Päivärinta käväisi viime viikolla eteläisessä Ranskassa Val de Viennen radalla lähellä Poitiersin kaupunkia sivuvaunujen vuotuisella testileirillä. Team 44 Racing pääsi testaamaan pyörän uutta katetta ja ilmanottoa. Leirin anti oli positiivinen.

– Pyörä toimii paremmin, kun meillä on muuttunut kate ja ilmanotto. Tiedonkeruujärjestelmä kertoi, että moottorin toiminta on parantunut. On odotettavissa, että pystytään tänä vuonna ottamaan kierrosajoista pois. Iso kysymysmerkki on se, että mitä muut on onnistuneet tekemään, leiriltä palannut pilotti mietiskeli.

– Koko MM-sarjan kärki oli paikalla emmekä jääneet heille kuluissa yhtään, Päivärinta toteaa.

MM-sarja sai tälle vuodelle uuden promoottorin, kun saksalainen Motor Presse Stuttgart ottaa ohjat seitsemän osakilpailua käsittävästä MM-sarjasta. Uusi promoottori vakuuttaa, että tuleva MM-sarja tullaan televisioimaan kokonaisuudessaan. Lupaus sarjan parantuneesta näkyvyydestä tuo sarjaan lisää osallistujia. Päivärinnan mukaan myös kilpailijoiden taso nousee.

– Viime vuoden sarjassa oli viisi tiimiä, jotka kamppailivat tasaisesti voitosta. Nyt näyttää siltä, että tulevassa sarjassa tulee olemaan jopa seitsemän tiimiä, jotka ajaa ratakierrokset sekunnin sisään”.

Pekka Päivärinta ja Ilse de Haas. Sekä pyörällä että piloteilla on alkavalla kaudella uudet vaatteet.

Pekka Päivärinta ja Ilse de Haas. Sekä pyörällä että piloteilla on alkavalla kaudella uudet vaatteet.

Kamppailu MM-osakilpailujen voitosta on koventunut vuosi vuodelta ja MM-sarjan kuutiotilavuuden lasku kuuteensataan kuutioon kovensi sitä entisestään.

– Luulen että kaikilla on kova panostus kauteen ja viimeisetkin millit hierotaan kuntoon. Nyt kun mennään kuussatasilla, niin kärki on ollut tasainen, mutta vielä jokunen vuosi sitten kapea. Nyt kärki on laajentunut ja jos alkavalla kaudella pystyy ajamaan podiumille, niin se on iso saavutus, uskoo Päivärinta.

– Olen sarjan kuskeista vanhimmasta päästä, harmaapäisin ja vaikuttaako se vauhtiin, en tiedä. Nälkäisiä nuoria kuskeja siellä on vastassa.

Sivuvaunujen seitsemän osakilpailua käsittävä sarja starttaa toukokuun puolivälissä Sachsenringin radalla Saksassa. Sen jälkeen ajetaan kolmella uudella radalla, Belgian Spassa, Tsekinmaan Mostissa ja Itävallan Red Bull Ringillä. Elokuun lopulla sivuvaunut valtaavat Assenin radan. Kaksi viimeistä kisaa ajetaan sitten lokakuussa Saksan Oscherslebenissä ja Portugalin Estorilissa. Pekka Päivärinta lähteen kauteen hollantilaisen Ilse da Haasin hoitaessa purkkiorjan tehtävät. Kaksikon tavoitteena on mitali.

– Mitali meillä on tavoitteena ja maaliin on ajettava ja pisteitä on kisoista saatava. Ilsen kanssa sujuu yhteistyö hyvin. Siitä ei menestys ole kiinni, arvelee Päivärinta.

Aiheesta aiemmin:

Sivuvaunujen MM-sarja ajettiin finaaliin Portugalissa

Sivuvaunut: Päivärinta/de Haas -kaksikko jatkaa onnistumisia IDM-sarjassa

IDM-sivuvaunut: Pari Pekka Päivärinta / Ilse de Haas kipusi kahdesti podiumille Itävallassa

Viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta palasi tositoimiin – korkkasi kilpailukautensa Saksassa

MM-sivuvaunut: Pekka Päivärinta / Ilse de Haas jatkaa MM-sarjassa kolmantena