Honda Motor Co piti eilen keskiviikkona lehdistötilaisuuden, jossa se päivitti sähkömoottoripyörävalmistuksen strategiaansa. Sen esittelijöinä toimi raskaan sarjan Hondalaisia, pääjohtaja Katsushi Inoue, ja Daiki Mihara, moottoripyöräpuolen sähköistämisestä vastaava johtaja.

Uuden strategian tavoitteessa neljän miljoonan sähkömoottoriyörän valmistamisessa vuosittain,  on 500 000 kappaleen verran nostoa verrattuna Hondan syyskuussa esittelemään sähköisen valmistuksen strategiaan. Samalla Honda pyrkii kasvattamaan sähkömoottoripyöräilyn suosiota. 

Tänä vuonna Honda on käynnistänyt kolmen sähköpolkupyörän ja Honda Cub e:n myynnin Kiinassa sekä EM1 e: -sähköskootterin myynnin Japanissa ja Euroopassa.

Honda EM1 e: ja vaihdettavat akut.

Honda EM1 e: ja vaihdettavat akut.

30 mallia, isot investoinnit

Honda aikoo karsia sähkömoottoripyörävalmistuksen kustannuksia 50 prosentilla nykyisestä.

Japanilaisvalmistaja on investoimassa nykyisen viisivuotiskauden aikana, eli vuosien 2021 - 2025 välillä, 100 miljardia jeniä, 674 miljoonaa euroa sekä vuosien 2026-2030 välillä lisäksi 400 miljardia jeniä, 2,7 miljardia euroa. Kokonaisinvestoinnit sähkömoottoripyörävalmistukseen 10 vuoden jaksolla ovat siis 3,37 miljardia euroa ennen vuosikymmenen loppua.

Sen liikevoittomarginaalitavoite on 10 % koko moottoripyöräliiketoiminnan osalta ja yli 5 % sähkömoottoripyöräliiketoiminnassa. 

Honda esittelee uuden, globaalin mallin 2024. Se perustuu SC e: -konseptiin. Sitä seuraa "hauskanpitoon orientoituneet" ja plugin-sähkömallit vuonna 2025. Lisäksi Honda esittelee sähkömalleja eri kategorioihin kuten supersportteihin, naku-, offroad- ja lasten pyöriin sekä mönkljöihin. Sähkömalleja tulee tarjolle kaikkiaan yli 30 vuoteen 2030 mennessä. 

Osaamisen hyödyntämistä

Hondalla on pitkä ja valtava osaaminen perinteisten moottoripyörien valmistuksesta sekä siitä, miten esimerkiksi samaa moottoria hyödynnetään eri mallisarjoissa, ja tietenkin myös pyörän normaalista toiminnasta; ajamisesta, kääntymisistä ja pysähtymisistä. Tämän perinteisen osaamisen lisäksi Honda aikoo yhdistää liitettävyyden/verkottumisen sähkömoottoripyöriinsä.

Tällöin moottoripyörän ominaisuuksia voidaan päivittää vielä ostamisen jälkeenkin. Moottoripyörien ohjelmistopäivitykset mahdollistuvat OTA-tyyppisten (over-the-air) internet-yhteyksien avulla tapahtuvien päivitysten avulla. 

Sovellusalustojen avulla sähkömoottoripyörien akusto, moottori ja alusta tehdään modulaarisiksi ja yhdistämällä moduleja saadaan laaja valikoma erilaisia vaihtoehtoja. Tämä mahdollistaa sen, että Honda voi nopeasti ja tehokkaasti esitellä malleja, jotka sopivat erilaisten motoristien tarpeisiin ympäri maailman.

Modularisaatio myös tuo selviä kustannusetuja.

Lisäksi Honda kehittää edelleen Honda roadSync-liitettävyyspalvelua, joka sillä on ollut tarjolla vuodesta 2020. Sen julkistamat uudet mallit vuonna 2024 varustetaan IVI-järjestelmällä (In-vehicle infotainment), joka sisältää kääntymispohjaisen navigointiohjeistuksen. Samalla se kerää informaatiota ja toimittaa sitä käyttäjille, esimerkiksi vaikkapa latausasemien sijaintitietoja.

Niihin uusiin malleihin, jotka julkistetaan 2026 Honda asentaa telematiikan hallintayksikön (telematics control unit, TCU) ja kehittää edelleen liitettävyyspalveluaan. Sekä ICE- että sähkömalleista saatavaa tietoa hyödynnetään siten, että ymmärretään paremmin asiakkaan tarpeet sen perusteella, miten kyseisiä moottoripyöriä käytetään. Tämä mahdollistaa Hondalle sen, että se voi tarjota asiakaskokemuksia, joita ainoastaan Honda voi tarjota. Mukaan lukien toiminnot, joiden avulla asiakas voi tehdä uusia löytöjä ja saavuttaa paremman turvallisuuden.

