Olemme kirjoittaneet aiemminkin Hondan sähkömoottoripyörähankkeista, ja jotain se on ehtinyt jo julkistaakin. Linkkejä niihin juttuihin tämän tekstin lopussa.
Tähän asti kaikki, mitä Honda on julkistanut, tai mitä sen hankkeista tiedetään, on vaikuttanut piikki- tai mopoluokan sähkölaitteilta. Nyt japanilaisvalmistajan aikeista on paljastunut erittäin mielenkiintoisia patenttipiirroksia, jotka kertovat tulevaisuuden superbikesta.
Hondan sähkömoottorisen superbiken patenttipiirros.
Kisa alalla on kova, bensapuolella viivalta löytyvät mm. BMW S 1000 RR ja mm. Ducati Panigale V4 S. Sähköpuolella on toistaiseksi hiljaisempaa, kun Energicakin joutui selvitystilaan, jollei se nyt sitten herää vielä henkiin, kuten näyttää. Siitä enemmän tässä jutussa:
Keskiviikko 16.7.2025, Kaikkien aikojen kiinnostavin sähkömoottoripyörävalmistaja Energica on palaamassa henkiin – toivottavasti
Selkeästi suurimpana pelurina Honda on se, jonka tuotteet säväyttävät alaa. Honda ei vain valmista nopeita pyöriä, vaan se kehittää struktuureja, joiden varaan se voi kehittää alaa järisyttäviä mallisarjoja. Alkuperäinen Tupla-X tai Fireblade nousevat etsimättä mieleen. Viimemainittu erityisesti, sillä siinä ei panostettu maksimaaliseen tehoon, vaan älykkäämpään suunnitteluun ja parempaan ajettavuuteen, joten vuosien myötä siitä kehittyi yksi aikansa tasapainoisimmista superbikeista, väittää Rideapart. Äärimmäisin versio siitä on CBR1000RR-R Fireblade SP.
Nyt julkisuuteen joutuneet patenttipiirrokset osoittavat, että Firebladen perimä valtaa sähköistä maaperää. Piirrokset kertovat, että kyse ei ole pelkästään kynien teroittelusta, vaan senkaltaisesta suunnittelusta, joka vihjaa vakaviin ja uusia uria viitoittaviin aikomuksiin.
Mitä patentti pitää sisällään?
Hondan sähkömoottorisen superbiken patenttipiirros.
Mielenkiintoiseksi selkeyden ja rungon jämäkkyyden lisäksi piirrokset tekee jo moottorin sijoitus. Se on sijoitettu takakeinuhaarukan kiinnityspisteen alapuolelle ja integroitu jäykkään koteloon, joka on pultattu suoraan runkoon. Kotelo sisältää moottorin, mutta se on myös kiinnitetty rungon ylempiin ja alempiin poikkipalkkeihin ja kantaa osan perinteisen moottorin rakenteellisesta kuormasta. Sen sijaan, että takahaarukka kääntyisi yksinomaan moottorikotelosta, tässä ratkaisussa takahaarukan niveltä tukevat sekä moottoriyksikkö että rungon lohkot. Tämä tarkoittaa parempaa jäykkyyttä, vakaampaa käsiteltävyyttä sekä vähemmän kompromisseja säädöissä.
Rungon lohkot ja nivelöintien kiinnityspisteet ovat lisäksi modulaarisia, joten niitä voi muuttaa takahaarukan asennon tai jalkatappien kiinnityspisteiden hienosäätämiseksi tarvitsematta suunnitella uudelleen koko runkoa: se mahdollistaa erilaisten superbike- tai sentyyppisten versioiden valmistamisen pienin muutoskustannuksin siten, että niihin saadaan erilainen ergonomia ja ominaisuudet.
Samalla painopiste sijoittuu alas raskaan sähkömoottorin poikkeuksellisen sijoittelun myötä.
Myös takaiskunvaimentimen sijoitus on mielenkiintoinen. Se on asennettu pitkittäisesti moottorin ylle ja ratkaisu on samantyyppinen kuin kisaendurossa. Se mahdollistaa pidemmän jouston tarvitsematta kasvattaa akseliväliä. Eikä se myöskään syö tilaa akustolta.
