Norton Motorcyclen omistajan, TVS Motor Companyn, pääjohtaja Sudarshan Venu avasi sanaisen arkkunsa CNBC-televisiokanavalle kesäkuun alkupuolella. Koko haastattelu, ja varsin katsomisen arvoinen sellainen, löytyy täältä. Nortonia koskevat Venu'n kommentit alkavat 3 minuutin ja 40 sekunnin kohdalta.

Venu kertoi Nortonin laajentavan valikoimaansa nykyisestä nejästä kuuteen malliin, mukaan lukien EICMA:ssa syksyllä julkistettava 1200 cm3 superbike sekä BMW:n kanssa yhteistyössä kehitetyn kaksisylinterisen 450 cm3 malliston sekä Norton- että TVS-versiot. BMW:hän esitteli viime marraskuussa Milanon messuilla siitä F 450 GS -konseptin.

Siitä enemmän tässä jutussa: Keskiviikko 6.11.2024, BMW esitteli Milanossa tuotantokonseptin F 450 GS -mallista: tältä näyttää A2-korttiluokan tuleva offroad-kunkku

EICMA:ssa nähtävien uusien mallien lisäksi Norton saattaa brändätä uudelleen koko yrityksen matkallaan kohti uutta aikakautta. Motorcyclen mukaan Norton on jättänyt Euroopan unionin teollis- ja tekijänoikeusvirastolle useita Nortonin klassisen logon modernisoituja versioita koskevia tavaramerkkihakemuksia.

Uuden logon designit on jätetty monokromaattisina, eli mustavalkoisina. Tämä mahdollistaa sen, että Norton voi käyttää niiden yhteydessä mitä värejä haluaa. Logot ovat nähtävissä täällä.

Vanhan kunniakkaan ja kiemuraisen logon modernisointi ei välttämättä miellytä nykyisten Norton-fanien silmää, mutta kaikkeen, myös uudenaikaiseen tunnukseen, tottunee aikanaan.

Norton myyntiin Intiassa loppuvuodesta

TVS on Intian kolmanneksi  ja maailman neljänneksi suurin moottoripyörien valmistaja. Sen vuosiliikevaihto on 14 miljardia euroa, ja sillä on toimintaa yli 80 maassa. Se on myös maailman suurin sähkömoottoripyörien valmistaja, ja se tuottaa BMW:lle tämän CE02-sähköskootterit.

TV-haastattelussa pääjohtaja Sudar Shin Venu Sudashan Venu kertoi TVS:n pyrkivän kansainvälistymään vauhdilla. Vaikka Intia on maailman suurin mp-markkina, jo nyt TVS:n myynnistä 30 % tulee ulkomailta.

Venun mukaan Nortonille on tulossa BMW:n kanssa lyhteistyössä kehitettyyn kaksisylinteriseen moottoriin perustuvia pienempiä malleja, mutta ne pidetään premium-luokassa Nortonin brandilupaukseen "design, dynaamisuus ja yksityiskohdat" nojaten. Luvassa on myös uusi vähittäiskauppamyyntistrategia, jossa Nortoneita myydään yhdessä TVS:n premium-mallien kanssa. Tavoitteena on herättää Intian kasvavan keskiluokan kiinnostus. Intian markkina on merkittävässä osassa Nortonin kasvustrategiassa, koska se on niin suunnaton.

Ylimmän segmentin Nortonien osalta myyntistrategia poikkeaa, ne myydään pikemminkin kokemus- tai näyttelykeskuksissa kuin myymälöissä – ensi alkuun Intian isoissa kaupungeissa.

Nortoneita tullaan valmistamaan sekä Englannissa että Intiassa, samoin osia valmistetaan molemmissa maissa. Ensi vaiheessa tavoitteena on 10 000 Nortonin valmistaminen vuodessa.

Klassikko-Commando takaisinkutsussa

Kaikki ei kuitenkaan ole Nortonillakaan pelkkää ruusuilla tanssimista. Se julkisti kotisivuillaan takaisinkutsun, joka koskee välillä 7. kesäkuuta 2021 ja 12. helmikuuta 2025 valmistettuja Norton Commando 961 SP/CR/Classic -malleja.

Takaisinkutsun syynä on käynnistysmoottorin hammaskehä, jonka asennuksessa on saatettu käyttää väärää kierrelukitusainetta, mikä saattaa johtaa kehän irtoamiseen ja moottorin äkilliseen jumittumiseen ajon aikana. Ongelma on vakava, sillä valmistaja määräsi pyörät ajokieltoon, kunnes vika on hoidettu kuntoon.

Pyörät on vietävä Norton-huoltoon, jossa ongelma korjataan. Operaatio kestää kaksi tuntia, ja on pyörän omistajalle maksuton. Lisätietoja Nortonin sivuilta täältä.

Aiheesta aiemmin:

Torstai 15.5.2025 11:08

Norton kehittämässä uusia, pienemmän kokoluokan yksi- ja kaksisylinterisiä moottoripyöriä

Keskiviikko 6.11.2024 09:02

BMW esitteli Milanossa tuotantokonseptin F 450 GS -mallista: tältä näyttää A2-korttiluokan tuleva offroad-kunkku

Tiistai 16.7.2024 08:22

Ikoninen 126-vuotias brittimerkki julkistaa kuusi kokonaan uutta moottoripyörämallia seuraavan kolmen vuoden mittaan