Harley-Davidsonin 350- ja 500-kuutioisten mallien tyyppihyväksyntä on jo meneillään. Bike Socialin mukaan niiden sisäiset merkinnät ovat HD350 ja HD500, mutta malleista vuotaneiden valokuvien perusteella tuotantonimikkeet ovat X350 ja X500. 

Tässä 2019 esitelty luonnos 338 cc moottorilla varustetusta Qianjiangin valmistettavaksi aiotusta Harrikasta.

Tässä 2019 esitelty luonnos 338 cc moottorilla varustetusta Qianjiangin valmistettavaksi aiotusta Harrikasta.

Pienempi pyöristä on tutun näköinen, sillä sen ulkonäkö vastaa Harleyn vuonna 2019 esittelemiä ensimmäisiä luonnoksia tulevasta mallista. Silloin sitä kutsuttiin nimellä 338R, sillä siinä käytettiin 338 cm3 moottoria, joka oli johdettu Benelli 302S:n 300 cm3 moottorista.

Sittemmin Benelliin on esitelty isompi, 353 cm3 rinnakkaistwin, joka näyttää päätyneen myös uuden pikku-Harrikan koneeksi.

Vertailun vuoksi isommalla koneella varustettu Qianjiang QJ350 alias Benelli 350 ja sen alapuolella uusi pikku-Harrikka, X350. Yhdennäköisyys on huomattava paitsi värityksen ja etuvalon osalta. Moottori ja runko sekä takaswingi näyttävät samanlaisilta.

Qianjiang QJ350 alias Benelli 350.

Qianjiang QJ350 alias Benelli 350.

Kiinalaisen Qianjingin Harley-Davidson X350 -malli.

Kiinalaisen Qianjingin valmistama Harley-Davidson X350 -malli.

X350:n moottorin teho on 36 hevosvoimaa ja paino tankattuna noin 195 kg. Huippunopeutta pyörälle luvataan 143 km/h.

Harley-Davidson X500 perustuu Qianjiang / Benellin valmistamaan Leoncino 500 -malliin. 500-kuutioinen rinnakkaistwin on jo hyväksi ja käyttökelpoiseksi havaittu ja koettu, ja 47 hevosvoiman teholla pyörä osuus suoraan A2-ajokorttiluokkaan. Huippunopeutta mallille luvataan 159 km/h. Märkäpaino on 207 kg.

Mielenkiintoisin kysymys ei ole, milloin nämä pyörät tulevat markkinoille, vaan se, mille markkinoille. Onko tavoitteena vallata Harleylle markkinaosuutta ainoastaan Aasiassa – Kiinassa ja erityisesti Intiassa – vai onko tavoitteena tuoda sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan markkinoille ns. aloittelijamallit?  Harleyn tämänhetkinen mallisto puhuttelee heikosti nuorisoa osin brändimaineensa, osin hintansa vuoksi.

Harleyn pitkän tähtäimen olemassaololle on merkitsevää, saako se lopulta kotimarkkinansa eli USA:n myyntiosuutensa nousemaan vai ei. Sen osuus kotimarkkinoistaan on luisunut yli 50 prosentista alle sen viime vuosina, eikä perinteisten tai sähkömallien kysyntä näytä olevan nousussa.

Nopeimmillaan mallien julkistus voisi tapahtua jo 18.1.2023, jolloin Harley esittelee ensi vuoden mallistonsa.

Mallien valmistus Kiinassa taannee myös sen, että pyörien tuotantokustannukset ovat alhaiset.

Aiheesta aiemmin:

 

Harley-Davidson juhlii 120. toimintavuottaan 2023 – mallijulkistukset 18. tammikuuta

Harley-Davidsonin uudet, pienet mallit kuumien huhujen kohteena: 338 ja 500 cc -versiot tulossa

Tulevan 350 cc:n pikku-Harley-Davidsonin Kiinan-sukulainen on julkistettu

Harley-Davidsonin Kiina-yhteistyö tuottamassa uusia V-twin-moottoreita?