Ratkaisulla on kisavaikutteensa, Rideapart muistuttaa. Honda on kokeillut tämäntyyppistä ratkaisua aiemminkin, Mugen-kisapyörissä. Mugen Motorsports on aina ollut Hondan eräänlainen salainen laboratorio. Sen perusti Soichiro Hondan poika.
Mugen Shindenit olivat sähkömoottorisia kisapyöriä, jotka dominoivat Mansaaren ajojen Zero-luokkaa vuosina 2014 - 2019. Ne eivät olleet massatuotantoon tarkoitettuja katuversioita, mutta ne olivat nopeita, ja muistuttivat ratkaisuiltaan tässä patentissa julkistettuja.
Shinden-Mugen-kokeiluohjelma todisti, että Honda pystyy – halutessaan – valmistamaan maailman nopeimman sähkömoottorisen superbiken. Ja nyt tämä patentti antaa vihjeen siitä, että aiemmin saatuja konkreettisia oppeja aiotaan soveltaa käytäntöön sekä tiellä että radalla.
Hondan sähkömoottorisen superbiken patenttipiirros.
Mitä odotettavissa?
Vaikuttaa siltä, että Honda kulkee omaa polkuaan tässäkin asiassa, ja on kehittämässä perusrakenneratkaisua, jonka varaan se voi pitkäjänteisesti rakentaa sähkömoottorisia superbikeja ja sen tyyppisiä vaihtoehtoja sekä tielle että radalle. Näin akkujen sähkökapasiteetista ja sähkömoottoripyörien kysynnästä riippumatta.
Se on valmis aloittamaan tuotannon sillä hetkellä tai hieman ennen kuin akkujen kapasiteetti riittää isoillakin nopeuksilla järkevän matkan ajamiseen latauksella, tai kun bensiinimoottoristen prätkien valmistaminen on juridisin sanktioin ajettu seinää vasten.
Olkoot näihin patentteihin perustuvat mallit sitten Firebladen henkisiä seuraajia tai mitä tahansa, mielenkiintoisilta piirrokset joka tapauksessa näyttävät. Honda voi myös olla valmistautumassa MotoE-MM-sarjaan sitä hetkeä varten, kun tällä hetkellä Ducatin tuottamien sähkökisakoneiden rinnalla voi osallistua myös muiden valmistajien sähkömalleilla.
Hondan patentit kertovat pitkälle mietitystä valmiudesta siirtyä konkreettiseen valmistukseen ratkaisuilla, jotka mahdollistavat laajan sovellettavuuden ja kertovat alhaisesta paino- ja hyvin keskitetystä massakeskipisteestä. Ja pitää tietysti muistaa, että kyseessä on vasta patentti. Milloin, jos koskaan, näemme siihen perustuvia ratkaisuja, on aina oma lukunsa.
Lähteet: Wipo, Rideapart.
Hondan sähkömoottorisen superbiken patenttipiirros.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 21.7.2025 10:32
Patenttipiirrokset julki: aikooko Honda muuttaa 740 euron bensaprätkän sähköiseksi menestysmalliksi?
Keskiviikko 16.7.2025 09:36
Lauantai 5.7.2025 11:45
Honda julkistikin sähköskootterin – CUV e: käytännöllistä liikkumista urbaaniin ympäristöön
Keskiviikko 2.7.2025 09:02
Honda julkisti E-VO sähkömoottoripyörän – vai julkistiko sittenkään?
Perjantai 11.4.2025 10:08
Hondan NC750X- ja EM1 e: -malleille myönnettiin arvostetut muotoilupalkinnot
Sunnuntai 15.9.2024 09:55
Torstai 30.11.2023 09:01
Honda kiristää sähkömoottoripyörien valmistustavoitettaan: investoi valtavia summia
Lauantai 13.5.2023 12:21
Tekeekö tämä Hondan ensimmäinen sähkömopomalli historiaa Mankin tapaan?
Perjantai 8.7.2022 08:46
Hondan tavoite: myydä 2,4 miljoonaa sähkömoottoripyörää vuonna 2030
Lauantai 23.1.2021 10:42
Patenttipaljastus: Hondan ensimmäinen sähkömoottoripyörä saattaa olla kevari
Hondan sähkömoottorisen superbiken patenttipiirros.