– Ainahan voisi olla nopeampi. 600cc sivareissa on kova taso. Pitää ajaa tosissaan, että pystyy noi pojat voittamaan ja Make (Markku Artiola) ajaa aina lujaa. Kaikki ovat nostaneet tasoaan viime vuodesta. Ajoin viime vuonna Botniaringillä kierrosaikaan 1:47.5 ja tänä vuonna aikaan 1:44.8. Eero Pärmillä oli parempi keirrosaika kuin meillä ja Petri Makkula ajoi käytännössä samaan kierrosaikaan kanssani. Kisassa saatiin vähän eroa, että voitettiin heidät, Joni Manninen pohti.

Joni ja Tero Manninen takanaan Petri Makkula/Jaana Soppa ja Eero Pärm/Lauri Lipstok. Kuva: Harjukuvat

Joni ja Tero Manninen takanaan Petri Makkula/Jaana Soppa ja Eero Pärm/Lauri Lipstok. Kuva: Harjukuvat

Aikataulullisista syistä sivuvaunuja ei nähty Alastaron osakilpailussa ja kun Kemoran SM-osakilpailu peruttiin kokonaan, niin SM-kilpailukausi jää sivuvaunuluokan osalta tyngäksi. Miten se on vaikuttanut tähän kauteen?

– Harmittaa että Kemoran kisat peruttiin. Eero Pärm on nyt 13 pistettä kokonaispisteissä edellä. Ennen Motoparkin kisoja oli 8-9 kuukauden tauko. Siellä vauhti ei ollut lähelläkään omalla tasolla. Nyt ollaan jo lähellä, mutta en vieläkään ole tyytyväinen. Sen verran harmitti ensimmäinen Motoparkin viikonloppu, että nyt lähdettiin keskittyneesti voittamaan molemmat lähdöt.

– Botniaringin viikonloppu meni, kuten suunniteltiin. Se on ihan hyvin, kun tässä välissä ei olla ajettu treenin treeniä. On ollut sponsorikatoa ja muita duuneja niin paljon, ettei olla ehditty treenata. Päätettiin, että heti ensimmäisistä treeneistä lähtien ajetaan kisavauhtia. Onnistuneet treenit ja tarpeeksi kierroksia. Se auttoi heti. Ja yhteistyö isän kanssa sujuu loistavasti. Ei tarvitse sekuntiakaan miettiä, onko hän oikeassa paikassa. Vauhti on enää on kuskista kiinni. Saa lykätä niin kovaa kun pääsee.

– Päätimme isän kanssa, että ensi vuonna valmistaudutaan normaalisti. Vähintään 100 kierrosta alle, ennen kauden avauskisoja.

Joni Manninen on opetellut jo Alastaron uuden rataprofiilin. Kuva: Harjukuvat

Joni Manninen on opetellut jo Alastaron uuden rataprofiilin. Kuva: Harjukuvat

Edessä on vielä yksi, Alastarolla ajettava osakilpailu. Siellä on uusi rata. Joko olet tutustunut siihen?

– Olen opetellut jo uuden rataosuuden, ajatellut mielessäni miten se ajetaan. Alastaroon mennään voittamaan, vakuuttaa Joni Manninen.

Artiola Sidecar Racing Markku Artiola/Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

Artiola Sidecar Racing Markku Artiola/Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

Markku Artiolan kisaviikonloppu ei lähtenyt käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla. Lauantain osakilpailu päättyi keskeytykseen. Sunnuntaina hän kaasutteli Matti Liekarin kanssa pronssille.

– Lauantaina meillä meni (Petri) Makkulan kanssa ajolinjat ristiin ja heidän vaununsa osui lokasuojaan. Jouduttiin keskyttämään, kun lokasuoja otti kiinni pulkan renkaaseen. Matti lämmitti lommolleen menneen lokasuojan ja potki kuopat suoraksi, niin päästiin sunnuntaina ajamaan, kertoi Markku Artiola.

