Interbrandin tekemän tutkimuksen mukaan Vespan brändiarvo vuonna 2023 on 1,079 miljardia euroa, kun se edellisen tutkimuksen mukaan oli 906 miljonaa euroa.

Tutkimuksen tilaaja on Euroopan suurin skootteri- ja moottoripyörävalmistaja Piaggio Group, jonka omistuksiin kuuluvat Vespan lisäksi Aprilia ja Moto Guzzi.

Tutkimus kuvaa Vespan globaalia merkitystä myös erottuvuuden, designin, elämäntavan, lifestylen ja huvittelunäkökulmasta.

"Termi ikoninen on usein ylikäytetty, mutta ei todellakaan ole olemassa muuta tapaa määritellä tätä brändiä", totesi Interbrandin päästrategiajohtaja Manfredi Ricca. Hän käytti suurin piirtein samoja sanoja kaksi vuotta sitten Vespaa määritellessään.

Lego Creator Expert -sarjan Vespa 125. Vain yli 18-vuotiaille.

Lego Creator Expert -sarjan Vespa 125. Vain yli 18-vuotiaille.

"Vespa on perinteikäs brändi, mutta se kehittyy jatkuvasti. Se on luonteenomaisen italialainen ja silti globaalisti rakastettu, se on premium-luokkaa, ja silti kaiken kattava. Arviointityömme ei keskity ainoastaan tämän halutun ja kysytyn brändin numerojen pariin, vaan se näyttää miten Vespa voi merkittävästi vapauttaa ja tuoda iloa liikkuvuuden rajojen taakse ja uusille areenoille.

Interbrand on käyttänyt brändiarvoa määrittäessään perinteisiä, koettuja brändin arviontitekniikkoja mukaan lukien yrityksen taloudellista analyysiä ja globaalia markkinatutkimusta Vespan 10 tärkeimmällä markkina-alueella. Ne ovat Italia, Ranska, Saksa, Espanja, USA, Vietnam, Thaimaa, Indonesia, Kiina ja Intia.

Vespa vahvistaa asemaansa sekä Euroopan markkinoilla että USA:ssa ja Aasiassa. Viime mainitussa erityisesti Indonesiassa, johon Piaggio on avannut uuden tehtaan paikallisia markkinoita varten.

Raportti vahvistaa myös, että Vespaa pidetään globaalisti enemmän kuin vain skootterina: se edustaa ihmisille mahdollisuutta ilmaista, keitä he ovat, ja samalla tuote sopii vapaa-aikaan ja huvitteluun.

Vespa 946 Christian Dior.

Vespa 946 Christian Dior.

Vespa on myös tehnyt globaalisti yhteistyötä sellaisten kumppaneiden kuin Diorin, Disney Pixar -elokuva Lucan, Justin Bieberin, Legon ja viimeisimpänä Mikki Hiiren kanssa, jotka entisestään ovat vahvistaneet brändin DNA:ta.

Brändin avainvahvuudet ovat Interbrandin mukaan ihmisten mieltymys siihen sekä erottuvuus. Se kertoo tuotemerkin syvästä yhteydestä asiakkaidensa kanssa, mutta myös kyvystä luoda heihin tunnepitoinen yhteys.

Vespa määrittyy ikään kuin kahdella pyörällä kulkevaksi muodikkaaksi lifestyle -brandiksi samalla tulevaisuuteen vahvasti kiitäen.

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 19.7.2023 10:02

Vespa teki Disneylle Mikki Hiiri -skootterin, muistuttaako hahmoa?

TIISTAI 12.4.2022 09:33

Supertähti Justin Bieber ja Vespa – mitä tapahtuu, kun kaksi popikonia liitetään yhteen?

MAANANTAI 28.2.2022 15:41

Legon uusi Vespa-rakennussarja on tarkoitettu yli 18-vuotiaille "Ampiaisen" faneille

SUNNUNTAI 6.2.2022 09:43

Vespan brändiarvo nousemassa miljardikerhoon: "Ikoninen" on liian käytetty, mutta ainoa tapa määrittää tätä brändiä

TIISTAI 23.6.2020 09:10

Vespa 946 Christian Dior: muotitietoisen kuljettajan persoonallinen valinta