1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Jarruista ei vielä etupyörässä tietoakaan.

Nyt kaupan ollut 1908 Harley-Davidson Strap Tank on aito latolöytöpyörä. Se löydettiin täydellisenä vuonna 1941 Wisconsinissa sijainneesta ladosta noin 110 kilometrin päässä Milwaukeesta. Löytäjä oli David Uihlein, joka säilytti pyörää sen jälkeen 66 vuotta kotonaan Wisconsinissa.

Pyörä on elävä osa Harleyn historiaa ja äärimmäisen harvinainen. Kun tähän lisää tiedon siitä, että vain harva olemassaolevista on tällaisessa kunnossa alkuperäisosineen, niin pyörästä maksettu hinta ei juurikaan hämmästytä.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

Strap Tankin huippuluokan restauroinnista vastaa Fort Waynessa Indianassa toimiva Paul Freehill.

Pyörä on väriltään harmaa ja siinä on punaisia korosteraitoja. Pyörän alkuperäinen tankki, moottorin hihnapyörä, istuimenpäällinen ja äänenvaimennin menivät mukana kaupassa.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Aito H-D.

Moottorin sarjanumero on 2241 ja kaasuttimen 1049. 

Mallia valmistettiin vuonna 1908 ainoastaan 450 kappaletta, ja alle tusinan niistä oletetaan säilyneen. Niistäkin vain harva niin hyvässä kunnossa kuin tämä yksilö.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Alkuperäinen vetohihna.

Tämä Harley-Davidson Strap Tank on yksi vanhimpia säilyneitä, eikä Harley-Davidsonin historiassa ole tärkeämpää mallia kuin legendaarinen Strap Tank. Se on ensimmäinen lajiaan, ja varhaisimpia Harley-malleja, mitä kukaan voi löytää, sillä sitä edeltäneet prototyypit ovat jo aikaa sitten hävinneet.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Istuin takaapäin.

Tarina alkaa vuodesta 1901, kun 20-vuotias William S. Harley rakensi oman 116 cm3 yksisylinterisen moottorinsa. Harley- ja hänen milwaukeelainen ystävänsä Arthur Davidson käyttivät kaksi vuotta tämän ensimmäisen moottorin rakentamiseen. Se asennettiin sittemmin polkupyörän runkoon ja osoittautui varsin aneemiseksi, joten William S. ja Arthur päättivät suurentaa moottorin 405 cm3 hyödyntäen legendaarisen laivakoneinsinööri Ole Evinruden neuvoja. 

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Koristeellinen istuin sivulta.

Tämä toinen projekti valmistui syyskuussa 1904, ja se päättyi kuuluisaan kilpa-ajoon 8. syyskuuta Milwaukeen valtionpuistossa. Kuljettajana oli Edward Hildebrand, joka päätyi kisassa neljänneksi. Tämä toinen pyörä kiipesi jo kukkuloita ilman, että sitä oli tarvetta avittaa polkemalla, mikä oli vuosisadan alkupuolen moottoripyörien riesa. Se osoitti myös suunnan, joka palveli Harley-Davidsonia jatkossakin: rakennetaan voimakkaampia ja suurempia moottoreita.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

Vuonna 1905 Harley-Davidsonin moottoripyörien tuotanto alkoi pienessä puisessa vajassa. Pikku yritys valmisti ainoastaan viisi moottoripyörää sinä vuonna. Ensimmäisten tuotantomoottorien koko suurennettiin 440 cm3, joissa tehoa oli noin 4 hevosvoimaa. Se oli varsin kunnioitettava luku siihen aikaan.

1906 rakennettiin uusi tehdas Chestnut Streetille, mikä myöhemmin nimettiin Juneau Avenue'ksi ja missä sijaitsee Harleyn päämaja tänäkin päivänä. Sinä vuonna valmistettiin peräti 50 pyörää.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

Nämä ensimmäiset mallit tunnetaan nimellä "Strap Tank" (Strap tarkoittaa hihnaa), koska niiden bensa- ja öljytankit kiinnitettiin runkoon nikkelipäällystetyillä terässuikaleilla. 1907 tuotanto oli noussut jo 150 pyörään ja 1908 peräti 450 kappaleeseen. H-D ei ollut suurin valmistaja, mutta Strap Tank oli niittänyt mainetta kestävyydellään, mikä edelleen on valmistajalle tunnusomaista.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

Nämä varhaisimmat Harley-Davidson Strap Tank'it ovat himoituimpia milwaukeelaispyöriä. Ne muodostavat selkärangan kaikelle merkin tulevalle tuotannolle. Niiden muotoilu on puhdas ja konservatiivinen. Väritys on yksinkertainen, ja pyörän osat ja moottori valitun linjan mukaisesti vähän isompi ja voimakkaampi kuin muilla.

Joten ei ihme, että menestystarinan alkupään mallista maksettiin moinen hinta. Kyse on osasesta elävää historiaa.

Lisätietoja Mecum Auctionsin sivuilta täältä.

Aiheesta aiemmin:

Myynnissä 1940 Crocker Big Tank Big Twin. Hinta-arvio 490 000 €

Tästä vuosimallin 1939 pyörästä maksettiin käsittämättömät 620 000 euroa – arvaatko merkin?

Maailman harvinaisimman latolöytö-mp:n hinta kohosi taivaisiin

Tässä on kallein koskaan myyty moottoripyörä - hinta miltei miljoona dollaria

Latolöytö-Lambretasta maksettiin käsittämätön summa huutokaupassa

Huutokaupan tähti: repullinen moottoripyörän osia - hinta 300 000 €

Vincenteistä maksettiin taas huippuhintoja

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank. Ohjaustanko.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.

1908 Harley-Davidson Strap Tank.