[Espoo, Suomi] Qt Group ilmoitti eilen keskiviikkona aloittavansa yhteistyön Ducatin kanssa. Ducati hyödyntää Qt-teknologiaa kehittäessään uuden sukupolven digitaalisia näyttöjä luksusmoottoripyöriinsä. Uusi Scrambler 2023 on ensimmäinen malli, jossa Ducati käyttää Qt for MCUs -teknologiaa. Sen tarjoaman grafiikoiden, kehitysympäristön ja työkalujen avulla pystytään luomaan älypuhelinten tasoa vastaavia käyttäjäkokemuksia pienemmillä resursseilla toimiviin laitteisiin.

Käyttöliittymien grafiikka kuvastaa brändiä

Ducatin brändin tyylin toistuminen käyttöliittymien graafikoissa on moottoripyörien menestyksen kannalta olennainen tekijä. Ducatin asiakaskokemuksen keskiössä ovat sujuvuus ja eleganssi. Digitaalisissa näytöissä nämä ominaisuudet on pystyttävä tuomaan esiin erinomaisen reagointi- ja suorituskyvyn ja tyylikkyyden kautta.

Ducatin moottoripyörien monitahoinen kojelautasuunnittelu sisältää esimerkiksi hienostuneita aloitusnäytön animaatioita ja dynaamisia monikielisiä valikoita, jotka vaihtavat paikkaa ja kokoa näytöllä optimaalisen luettavuuden saavuttamiseksi. Näytöt myös poimivat reaaliajassa käyttöönsä moottoripyörän tarjoamaa dataa.

– Markkina edellyttää moderneja, rikkaita ja hienostuneita grafiikoita, ja visuaalisia elementtejä, jotka heijastavat ympäröiviä tapahtumia. Nopeus, sähköisen ajoneuvon hallintajärjestelmän ilmoitukset ja kierrosluvut on tuotava näytölle reaaliajassa, mikä vaatii taustalla millisekuntien taajuudella toimivaa, jatkuvaa datavirtaa. Tavoitteenamme on ollut saavuttaa älypuhelimen kaltainen suorituskyky, ilman vastaavaa gigahertsin kellotaajuutta, sanoo Claudio Mariani, Ducati Motor Holding S.p.A:n Instrument Cluster and Connectivity Supervisor.

Mikro-ohjainpohjainen ratkaisu

Uusi Ducati Scrambler käyttää mikro-ohjainta (MCU) digitaalisen näytön virranlähteenä, koska se mahdollistaa vakaiden työkalujen käytön sovelluksille, jotka vaativat nopeaa käynnistystä, tarkkaa ajoitusta, lämpötehokkuutta ja reaaliaikaista ohjausta.

Ilman oikeaa ohjelmistokehitysalustaa graafisten käyttöliittymien pyörittäminen MCU-pohjaisissa sulautetuissa järjestelmissä voi kuitenkin kärsiä rajallisista resursseista.

Qt for MCUs -teknologia mahdollistaa Ducati Scramblerin korkean suorituskyvyn kvasi-3D-grafiikoiden tuottamisen käyttäen vain 1,5 Mt RAM-muistia. Qt:n teknologia mahdollistaa mikro-ohjainpohjaisten edullisempien elektronisten järjestelmien ja mikroprosessoreiden hyödyntämisen.

Mallivuoden 2023 Ducati Scrambler Icon. Joko taman mittariston suunnittelussa on kaytetty suomalaista teknologiaa?

Mallivuoden 2023 Ducati Scrambler Icon. Joko taman mittariston suunnittelussa on kaytetty QT Groupin teknologiaa?

– Qt-teknologian avulla olemme voineet kehittää ja testata käyttöliittymää PC:llä samaan aikaan, kun toinen tiimi kehitti laitteiston paljaalla raudalla, sanoo Amilcare Franciosi, Team Leader Egicon Automotivelta, joka on vastuussa Scramblerin kojelaudan kehittämisestä. – Kun siirryimme integraatiovaiheeseen, käyttöliittymän grafiikat ja toiminnallisuudet oli jo testattu, ja ne piti vain todentaa oikealla laitteistolla. Tällainen rinnakkainen työnkulku vähensi toimitusaikaamme yli 50 prosenttia.

Coolin tunteen pitää säilyä

Ducati hyödynsi Qt for MCUs -alustaa paljaalla raudalla luodakseen ketterän järjestelmän, josta oli poistettu kaikki tarpeettomat elementit, ja samalla kehittääkseen käyttöliittymän PC:llä oikean laitteiston valmistuessa.

– Ducatilla ajaminen on yksinkertaisesti sanottuna upea kokemus, sanoo Miao Luo, Qt Groupin Head of Automotive and Design Tools. – Halusimme tarjota heidän digitaalisten näyttöjensä kehittämiseen ratkaisun, jonka avulla moottoripyörän ajamisessa säilyy se sama ”cool” tuntu, joka on määritellyt brändiä jo vuosien ajan. Lopputuloksena näytöt tarjoavat erittäin sujuvan ja huolellisesti animoidun kokemuksen.

– Yhteistyömme Ducatin kanssa on jälleen yksi esimerkki siitä, miten ohjelmistokeskeisemmäksi ajoneuvojen valmistus on muuttumassa, Luo lisää.

Investoinnit käyttäjäkokemuksiin kasvussa

Aiemmin tänä vuonna Qt Group uutisoi tutkimustuloksista, joiden mukaan ajoneuvovalmistajat investoivat yhä suuremman osan kehitysbudjetistaan käyttöliittymien ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen kilpailukyvyn parantamiseksi.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yli puolet (52 %) vastaajista aikoi käyttää vähintään 30 % tuotekehitysbudjetistaan ajoneuvojen käyttöliittymien ja käyttäjäkokemuksen (UI/UX) parantamiseen seuraavan 12 kuukauden aikana, ja 23 % aikoo käyttää jopa 40–49 % budjetistaan UI/UX-kehitystyöhön. Vastaavasti edellisvuonna vain 25 % vastaajista kertoi käyttävänsä yli 30 % tuotekehitysbudjetistaan käyttökokemukseen kehittämiseen. Merkittävä kasvu kertoo siitä, miten tärkeänä teollisuus näkee käyttökokemuksen liiketoiminnan menestykselle.

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 11.3.2021 14:56

Ducati Scrambler Fasthouse on erikoismalli erämaakisan voiton kunniaksi

TIISTAI 12.5.2020 10:41

Onko tässä tulevaisuuden Ducati Scrambler? Katso hienot luonnokset

SUNNUNTAI 7.10.2018 09:37

Päivän videot: Ducati Scrambler "sankarin" roolissa uudessa Venom-toimintafilmissä

TIISTAI 8.12.2015 10:02

Ducati Scrambler Italia Independent - uusi yönmusta keräilyversio