Työn alla olevan pyörän työnimi on Hydrocycle, mutta sillä ei ole mitään tekemistä amfibioajoneuvojen kanssa, vaikka nimi harhaanjohtavasti sinne päin viittaakin.

Kehitystyön takana on saksalais-tsekkiläinen tutkimusinstituuttien ja teollisuusyritysten konsortio. Vuoden 2025 loppuun mennessä se on luvannut rakentaa täysin toimivan demomoottoripyörän, joka täyttää kaikki tiukat eurooppalaiset standardit ja sertifiointivaatimukset.

Konsortion tiedotteessa todetaan, että jos kilolla vetyä tuottaa sata kilometriä ajomatkaa autolle, niin moottoripyöräkäyttöön sopiva vetytankki on sovitettavissa sille tarvittavaan tilaan. Haastavampi tehtävä on integroida riittävän kokoinen polttokennojärjestelmä rungon tarjoamiin mahdollisuuksiin. Polttokenno muuttaa vedyn tarjoaman energian sähköksi, joka taas käytetään pyörän liikkumisesta huolehtivan sähkömoottorin pyörittämiseen.

ČVUT:illa on jo runsaasti kokemusta vaihtoehtopolttoaineita käyttävien moottoripyörien rakentamisesta. Kuva: ČVUT Czech Technical University.

ČVUT:illa on jo runsaasti kokemusta vaihtoehtopolttoaineita käyttävien moottoripyörien rakentamisesta. Kuva: ČVUT Czech Technical University.

Hydrocycle-hankkeen työnjako on sellainen, että tsekkiläiset partnerit työskentelevät ajoneuvon kehitystyön parissa: ajoneuvon rakenteen, ergonomian ja käytettävän teknologian pakkaamiseksi tarjolla olevaan tilaan. Saksalaiset puolestaan keskittyvät voimalinjaan.

WätaS, eli Wärmetauscher Sachsen GmbH kehittää uuden sukupolven polttoainekennoja voimalinjan perustaksi, kun taas Fraunhofer IWU kehittää uutta valmistusteknologiaa ja parantaa polttoainekennojen toiminnallisuutta referenssitehtaassaan. Tutkimusinstituutti vastaa myös järjestelmän mitoittamisesta ja paketoinnista. IWU:n kontolla on myös ajoneuvon ja polttokennojärjestelmän toiminnan yhteensovittaminen.

Vedyn käyttö ajoneuvojen polttoaineena istuu myös Euroopan Unionin vety-strategiaan. EU-säädösten mukaan vedylle kehitetään liikennesektorille merkittävää roolia uusiutuvana energialähteenä vuodesta 2030 eteenpäin. EU:n tavoitteena on päästä ilmastoneutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.

Projektin osapuolet ovat IWU, WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH, prahalainen 1to1design, Tsekin tekninen yliopisto ČVUT, joka niin ikään toimii Prahassa sekä ÚJV Řež.

Vety on muodissa

WätaS'in polttokennopino on perustana Hydrocyclen polttoainekennojärjestelmän kehitystyössä. Kuva: WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH.

WätaS'in polttokennopino on perustana Hydrocyclen polttoainekennojärjestelmän kehitystyössä. Kuva: WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH.

Kawasaki esitteli hybridimoottoripyöränsä viime syksynä EICMA:ssa, mutta siinä on kyse bensa-sähkömoottorien yhteisratkaisusta. Suzuki puolestaan vilautti Burgman-skootteria, jossa käytetään vetyä polttomoottorin polttoaineena.

Vetypolttokennolla sähköä tuottava ja sähkömoottoria hyödyntävä moottoripyörä on harvinaisempi ratkaisu. Tuotannossa sellaista ei vielä ole, mutta MIT eli Massachusett's Institute of Technology kehittää vastaavaa konseptia kuin Hydrocycle on.

Vety on mielekäs ratkaisu, koska se on uusiutuva energianlähde, ja sen polttamisen tuloksena syntyy vain vettä. Vedyn valmistaminen tapahtuu yleensä sähkön avulla, ja jotta yhtälö olisi mahdollisimman vähäpäästöinen, sen tuotantoon pitäisi käyttää aurinko- tai tuulisähköä.

Vetypolttokennon etuna sähkömoottoripyöriin tai -autoihin verrattuna on nopea tankkaus ja pidempi ajomatka tankkauksella.

Lähde: IWU.

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 13.1.2024 15:32

MIT: Tämän polttoaineen et uskoisi pelastavan moottoripyöräilyä, mutta siltä se näyttää

PERJANTAI 6.10.2023 09:53

Tämän Suzuki Burgman- skootterin voit tankata bensan sijasta vedyllä

PERJANTAI 19.5.2023 10:20

Suuret japanilaiset moottoripyörävalmistajat: vaihtoehtoja sähkölle tarvitaan – vety ratkaisuksi prätkien moottoreihin

SUNNUNTAI 14.8.2022 10:25

Kawasaki esitteli hybridi- ja täyssähkömoottoripyörät – julkistus EICMA:ssa?

 

MAANANTAI 8.2.2021 10:34

Tehopasta paketoi vetypolttoaineen turvalliseen ja helposti jaettavaan hammastahnamaiseen muotoon