Tokiossa viime viikolla esitelty uutuus tottelee nimeä Felotoo M One, ja se "saattaa olla juuri se sähköinen kaksipyöräinen, jota et vielä tiennyt tarvitsevasi", kirjoittaa Electrek.

Laite rinnastuu luontevasti Hondan Motocompoon, josta olemme Motouutisissa tehneet  juttua aiemminkin, esimerkiksi tässä: Päivän video: Millaista on ajaa autoa, joka synnyttää moottoripyörän

Honda Motocompo oli aikanaan, vuosina 1981-1983 varsin innovatiivinen ratkaisu ja se mahtui pienikokoistenkin autojen takakonttiin (kuten oheisesta artikkelista selviää, mm. Honda Cityn kyytiin). Motocompon design oli laatikkomainen ja siinä oli esiintaitettavat istuin ja ohjaustanko. Kuljetuksen ajaksi ne taitettiin kasaan, joten se oli minimalistisen pieni kuljetettava ja varastoitava.

Ne alkuperäiset Honda City ja Motocompo näytillä Honda Collection Hallissa Motegissa. Kuva: Wikimedia Commons / Hideya.

Ne alkuperäiset Honda City ja Motocompo näytillä Honda Collection Hallissa Motegissa. Kuva: Wikimedia Commons / Hideya.

Hondan tavoitteena oli Motocompolla ratkaista urbaanin kulkemisen ongelmat. Voimanlähteenä toimi 49 cm3 kaksitahtimoottori, jota ei tietysti tänä päivänä voi rinnastaa päästöjen määrässä Felotoon sähkömoottoriin, ei ehkä mukavuudessakaan. Motocompolla on kuitenkin oma hyvin ansaittu paikkansa urbaanin liikkumisen historiassa.

Nyt kiinalainen Felo on ottanut ja modernisoinut Motocompon – tai siltä se näyttää – ja tuonut kerralla tähän päivään moottoroidun kaksipyöräisen, jota voidaan kuljettaa pienen auton takakontissa.

Felotoo M One Tokion messuilla.

Felotoo M One Tokion messuilla.

M One painaa vain 37 kg, 9 kg vähemmän kuin Motocompo aikanaan. Moottorina modernissa vaihtoehdossa on 1000 Watin, 1 kilowatin, tehoinen yksikkö. 48 voltin ja 20 ampeeritunnin litiumakku tarjoaa 1 kWh:n kapasiteetin. Sen yritys väittää riittävän jopa 100 kilometrin ajoon latauksella, kun ajetaan 25 km/h keskituntinopeudella.

Laitteen pituusxleveysxkorkeus on 1160x560x860 mm, ja sen akseliväli on 800 mm sekä istuinkorkeus 590 mm. M Onen runko on magnesium-alumiinivalua ja ohjaustanko voidaan kääntää runkoa vasten. Taittamisen jälkeen laitteen korkeus on vain 583 mm. 

Tämän tyyppinen kulkuneuvo on, kuten Motocompokin, suunniteltu ratkaisemaan urbaanin liikenteen viimeisen tai viimeisten kilometrien ongelma: esikaupunkilainen tai maalainen kaupungissa töissäkävijä ajaa pienellä autollaan kaupungin ulkorajoille tai ydinkeskustan liepeille, parkkeeraa autonsa ja köröttelee sitten mellevästi Felotoo M Onellaan työpaikalleen. Se taitaa sitäpaitsi olla niin pieni ja kevyt, että sen nostaa vaikka soutuveneeseen, ja sieltä pois, kun saapuu Kalasatamaan ja saa veneensä parkkeerattua. 

Felotoo M Onen hinta Kiinassa on noin 2700 euroa. Myyntiin laite saapuu loppuvuodesta.

Asiasta lisää Felon sivuilla.

Aiheesta aiemmin:

Päivän video: Millaista on ajaa autoa, joka synnyttää moottoripyörän

LaserCompo: tee puisesta rakennussarjasta itsellesi Hondan legendaarisen Moto Compon replika

Ford patentoi auton, jossa on sisäänrakennettuna moottoripyörä

Felotoo M One. Istuinkorkeus on ainakin tarpeeksi matala.

Felotoo M One. Istuinkorkeus on ainakin tarpeeksi matala.