ja sen voi tilata joko JAPin “90-Bore” tai sveitsiläisen M.A.G.:in moottorilla. Kuten kuvista näkyy, tämä pyörä on varustettu JAP:in moottorilla ja kolmivaihteisella Sturmey-Archerin vaihdelaatikolla ja yksijousiella kytkimellä.

Pyörän ulkoiset yksityiskohdat, kuten nikkelipäällystetty tankki ja lokasuojat ovat tyypillistä Broughia.

Lisää aiheesta Mecum Auctionsin sivuilla.

Aiheesta aiemmin:

Arabian Lawrencen kohtalokas Brough Superior -moottoripyörän tilauskirje huutokaupassa

Myynnissä kultahippu: moottorin valmistusnumeroltaan ensimmäinen vuosimallin 1936 Brough Superior SS100

 

167 000 euron 1932 Brough Superior 680 Black Alpine restauroitiin näyttämään restauroimattomalta – entistämisen trendit muuttumassa

Brough Superior taas huutokaupan ykköstähtenä

Erikoinen Brough Superior SS100 myynnissä – kuului aikanaan FP "Gentleman" Dicksonille – hinta-arvio jopa 220 000 euroa

Tämän 1928 Brough Superior SS100 "Moby Dickin" hinnaksi arvioidaan jopa 700 000 euroa

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1

1922 Brough Superior Mark 1