Artiola/Leikari joutuivat keskeyttamään lauantaina. Kuva: Harjukuvat

Artiola/Leikari joutuivat keskeyttamään lauantaina. Kuva: Harjukuvat

– Sunnuntaina vuorostaan Eero Pärmin epäonni oli meidän onni. Pärmin vaunusta meni kuulapään varsi poikki, eikä hän pystynyt vaihtamaan vaihteita, joten ajoimme pronssille.

– Jurvassa oli ihan kiva ajaa, mutta Botniaringin radalla alkaa kaikki roudan nostamat saumat korostumaan entisestään. Rata on röykkyinen ja vaikuttaa siihen, että pitäisi osata säätää jousitus paremmin. Olen monelle sanonut, että kakstahtisen kaasarin säätäminen on vaikeata, mutta iskarin säätäminen on mahdotonta. Siihen tarvisisi kaverin, joka on puljannu iskareiden kanssa ikänsä ja lisäksi pitäisi olla kaikenlaisia jousia mukana, että pystyisi pehmentämään ja vaimentamaan iskunvaimennusta aina radan mukaan.

Kolhiintunut lokasuoja saatiin korjattua sunnuntain kilpailuun.

Kolhiintunut lokasuoja saatiin korjattua sunnuntain kilpailuun.

– Kun on tietynlainen rata, niin pienempi on nopeampi. Kokonaispisteissä ollaan nyt neljäntenä. "Mopopojat", jotka ajavat 600cc sivuvaunumoottoripyörillä, ovat keulilla.

– Likoillakin meni ihan hyvin. Molempina päivinä he paransivat kierrosaikojaan. Vähän heidän pitäisi saada lisää vauhtia mutkiin, käsittääkseni he olivat ihan tyytyväisiä viikonlopun jälkeen, kehui Artiola Mimi Sidecar tiimin suojattejaan, Minna Rantalaista ja Mia Karjalaista.

Mimi Sidecar Racing Minna Rantalainen ja Mia Karjalainen. Kuva: Harjukuvat

Mimi Sidecar Racing Minna Rantalainen ja Mia Karjalainen. Kuva: Harjukuvat

– Alastarolla on vielä yhdet kapinat. Lisäksi ilmoittauduimme Oscherslebenin kisoihin, mutta sieltä tuli ilmoitus, että viiva on tällä hetkellä täynnä. Saa nähdä mahdummeko mukaan. Neljä viimeistä ajettua starttia on siellä voitettu, muistutti Markku Artiola.

Sunnuntain sivuvaunuluokan podium. Jaana Soppa/Petri Makkula, Joni ja Tero Manninen sekä Markku Artiola/Matti Liekari.

Sunnuntain sivuvaunuluokan podium. Jaana Soppa/Petri Makkula, Joni ja Tero Manninen sekä Markku Artiola/Matti Liekari.

Kokonaispisteissä virolaiset Eero Pärm/Lauri Lipstok johtavat 79 pisteellä, toisena ovat Manniset 66 pisteellä, kolmantena kauden yllättäjät Petri Makkula/Jaana Soppa 56:n pisteen saldolla ja heidän perässään Markku Artiola/Matti Liekari 52 pisteellä. Mikä on lopullinen SM-mitalikolmikko, ratkeaa Alastarolla syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Kokonaispistetilanne löytyy täältä.  

Aiheesta aikaisemmin:

MAANANTAI 3.7.2023 11:30

Sivuvaunuluokassa jäätävää taistoa Päivärinnan ja Mannisten välillä Imatralla

TORSTAI 29.6.2023 08:16

Sivuvaunuluokan ensimmäiset SM-osakilpailut ajettiin Motoparkissa – Imatralla tulossa tiukka kisa

KESKIVIIKKO 24.8.2022 11:27

Manniset varmistivat sivuvaunuluokan mestaruuden jo lauantaina

TIISTAI 12.7.2022 07:01

Maamme-laulu soi kahdesti Mosh:in radalla Tšekissä