Kawasaki esitteli uudet sähkökevarimallinsa jo viime vuoden EICMA-messuilla Milanossa, tässä lisää silloisia vaikutelmia: Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023

Pyörien mallimerkinnät ovat Ninja e-1 ja Z e-1. Ninja on supersport-tyyppinen ja varustettu katteilla, kun Z taas on selkeä nakumalli. Suomen hinnoista sekä maahantulosta ei tätä kirjoitettaessa ole tietoa.

Olennaista on se, että molemmat vastaavat 125 cm3 bensamoottorisia kevytmoottoripyöriä. Sähkömoottorin jatkuva teho on 5 kilowattia ja e-Boost-toiminnossa on käytössä huipputeho 9 kilowattia. Vääntöä pitäisi sitten olla – kiitos sähkömoottorin – peruskevaria enemmän.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

 

Pyörät on varustettu kahdella nopeasti irrotettavalla akulla, jotka painavat 11,5 kiloa kappale. Akkuihin pääsee käsiksi "bensatankin" kautta, ja niiden yläpuolella on pieni säilytystila ajohanskoille tai sadeasulle.

Voimansiirtoa ei ole varustettu kytkimellä, vaan veto alkaa heti, kun virta  on päällä ja kääntää kaasua.

Pyörät on varustettu kolmella ajotapavalinnalla:  “Road”, “Eco” ja “Walk." Viimemainittu tarkoittaa talutusvauhdilla siirtämistä. Kääntämällä kaasua taaksepäin, kytkeytyy peruutusvaihde.

Road-valinnalla pyörän huippunopeus normaalisti ajettaessa on Ninjassa 88 km/h ja Z-1:ssä 85 km/h. Eco on kuten nimikin sanoo, virransäästömoodi, jolloin huippunopeudet ovat vastaavasti 64 ja 62 km/h.

E-boost-toiminnolla saa 15 sekunnin ajaksi lisää tehoa, jolloin kiihtyvyys ja huippunopeus paranevat. Tällöin Road-valinnalla huippunopeudet ovat 99 km/h kummassakin mallissa ja Eco-valinnalla 75 ja 72 km/h.

Mittaristo on 4,3" tuuman väri-tft-näyttö ja sen voi kytkeä älypuhelimeen.

Ninja e-1 painaa 140 kg ja Z e-1 135 kg. Molemmissa on ABS-jarrut ja regenerointia hyödynnetään vauhtia hiljennettäessä.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Akut voi ladata joko paikallaan pyörässä tai sitten erillisessä laturissa. Tyhjästä täyteen lataaminen kestää 3,7 tuntia per akku. Ajomatka latauksella WMTC-standardin mukaan on noin 72 km, Eco-moodissa jopa pidempään.

Molemmat e-1:t on siten selvästi suunnattu kaupunki-, koulu- tai työmatkakäyttöön. On mielenkiintoista nähdä, millainen hinta pyörillä on Suomeen tuotaessa.

Pyörän väritys noudattaa Kawan sähköpyörämalliskeemaa ja muodostuu Metallic Bright Silver, Metallic Matte Lime Green ja Ebony-väreistä.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 11.11.2022 12:06

Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023

SUNNUNTAI 14.8.2022 10:25

Kawasaki esitteli hybridi- ja täyssähkömoottoripyörät – julkistus EICMA:ssa?

Kawasaki Ninja e-1 kuvat:

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1 ilman katteita. Kuvassa voisi yhtä hyvin olla Z e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Ninja e-1.

Kawasaki Z e-1

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.

Kawasaki Z e-1.