Mike Haiwood oli 14. kertainen TT-voittaja, joka ajoi samaan aikaan Jarno Saarisen kanssa. Haiwoodin poismenon jälkeen Mansaarelle perustettiin voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tuotot suunnattiin lupaaville TT-kuskeille.

– Tämä on taloudellisesti, mutta myös käytännön asioissa, merkittävä tuki. Säätiöön kuuluu paljon Mansaarella olevia henkilöitä, joten mitä tahansa jeesiä tarvitseekaan, tämän ryhmän kautta sitä löytyy, selitti Erno Kostamo säätiön tilaisuudesta palattuaan.

Erno Kostamo Mike Hailwood säätiön edustajan haastateltavana.

Erno Kostamo Mike Hailwood säätiön edustajan haastateltavana.

– Tämä kunnianosoitus annetaan yleensä Mansaaren ja Irlannin omille nouseville newcomer-kuljettajille, joten tuli yllätyksenä, että he halusivat jo toisen kerran jatkaa tukemistani.

Osaatko arvioida, mistä se johtuu?

– Hailwood ja Jarno Saarinen ajoivat aikoinaan samoissa kisoissa ja tiettävästi heillä oli läheiset välit keskenään. Kyseiset herrat ovat täällä kova juttu. Olen täällä eräällä tapaa erikoisuus tai harvinaisuus, että suomalaisena tai ei-paikallisena, olen pystynyt nousemaan niin korkealle tasolle. Se nostettiin esille, että viimeiseen 20 vuoteen täällä ei ole 10 kärjessä ollut muita, kuin paikallisia kuljettajia. Suomesta ei 1970-80 taitteen jälkeen ole näissä karkeloissa ollut lisäkseni muita kärkiukkoja.

Mansaaren TT-kisat pyörähtivät käyntiin maanantaina tai niiden piti alkaa vapailla harjoituksilla, mutta sateinen sää on sotkenut aikatauluja ja radalle päästiin ensimmäisen kerran vasta tiistai-iltana.

Urakkaa Kiteeltä lähtöisin olevalta kuljettajalla riittää, sillä tänä vuonna hän osallistuu kolmeen eri sarjaan, liityttyään Parker Transport Racingin tiimin kuljettajaksi, hän ajaa sen 600 kuutioisella Yamahalla myös Supersport-luokan kisat.

Pääsit eilen, sateiden tauottua, ensimmäistä kertaa radalle. Miltä 600:nen pyörä tuntui?

– Vaikea sanoa yhden kierroksen jälkeen. Toki heti, kun hyppäsi pyörän päälle, niin huomasi miten paljon pienempi fyysisiltä mitoiltaan 600 on tonniseen verrattuna. Yllätyksenä tuli, miten helppo ajettava se on. Suurin mietinnän aihe oli, miten fysiikka kestää ajaa tätä lisäluokkaa, mutta eilisen perusteella siinä ei tule olemaan ongelmia. Ensimmäisten mutkien jälkeen luulin, että pyörä on jotenkin rikki ja jo mietin, mihin kadun varteen voin jättää pyörän, että ehdin takaisin varikolle ajaakseni tutustumiskierroksen omalla pyörälläni, mutta kun ensimmäinen suora aukesi ja siinä oli pari kuskia edellä, niin huomasin, että ei muutkaan kuskit mene sen kovempaa, että onko heidänkin pyörät rikki? Aika äkkiä tuli esille karu totuus, ei pyörässä mitään vikaa ollutkaan, nämä vehkeet ei vain kulje tämän kovempaa, naureskeli Kostamo.

Kostamo ajaa tällä kaudella myös Parker Transport Racingin tiimin 600:lla Yamahalla.

Kostamo ajaa tällä kaudella myös Parker Transport Racingin tiimin 600:lla Yamahalla.

– Muistelin vuonna 2013, kun hyppäsin 600:sta tonnisiin, niin ei voiman lisäys silloin hirveä shokki ollut, mutta toisin päin se oli kyllä shokki. 13 vuotta on ajettu tonnisella, niin ei enää muistanut minkälaista 600:lla on ajaa. Pakko myöntää, että on ihan miehekästä ajaa tonnisella täällä. 600:nen on paljon helpompi, mutta siinä on omat haasteensa, kun voimaa ei ole, niin keskituntinopeus ja mutkien nopeus on pidettävä paljon kovempana, että tulee hyvä kierrosaika. Ei missään nimessä helpoin kovaa ajettaessa, mutta fyysisesti erittäin iisi ajettava. Ei paljon ranteita venyttele.

– Samalla ajattelin, miten paljon helpompaa olisi ollut aloittaa TT-ura 600-pyörällä. Sillä ajaessa ehtii suorilla jopa lepäämään, kun tonnisen kanssa pitää kaiken aikaa olla skarppina, kun se vie koko ajan joka suuntaan, Kostamo pohdiskeli.

