Ducati Superquadro Mono

Ducati Superquadro Mono

Ducati palaa valmsitamaan tiekäyttöön suunnattuja yksisylinterisiä moottoreita 30 vuotta legendaarisen Supermonon jälkeen. Moottorin nimi on Superquadro Mono, ja sen tilavuus on 659 cm3

Ducati Superquadro Monolle luvataan 77,5 hevosvoiman teho (9759 rpm), paitsi kun se on varustettu Termignonin kisapakoputkistolla, jolloin teho nousee 85 heppaan (9500 rpm). Maksimikierrosnopeus on 10 250 kierrosta minuutissa. Lukuja, joita ei ole totuttu kuulemaan yksisylinteristen maantiepyörien moottoreista puhuttaessa.

Maksimivääntö saavutetaan 8000 kierroksella minuutissa, ja se on 63 Nm. Vääntökäyrän pitäisi olla lineaarinen ja tehon helposti hyödynnettävissä. Kaikki tämä Euro 5 vaatimukset täyttävästä moottorista.

Superquardo Mono on johdettu Panigalen 1299 cm3 kaksisylinterisestä moottorista, miltä se on perinyt 116 mm sylinterinhalkaisijan, palotilan muotoilun, halkaisijaltaan 46,8 mm titaaniset imu- ja 38,2 mm teräksiset pakoventtiilit sekä desmodromisen venttiilikoneiston. Iso sylinterinhalkaisija mahdollistaa suuriläpimittaiset venttiilit.

Ducati Superquadro Mono -moottorin mäntä.

Ducati Superquadro Mono -moottorin mäntä.

Desmodrominen venttiilikoneisto taas vaikuttaa merkittävästi suorituskykyyn ja korkeisiin kierrosnopeuksiin.

Nimitys Superquadro tulee äärimmäisen lyhyestä isku/poraussuhteesta. Se on 1,86, joka on äärimmäisin arvo, mitä koskaan on nähty tiekäyttöön suunnitellussa yksisylinterisessä moottorissa.

Myös venttiileiden säätöväli on luokkansa pisin: ne tarkastetaan vain 30 000 kilometrin välein.

Moottorista tulee saataville myös A2-kortin haltijoille sopiva versio.

Moottorin puristussuhde on 13.1:1. Männän helma ja tappi on päällystetty Diamond Like Carbon, eli DLC-pinnoitteella, kuten Panigale V4 R:ssä, samoin desmodromisen venttiilikoneiston keinuvivut.

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Ride-by-wire mahdollistaa kolmen tehovalinnan käytön: High, Medium, Low, jotta moottorin toiminnan saa sovitettua eri ajotilanteisiin.

Osa moottorin koteloinnista on valmistettu magnesiumista painon säästämiseksi. 

Moottorin tasapainottamiseksi siinä käytetään kahta tasapainotusakselia. Ne myös syöttävät tehoa vesi- ja öljypumpuille. Moottorin pitäisi olla varsin värinätön.

Moottorin voitelusta huolehtii kaksi pumppua, joista toinen varmistaa riittävän voitelun. Toinen sijaitsee kiertokanki-osastossa.

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Vaihteisto on kuusivaihteinen ja sen kisavälitykset ovat perua Panigale V4:stä. Kytkin on öljykylvyssä ja sitä ohjataan hydraulisesti. 

Vaihteisto voidaan varustaa molempiin suuntiin toimivalla Ducatin omalla vaihtoavustimella. Tässä sovelluksessa järjestelmä toimii magneettisensorilla eikä perinteisellä kuormituksen mittauksella toiminnan täsmällisyyden ja luotettavuuden parantamiseksi.

Entäpä sitten pyörä, mitä varten moottori on suunniteltu? Se esitellään vasta Ducatin tämän syksyn viidennessä maailmanensi-illassa torstaina 2. päivä marraskuuta Ducatin sivustolla. Eli kaikki tämä tieto moottorista on tarkoitettu vain herättämään uteliaisuuttamme tulevan mallin suhteen. Vaikuttaa myös siltä, että siinä onnistuttiin?

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Ducati Superquadro Mono -moottori räjäytettynä.

Teknisiä tietoja:

  • Moottori 659 cm3 yksisylinterinen. Poraus x isku: 116 x 62.4 mm. Puristussuhde: 13.1:1. Maksimiteho 57 kW / 77.5 hv / 9,750 rpm – 85 hv / 9,500 rpm Termignonin kisaputkistolla. Maksimivääntö 63 Nm / 8,050 rpm – 67 Nm Termignonin kisaputkistolla. Desmodrominen venttiilikoneisto, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4 venttiiliä per sylinteri, 46.8 mm titaaniset imuventtiilit, 38.2 mm teräksiset pakoventtiili. Täyttää Euro 5+ vaatimukset. Vaihteisto: 6 vaihdetta, shifterimahdollisuus. Öljyn vaihtoväli 15 000 km, venttiilien tarkastusväli 30 000 km.

 

Ducatin tämän syksyn maailmanensi-illat löydät täältä.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 19.9.2023 09:53

Huhu: Ducati julkistanee tänään uuden yksisylinterisen Hypermotardin

KESKIVIIKKO 26.7.2023 11:37

Ducati esittelee vuoden 2024 mallistonsa taas netissä – ensi julkistus jo huomenna!

MAANANTAI 3.10.2022 08:36

Ducati rekisteröi kokonaan uuden yksisylinterisen 659 cc moottorin – mitä luvassa?

SUNNUNTAI 3.9.2023 08:01

Ducatin Multistrada-mallisto täyttää 20 vuotta!