Hondan sähköistä automaattikytkintä, e-Clutchia voi käyttää kuten tavallista kytkintä, eli kyllä, kytkinkahva säilyy paikallaan, mutta sen olemassaolon voi myös vain unohtaa. Voit lähteä, pysähtyä ja vaihtaa vaihteita hipaisemattakaan kytkintä. e-Clutch toimii taustalla kuin varjo.
Aiheesta lisää tässä jutussamme: Tiistai 10.10.2023, Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa
Ensimmäiset e-Clutchia käyttävät Hondat, CBR650R- ja CB650R Neo Sports Café, esiteltiin EICMA:ssa marraskuussa 2023 ja ne tulivat myyntiin jo 2024: Perjantai 17.11.2023 Hondan CBR650R ja naku CB650R Neo Sports Café: ensimmäiset mallit joihin saa sähköisen automaattikytkimen
Aloittelijan näkökulmasta sähköinen automaattikytkin saattaa olla ratkaiseva tekijä moottoripyöräilyn aloittamiseksi, kun se mahdollistaa moottoripyörän käsittelyn ilman kytkimen käytön opettelemista. Toinen siitä saatava hyöty menee ajonautinnon piikkiin. Ei enää kytkimen kanssa pelaamista kaupunkiruuhkissa, ainoastaan kaasun kääntö, jos haluaa liikkeelle. Ajo on vähemmän uuvuttavaa, ja voi keskittyä itse ajamiseen.
Kokemuksiamme e-Clutch-Hondalla ajamisesta tässä jutussa: Torstai 23.5.2024, Tuore Honda CBR650R koeajossa: miten toimii uusi sähköinen automaattikytkin näppärässä sportbikessa?
Honda on NewAtlaksen mukaan tuomassa saman teknologian myös CL250 scrambler- ja Rebel 250 cruiser-malleihinsa. Molempia malleja myydään toistaiseksi vain Japanissa, mutta se on selkeä signaali Hondan aikeista laajentaa sähköisen automaattikytkimen tarjontaa koskemaan mahdollisesti koko mallistoaan.
e-Clutch ohjaa sensorin avulla sähkömoottoria, joka vapauttaa tai kytkee kytkimen. Toiminta on käyttäjän kannalta täysin läpinäkyvää. Kytkinkahvaa ei tarvitse painaa edes jarrutettaessa.
Japanissa Honda käyttää automaattista kytkinratkaisuaan 249 cm3 yksisylinterisessä moottorissaan, jota käytetään myös monen muun mallin voimanlähteenä. 300-kuutioiset mallit käyttävät saman moottorin hieman isompaa, 286 cm3 -versiota, se löytyy esimerkiksi CB300R, Rebel 300 ja CRF300L Rally malleista.
Japanissa Rebel 250 varustettuna sähköisellä automaattikytkimellä on vain reilut 300 euroa kalliimpi kuin normikytkimellä varustettu versio, joten hinta tuskin muodostaa estettä ostajalle.
Odotamme mielenkiinnolla ratkaisun leviämistä pienempiin malleihin sekä niiden tuomista myös Suomeen.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 23.5.2024 12:01
Tuore Honda CBR650R koeajossa: miten toimii uusi sähköinen automaattikytkin näppärässä sportbikessa?
Perjantai 17.11.2023 08:01
Tiistai 10.10.2023 11:37