– Eroa näiden kahden välillä on vaikea sanoa. 600:ssa haasteellisuus tulee siinä, kun lähdetään tavoittelemaan hyvää kierrosaikaa, että pystyy pitämään koko ajan vauhtia yllä, että saa pidettyä yllä riittävää keskituntinopeutta. Kun omalla pyörällä pääsin ajamaan kaksi kierrosta. 600:en jälkeen se oli, kuin kotiin olisi palannut. Kaikki pelasi ja kaikki vipstaakkelit kohdillaan, niin oli mukava lähteä liikenteeseen. Jousituksiltaan oli vähän hervoton, ei tullut oikein turvallisuuden tunnetta pyörän kanssa radalla. Mutta se on kaikilla sama nämä ensimmäiset päivät, ennen kun saadaan pyörä oikeasti kohdilleen.

Kostamon tiimi: Veli-Pekka Juvakka, Pekka Oikkonen, Joona Tanskanen ja Antti Karppinen.

Kostamon tiimi: Veli-Pekka Juvakka, Pekka Oikkonen, Joona Tanskanen ja Antti Karppinen.

Tänään, keskiviikkona jatkuvat vapaat harjoitukset. Millä mietteillä tähän toiseen ajopäivään?

– Todella hyvillä mielin. Ensimmäinen päivä on aina suoraan sanoen paskin päivä. Mikään ei tunnu radalla oikein hyvältä. Vuoden tauon jälkeen on pieni shokki tulla tänne, mutta heti toinen ajopäivä on jo parempi. Pyörän jousituksiin tehtiin muutoksia, käytiin K-Tekin kavereiden kanssa vähän juttusilla ja muutettiin pyörää aika paljon pehmeämmäksi. Mentiin lähelle sadekelin säätöjä, että saadaan vähän paremmin laite pysymään tiessä, kun pyörä oli vähän irtonainen, eikä ollut sellaista turvallisuuden tunnetta, pyörän jousituksiin ei ollut luottoa. Katsotaan, jos niitä saadaan parannettua.

– 600:lla mennään tänään myös kaksi kierrosta putkeen. Katsotaan, miten sekin alkaa pelaamaan. Siihen ei tehty muuta muutosta kuin jalkatappien ja ohjaustankojen säätöjä, kertoi Erno Kostamo ennen keskiviiko-illan harjoitussessioita.

Alkaneen TT-urakan ajan on ollut mahdollisuus seurata Kostamon ja hänen tiiminsä toimintaa Etä TT-varikkopassi WhatsUp -ryhmän kautta. Sieltä on päässyt näkemään, mitä kaikkea varikolla tapahtuu, sekä pitkin päivää kuullut/nähnyt tiimin mietteitä ja tunnelmia.

Vielä ehtii liittymään Etä TT-varikkopassi WhatsUp -ryhmään, jolla pääsee seuraamaan läheltä kaikkea, mitä TT-kisojen aikana varikolla ja sen ulkopuolella tapahtuu.

Vielä ehtii liittymään Etä TT-varikkopassi WhatsUp -ryhmään, jolla pääsee seuraamaan läheltä kaikkea, mitä TT-kisojen aikana varikolla ja sen ulkopuolella tapahtuu.

Vielä on mahdollista hypätä mukaan maailman legendaarisimman moottoripyöräkisan ytimeen – ja seurata Ernon matkaa halki myyttisen Mountain Coursen, ja kokea TT:n henki niin läheltä kuin ilman ajopukua voi päästä liittymällä Etä TT-varikkopassi WhatsApp-ryhmään.

Näet päivittäin videoita, kuvia, haastatteluja suoraan varikolta, teknistä tietoa ja datakatsauksia mekaanikoilta, tulokset ja tilannepäivitykset reaaliajassa suoraan kisojen ytimestä.

Etä TT-varikkopassin hinta on 100 €, jolla samalla tuet suoraan Ernon matkaa Mountain Coursella – olet osa tiimiä ja kannustat konkreettisesti! Paikkoja on rajoitetusti.

Passin saat ostettua täältä.

Aiheesta aikaisemmin:

KESKIVIIKKO 21.5.2025 10:26

Kostamo ajaa Mansaarella ensi kertaa myös Supersport-luokassa uudessa tiimissä

TIISTAI 13.5.2025 08:53

Erno Kostamo North West 200:n jälkeen: ”vauhti tyydytti, sijoitukset eivät”

LAUANTAI 13.7.2024 07:01

Erno Kostamo nopein tulokas Mansaarella ajetussa Southern 100 -kilpailussa

TIISTAI 11.6.2024 08:01

Erno Kostamo tyytyväinen Mansaaren TT:n tuloksiin - Seuraavana vuorossa kotikisa Imatralla

PERJANTAI 7.6.2024 07:01

Erno Kostamo viimeisimmästä Mansaaren kisasta: "Eniten tämä on kilpailemista itsensä kanssa"

TIISTAI 4.6.2024 08:01

Erno Kostamolle yllätyssponsori Mansaaren TT-kisoihin - ensimmäinen kisa päättyi keskeytykseen

SUNNUNTAI 11.6.2023 12:17

Erno Kostamo ajoi rataennätyksensä yli 122 mph, palkittiin Mansaaren TT-kisojen parhaana tulokkaana.

MAANANTAI 5.6.2023 09:49

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"