Mukana akkujen kehitystyössä

Akkujen osalta Honda on jo markkinoilla olevien litium-ioniakkujen lisäksi mukana kehittämässä ferro-fosfaattiakkuja, jotka se aikoo ottaa käyttöön 2025. Monenlaisten akkuvaihtoehtojen hyödyntäminen, näillä kun on erilaisia vahvuuksia ajomatkan ja kustannusten suhteen, mahdollistaa erilaisten sovellusten valmistamisen. Honda myös tutkii mahdollisuutta ottaa käyttöön suuren energiatiheyden akkuja, joissa on kiinteä elektrolyytti, ja jotka ovat vielä kehitystyön alla.

Honda on myös tuomassa asiakkaille option, jolla nämä voivat ostaa prätkänsä suoraan netin kautta liikkeeseen menemättä. Samalla tarjolla on asiakkaille mielenrauhaa kiitos Hondan globaalin 30 000 myyntiliikkeen tuoman turvan. 

Lisäksi Honda perustaa "Kokemuskeskuksia" Intian, Aasian ja muiden maiden merkittävimpiin kaupunkeihin, missä asiakkaat voivat kokea, mitä Honda haluaa tarjota sähkömoottoripyörillään.

Honda EM1 e:

Honda EM1 e:

Vuoteen 2030 mennessä Honda aikoo pudottaa sähkömoottoripyörien hintoja 50 % verrattuna tänä päivänä saatavilla oleviin sähkömoottoripyöriin, joissa on vihdettavat akut. Tähän päästäkseen Honda aikoo ottaa käyttöön plug-in-malleja, optimoida akustojen soluja, kasvattaa hankintatoiminnan ja tuotannon tehokkuutta yhteisten moduleiden avulla ja parantaa tuotannon tehokkuutta rakentamalla tehtaita, jotka on suunniteltu sähkömoottoripyörien tuotantoon.

Sähkömoottoripyörien tuotannossa Honda hyödyntää bensiinimoottoripyörien valmistukseen tarkoitettua olemassa olevaa infrastruktuuriaan. Päästäkseen 4 miljoonan sähköprätkän tavoitteeseensa Honda aloittaa dedikoitujen tuotantolaitosten rakentamisen globaalisti vuonna 2027. Näissä asennuslinjojen pituutta lyhennetään noin 40 % perinteisiin asennuslinjoihin verrattuna, kiitos sellaisten uusien asioiden kuin modulipohjaisten teknologioiden käyttöönoton. Tehtaiden rakentaminen maksaa noin 337 miljoonaa euroa kappale, ja jokaisen tuotantokapasiteetti on noin miljoona yksikköä.

Myös ostotoimeen kiinnitetään huomiota, tavoitteena on pienentää materiaali- ja logistiikkakustannuksia ja parantaa siten hankintajärjestelmän kilpailukykyä ja kyvykkyyttä.

Honda aikoo rakentaa voitollisen sähkömoottoripyörien liiketoiminnan, kuten se on tehnyt perinteisten moottoripyörien kanssakin.  

Perussloganit pysyvät ennallaan: "The Power of Dreams – How we move you."

Lähde: Honda. 

Honda EM1 e:. Akut latauksessa.

Honda EM1 e:. Akut latauksessa.

Aiheesta aiemmin: 

MAANANTAI 18.9.2023 09:22

Honda Motocompacto: alle tonnin hintainen sähköajoneuvo sopii autosi takakonttiin - tai matkalaukkuusi!

LAUANTAI 13.5.2023 12:21

Tekeekö tämä Hondan ensimmäinen sähkömopomalli historiaa Mankin tapaan?

PERJANTAI 20.1.2023 09:01

Hondalta ikonisia menestysmalleja sähköpyörinä: Cub, Dax, Zoomer!

LAUANTAI 29.10.2022 16:31

Honda aloitti sähköajoneuvojen akkujen vaihtoasemien toimitukset Japanissa

MAANANTAI 6.9.2021 10:50

Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha edistämään kevyiden sähköajoneuvojen vaihtoakkujen järjestelmiä

MAANANTAI 28.10.2019 11:09

Honda otti ison askeleen: julkisti sähköskootterit Benly E:n ja Gyro E:n – latausverkosto avataan Japanissa maaliskuussa 2020

LAUANTAI 23.3.2019 09:31

Honda esitteli perjantaina Tokiossa sähköisen crossipyörän ja skootterin prototyypit

PERJANTAI 29.9.2017 10:34

Honda esittelee Tokiossa itsestään pystyssä pysyvän sähkömoottoripyörän