Vuonna 1793 perustettu brittiläinen Bonhamsin huutokauppakamari on edelleen kovasti voimissaan, mitä osoittaa taas 14. ja 15. lokakuuta Classic Motorcycle Mechanics Show'n yhteydessä järjestettävä kovan luokan perinteinen Staffordin moottoripyörähuutokauppa. Kaupan on kaikkiaan yli 480 kappaletta veteraani, vintage-, klassikko- ja keräilymoottoripyörää.

Troy Bayliss Ducati

Troy Baylissin 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix on huutokaupan todellinen stara.

Troy Baylissin 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix on huutokaupan todellinen stara.

Jos aloitetaan kauppatilaisuuden arvokkaimmaksi arvioidusta pyörästä, niin silloin puhutaan Troy Baylissin tehdaskuljettajana ajamasta vuosimallin 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix'stä. Pyörän hinta-arvio on vaatimattomat 310 000 - 346 000 euroa. Se on ensimmäinen Ducatin malli, jolla merkki palasi MotoGP-kisojen 500 cm3 -luokkaan 30 vuoden poissaolon jälkeen. 

Troy Baylissin 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix.

Troy Baylissin 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix.

Desmosedicinä (16 venttiiliä, desmodrominen venttiilikoneisto) tunnettu V4-moottori tunnustettiin laajalti lähtöruudukon tehokkaimmaksi. Pyörä on yksi 12 säilyneestä GP3-pyörästä. Se tekee tämän kisapyörän huutamisesta once-in-a-lifetime -tilaisuuden omistaa merkittävä palanen Ducatin ja MotoGP:n historiaa: Bayliss kipusi tulokaskautensa tilastoissa kuudenneksi ja Ducatin toinen kisakuljettaja, Loris Capirossi neljänneksi. Ducati puolestaan päätyi hopealle valmistajien merkkimestaruuslistalla.

Australialainen Bayliss ajoi koko kisauransa Ducatilla. MotoGP:ssä menestys jäi vaatimattomaksi verrattuna siihen, että mies voitti Superbiken MM:n kolmesti vuosina 2001, 2006 ja 2008.

Troy Baylissin ajamalla 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix'lla Ducati teki vuosikymmenten poissaolon jalkeen paluun MotoGP-kisoihin.

Troy Baylissin ajamalla 2003 Ducati 990cc GP3 Grand Prix'lla Ducati teki vuosikymmenten poissaolon jalkeen paluun MotoGP-kisoihin.

Anthony Gobertin Bimota

Ainoa Bimota, jolla on voitettu Superbiken MM-osakilpailu: Anthony Gobertin ajama, vuosimallin 2000 Bimota SB8K World Superbike Championship.

Ainoa Bimota, jolla on voitettu Superbiken MM-osakilpailu: Anthony Gobertin ajama, vuosimallin 2000 Bimota SB8K World Superbike Championship.

Toinen mielenkiintoinen pyörä on ex-tehdaskuljettaja Anthony Gobertin ajama, vuoden 2000 Bimota SB8K World Superbike Championship -malli. Sen hinta-arvio on 133 000 - 156 000 euroa. Kyse on ainoasta Bimotasta, jolla on voitettu World Superbike Champion -kisa. Tämä tapahtui Phillip Islandilla vuonna 2000. Kuljettajana toimi kisamoottoripyöräilyn "paha poika" ja fanien suosikki Anthony Gobert. Pyörä on säilynyt koskemattomana kisan jälkeen, ja on toinen kahdesta koskaan rakennetusta Bimota SB8K -tehdaskisapyörästä.

Gobert tunnettiin aikanaan myös lempinimellä "The Go Show". Kausi Bimotan sarvissa loppui siihen, että tehtaalta loppuivat rahat sarjaan osallistumiseen.

Kork Ballingtonin Kawa

Kork Ballingtonin maailmanmestaruuteen vienyt 1979/1980 Kawasaki KR250.

Kork Ballingtonin maailmanmestaruuteen vienyt 1979/1980 Kawasaki KR250.

Erinomaisen kiinnostava on myös entisen maailmanmestarin Kork Ballingtonin itsensä myyntiin antama vuoden 1979 maailmanmestaruuspyörä, jolla on yhtymäkohtansa myös suomalaiseen moottoripyöräilyn kisahistoriaan.

Kyse on vuosien 1979/1980 Kawasaki KR250 -kisamoottoripyörästä. Pyörällä Kork voitti maailmanmestaruuden vuonna 1979 ja sen hinta-arvio on 92 000 - 115 000 euroa.

Ballington voitti maailmanmestaruudet 250- ja 350-kuutioisissa sekä 1978 että 1979 ja oli vuonna 1980 vielä 250-kuutioisten sarjana kakkonen.

Seuraavien viiden GP:n pokaalit tulevat pyörän mukana: Espanjan GP:n Jaramassa 18.5.1980, Ranskan GP:n Paul Ricardilla 25.5.1980, Saksan GP:n Nürburgringillä 24.8.1980, British GP:n Silverstonessa 10.8.1980 ja Suomen GP:n Imatralla 27.7.1980.

Ballingtonin Kawan moottori.

Ballingtonin Kawan moottori.

Kork Ballingtonin kokoelmasta on myös edesmenneen Gregg Hansfordin 1971 Kawasaki 500cc H1RA kisamoottoripyörä, jonka hinta-arvio on 46 000 - 58 000 euroa. 

Muun muassa nämä moottoripyörät ovat kaupan Mansaaren museosta tuodun Anthony R. Eastin kokoelman 80 pyörän lisäksi. Niistä voi nostaa esille esimerkiksi vuoden 1938 Triumph Speed Twinin, 1937 Triumph Tiger 90:n, 1938 Triumph Tiger 80:n ja 1951 Triumph Speed Twinin.

Muita kiinnostavia kohteita:

Klassisia modernin ajan pyöriä:

• 1975 Ducati 750 SS, arvioitu hinta £45,000-60,000

• 2008 Ducati 990cc Desmosedici RR 'Team Version', arvioitu hinta £40,000-45,000

• 1999 Yamaha 749cc YZF-R7 OW-02, hinta-arvio £35,000-45,000

Pioneeriaikakausi (ennen vuotta 1914):

• c.1910 FN 498cc Four, John Hobbs Collection, hinta-arvio £20,000-26,000

• c.1904 Bransom & Kent 300cc, John Hobbs Collection, hinta-arvio £10,000-14,000

• c.1903 G&W 'Minerva' Project, John Hobbs Collection, hinta-arvio £4,000-6,000

Vintage- ja 1930-luku:

• 1938 Brough Superior 982cc SS80 Project, hinta-arvio £40,000-45,000

• 1922/1923 P&M 600cc Motorcycle Combination, hinta-arvio £16,000-20,000

• 1926 Norton 490cc Model 16H, hinta-arvio £12,000-16,000

Aiheesta lisää Bonhamsin Stafford-sivuilla täällä

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 26.1.2018 06:39

Tässä on kallein koskaan myyty moottoripyörä - hinta miltei miljoona dollaria

MAANANTAI 17.10.2016 07:02

Harvinainen Croft-Cameron -brittipyörä oli eilisen huutokaupan tähti 225 000 euron hintaan

KESKIVIIKKO 14.12.2016 08:39

Ultraharvinainen maailman ainoa tehdasproto "Indian-Vincentistä" tulossa myyntiin

PERJANTAI 23.5.2014 13:10

Kuninkaallinen mp-legenda kaupan Woodstockissa kesäkuussa