Aikaero Suomeen verrattuna on kuusi tuntia. Joko olet saanut aikaeron tasattua?

– Edellisiin vuosiin verrattuna tuntuu, että nyt on ollut pikkuisen vaikeampi totutella tähän aikaeroon. Minulla on hyvät unenlahjat ja normaalisti pystyn nukahtamaan milloin ja missä vain. Tulomatkallakin, yhdentoista tunnin lennolla, olin vain viimeisen tunnin hereillä. Mutta täällä hotellissa, nukkumisen kanssa on ollut vähän kankeampaa.

Ennakoit, että viime vuoden voittajana, edessä on paljon "kissanristiäisiä". Mihin kaikkialle sinua on viety?

– On kyllä saanut juosta kaiken maailman kuvauksissa ja kissanristiäisissä. Suomalaisessa menttaliteetilla olen jotain jättänyt väliinkin. Maanantaina oli lääkärintarkastus ja kaikki katsastukset käytiin läpi. Kun Formula 3 -kuskit tulivat paikalle, niin heidän kanssa oli yhteinen pressitilaisuus. Ajopuku ja pyörä ovat valmiina. Eilen mekaanikoilla oli vapaapäivä.

Maanantaina oli pyörien katsastus.

Maanantaina oli pyörien katsastus.

– Keskiviikkona kello 8.30 käydään kilpailujohdon kanssa rata ympäri. Edessä on ainakin yksi valokuvaus, missä ollaan kaikki GP-luokat yhdessä ja sitten on kuljettajien kokous. Torstaina kello 7.45 on ensimmäiset harjoitukset.

Mansaaren TT-rataa harjoittelit lähes päivittäin kolmen vuoden ajan. Onko tälle radalle joku "harjoitusmetodi", vai menetkö sinne vanhasta muistista?

– Kun vuonna 2018 olin täällä ensimmäistä kertaa, niin silloin tuli katsottua paljon videota. Opiskelin näin rataa ja samalla katsoin kärkikuskeja, oppiakseni parhaat ajolinjat ja jarrujen paikat. Se oli puolen vuoden projekti.

Macaon rata on pituudeltaan 6.120 kilometriä.

Macaon rata on pituudeltaan 6.120 kilometriä.

– Nyt olen kiertänyt radan kolme kertaa ja käynyt mielessä läpi kaikki paikat, ja viime vuoden datan, mitä pyörä on tallentanut; millä vaihteella mennä mihinkin mutkaan. Viimeiset kaksi päivää paneudutaan, millä vaihteella mennään mihinkin mutkaan ja missä on jarrupaikat, ettei kisassa tarvii niitä arpoa.

Oletko kova jännittämään ennen kisoja?

– Ennen kilpailuja en jännitä, mutta luottamus omaan tekemiseen ei ole vahvuuteni, oma pärjääminen mietityttää. Lähden radalle aina altavastaajana. Imatrallakin, vaikka viikonloppu oli mennyt hyvin ja olin voittanut jo kolme kisaa, niin siitä huolimatta koko ajan mietin, pystynkö tähän. Itseluottamusta on aika nolla, sitä kaipaisi enemmän.

– Ainoa kerta, milloin muistan tienneeni jo ennen ajamaan lähtöä että pärjäisin, oli kun enduropuolella ajoin viimeisen kerran Päitsillä. Taisi tulla kaikille pätkille pohja-ajat. Silloin oli itseluottamus kohdillaan. Harvoja hetkiä semmoiset.

Tänä vuonna Kostamon kypärä on maalattu punavalkoiseksi, Jarno Saarisen kunniaksi.

Tänä vuonna Kostamon kypärä on maalattu punavalkoiseksi, Jarno Saarisen kunniaksi.

– Katurata on siitä hyvä, kun lähdet aika-ajoihin tai harjoituksiin, niin sinne lähdetään ajamaan omaa ajoa, omaa aikaa ja lopulta katsot mihin se riittää. Ei tule tuijoteltua tuloksia.

– Näissä kisoissa, ennen starttia, on ihan eri polte. Monesti olen starttiviivalla sanonut mekaanikolleni, että voitaisiko keksiä mukavampi harrastus. Mutta kun valot sammuu, niin aivan kun katkaisijasta kääntäisi, kaikki jännitys katoaa ja keskittyy vain ajamiseen.

Macaon rata on kauttaaltaan suojattu korkeilla teräskaiteilla. Ajatte kuin tunnelissa. Mitä pidät tästä radasta, kuinka luonnehtisit sitä?

