Erik Buellin design-osaamisen varaan rakennettu Fuell-niminen yritys on keskittynyt sähköajoneuvojen valmistukseen. Ensimmäinen tuote oli Flluid-niminen pitkän ajomatkan latauksella tarjoava sähköpolkupyörä.

Useamman vuoden mittaisen kehitystyön tuloksena Buellin suunnittelema Fllow-sähkömoottoripyörä on nyt ennakkotilattavissa. Pyörä tulee markkinoille vuoden 2024 lopulla – tai näin valmistaja ainakin lupaa.

Kuten Buellin kädenjäljelle sopii, Fllow on omannäköisensä ja varsin muodokas sekä innovatiivinen moottoripyörä. Buellin historiahan kertoo erityisesti toinen toistaan nopeampien kisa- ja tuotantopyörien suunnittelusta ja valmistamisesta, mutta sähköpuolella hän on keskittänyt innovatiivisen puolensa käytännöllisyyteen ja samalla joidenkin mielenkiintoisten piirteiden kehittämiseen pyöriinsä. Toisaalta: mitä muuta voi odottaa mieheltä, joka käytti runkoputkia pyöriensä bensa- ja öljysäiliöinä?

Buellin mukaan uudet Fllow-sähkömoottoripyörät on tarkoitettu sellaiseen tulevaisuuteen niissä kaupungeissa, jotka kieltävät polttoainekäyttöisten ajoneuvojen käytön saastumisen vähentämiseksi sekä tietysti aikaan sen jälkeen.

Erik Buellin suunnittelema Fuell Fllow.

Erik Buellin suunnittelema Fuell Fllow.

Fllow'n moottori on takapyörässä aivan kuten semikotimaisessa Vergessäkin, mutta siinä missä Vergen sähkömoottori on sijoitettu vanteeseen, Fllow'ssa on ns. napamoottori. Harley-Davidson ja Zero ovat sijoittaneet moottorin runkoon, kuten perinteisissä moottoripyörissä, mikä vähentää jousittamatonta massaa. Fuellin kanta asiaan on, että koska kyse ei ole kisapyörästä, vanteen napaan sijoitettu moottori sopii kaupunkiajoon tarkoitettuun pyörään mukavasti.

Fllow'lle luvataan sen 10 kilowatin akuston turvin kaupunkiajossa noin 240 kilometrin ajomatka latauksella. Normaali työmatka-ajo päivässä lienee parikymmentä kilometriä, joten akun pitäisi helposti riittää viikon verran.

Fllow latautuu nopeasti, nollasta 100 % akku täyttyy pikalatauksella jopa alle 30 minuutissa.  Väli 20-90 % latautuu alla 15 minuutissa.

Pyörässä on myös mielenkiintoista elektroniikkaa, kuten linkitetyt älykkäät ABS-jarrut, vetoluistonesto, eteen ja taaksepäin toimiva törmäyksenvaroitin, avaimeton käynnistys ja lukitus sekä kaksi ajotapavalintaa (Urban ja Audacios). Urban-valinta on tarkoitettu kaupunkiin ja kuluttaa vähemmän virtaa. Audacios mahdollistaa tehon hyödyntämisen ja huippunopeuden (140 km/h) käytön. Kiihtyvyydeksi 0-100 km/h luvataan 3,5 sekuntia.

Mittaristo on interaktiivinen ja liitettävissä älypuhelinsovellukseen. Käsittelyn helpottamiseksi siinä on kävelytys- ja peruutusavustus.

Erik Buellin suunnittelema Fuell Fllow.

Erik Buellin suunnittelema Fuell Fllow.

Fllow on päivitettävissä tehokkaampaan akustoon aikanaan kiitos sen modulaarisen rakenteen, joten koko pyörää ei tarvitse vaihtaa. Myös ohjelmistoa päivitetään säännöllisesti.

Yksi erikoisuus on polttoainetankissa: se on säilytystilaa, jonka 50 litraan mahtuu isompikin kypärä ja muuta tavaraa.

Hintako? Yhdysvalloissa ennakkotilaajan kampanjahinta on 10 495 dollaria. Se on 2500 taalaa alle 12 995 dollarin normihinnan.

Lisätietoja Fuellin sivuilta täältä.

Aiheesta aiemmin: 

Eric Buell valloittaa maailman sähköisesti Fuell-moottoripyörillä ja -sähköpyörillä