– Tässä on aika lailla kaikkea. On nopeita ja hiljaisia mutkia. Missään muualla kisoissa en ole ikinä ajanut näin hiljaa. Se vaatii älyttömän kokemuksen. Puskemalla ja roiskimisella tai koheltamalla et saa hyvää aikaa. Ajon pitää mennä kuin tanssi. Jos yhden mutkan mokaat, niin se vaikuttaa 3-4 seuraavaan mutkaan. Rytmi pitää olla koko ajan kohdillaan, ei ole varaa yhteenkään välivapaaseen tai muuhunkaan virheeseen. Se on raaka paikka. Monta kertaa autoluokan kuljettajat ovat tulleet juttelemaan, että olette aika spesiaalikavereita, hullujakin. Heillä on sentään turvakaaret ympärillä, teillä ei mitään, autopuolen kaverit ylistävät.

Katurata on  suojattu kauttaaltaan korkeilla teräskaiteilla.

Katurata on suojattu kauttaaltaan korkeilla teräskaiteilla.

Mitkä ovat tämän radan suurimmat haasteet?

– Se mikä ei näy kameroissa, on korkeuserot. Jos Mansaaren TT-rataa ei oteta lukuun, niin täällä on korkeimmat nousumetrit, mitä missään olen ajanut. Kun eilen illalla käytiin uuden mekaanikon kanssa rata läpi, niin hänelläkin loksahti suu auki. Korkeuserojen suuruutta ei näe videolta.

Sinne on luvattu perjantai- ja lauantaiaamuille +14-+15 astetta lämmintä. Miten lämpötilat vaikuttaa ajamiseesi?

– Olen huomannut, että mitä kuumempi keli, niin sitä parempi olen muihin nähden. Minulla on hyvä lämmönsietokyky, se on valttikorttini menestykseen, kun lämpötila nousee äärimmilleen, kuten esimerkiksi toissavuonna Imatralla. Pystyin pitämään suoritustason tasaisena, ravinnon ja nestetankkauksen turvin. Täällä oli alkuviikosta kuuma ja vaikka oltiin kuvauksissa nahkapuvut päällä ja muut hikoilivat, minulle ei tullut hikikään. Kaverit täällä alkoivatkin kutsua minua "icemaniksi". Nyt ei ole tulossa vastaavia hellekelejä. +14 - +15 on ihannekeli.

Uusi ajopuku valmiina viikonlopun koitoksiin.

Uusi ajopuku valmiina viikonlopun koitoksiin.

Tuuli on ilmeisen kova perjantaina ja lauantaina. Vaikuttaako se ajamiseen?

– Tuuli ei vaikuta. Rata on "vuorattu", kasinoiden ja muiden rakennusten ympäröimä. Lämpö jää jopa leijumaan radalle.

Kuinka monta kierrosta kisa pitää sisällään?

Saman 12 kuin viime vuonnakin.

Ketkä ovat Macaossa pahimmat vastustajasi tänä vuonna?

– Jo kun katsoo tilastoja, niin britit tottakai. Olin viime vuonna ensimmäinen ei-brittiläinen voittaja vuoden 1997 jälkeen. Ei tarvitse olla iso ennustaja, moninkertaiset Macaon voittajat Michael Rutter ja Peter Hickman ovat kovia, unohtamatta Davey Toddia. David Johnson on ajanut kovia kierrosaikoja ja minulla on kova luotto ystävääni David Datzeriin, joka on täällä toista kertaa. Hänellä on todella hieno vuosi takana.

Motouutiset toivottaa Erno Kostamolle onnea ja menestystä tulevaan kisaviikonloppuun.

Ohessa Macao Motorcycle Grand Prix - 55th Edition viikonlopun aikataulu. 

Macao GP:n viikonlopun kisa-aikataulu.

Macao GP:n viikonlopun kisa-aikataulu.

Livestream löytyy täältä.

Edit. 15.11.2023 klo 18.03 lisätty viimeinen kuva. 

Aiheesta aikaisemmin:

KESKIVIIKKO 8.11.2023 19:57

Erno Kostamon menestyksekäs katuratakausi huipentuu Macaon GP -kisaan

SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16

Erno Kostamo teki sen taas: kolme voittoa putkeen Belgiassa, pronssia neljännestä kisasta – kaikki samana päivänä

TORSTAI 6.7.2023 12:02

Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita

MAANANTAI 5.6.2023 09:49

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"

TORSTAI 8.12.2022 12:00

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

MAANANTAI 21.11.2022 08:10

Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua

MAANANTAI 4.7.2022 13:31

Erno Kostamo vei Imatrajon pääluokan IRRC:n voitot ja pesi mm. 21-kertaisen Mansaaren ajon voittajan, Michael Dunlopin

KESKIVIIKKO 20.11.2019 12:10

Erno Kostamo joukkokolarissa Macaun GP:ssä: vakavia vammoja, mutta toipumassa

SUNNUNTAI 18.11.2018 09:53

Kostamo Macaon GP:n debyytissään sijalle 17.