Ovatko moottoripyöräilijät todella "elintenluovuttajia"? Englanniksi käytetään sanoja "Motorcyclist" ja "Donorcyclist". "Kypärättömien ja kypärää käyttäneiden moottoripyöräilijöiden elinluovutusten määrän tarkastelu" oli nyt julkistetun tutkimuksen alaotsikkona.
Moottoripyöräilijöitä kutsutaan lääkintähenkilökunnan puhekielessä "elintenluovuttajiksi". Kypärälakien ja kypärän käytön määrän vähenemisen todellinen vaikutus elinluovutuksiin oli pitkään kysymysmerkki. Nyt asiaa on kuitenkin tutkinut arvovaltainen kirurgijoukko, kuten selviää NIH National Library of Medicinen PubMedin artikkelista.
Michiganin 35 vuotta vanha kypärän käyttöä moottoripyöräillessä edellyttänyt laki (UHL) kumottiin huhtikuussa 2012 ja korvattiin osittaista kypäräpakkoa edustavalla lailla. Asiaa tutkineen arvovaltaisen kirurgitiimin lähtöhypoteesina oli "Oletus, että elinluovutusten määrä nousee kypärää käyttämättömien motoristien kuolinonnettomuuksissa."
Tutkimusmenetelmässä hyödynnettiin Michiganin elinluovutustietokantaa vuoden 2008 ja 2015 väliseltä ajalta yhdessä Michiganin traumahoidon laadunparannusohjelman tietokannan kanssa samalta ajanjaksolta. Kaikkien moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleiden sairaaladata tutkittiin.
Tulokset
Kypärättömien moottoripyöräilijöiden elinluovutusten määrissä havaittiin kolminkertainen kasvu verrattuna kypärää käyttäviin moottoripyöräilijöihin. Moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleiden määrä oli UHL-lain kumoamisen jälkeen yleensä nuorempi, keski-iän ollessa 32,8 vuotta verrattuna aiempaan 40,8 vuoteen. Tämä löydös ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä (p = 0,071). Lisäksi elinluovutusten määrissä ei ollut merkitsevää eroa ennen UHL-lain kumoamista (2008–2012) verrattuna kumoamisen jälkeen (2012–2015).
Johtopäätökset
Tämä on ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa elinluovutusten määrän lisääntyneen kypärää käyttämättömien moottoripyöräilijöiden kuolemien keskuudessa verrattuna kypäränkäyttäjien kuolemiin. Elinluovutusten määrässä ei havaittu merkittävää kasvua Michiganin UHL-lain kumoamisen jälkeen. Tutkijatiimi havaitsi kuitenkin, että ennen käyttöpakkolain kumoamista osa moottoripyöräonnettomuuksien kuolemantapauksista johtui siitä, että kuljettajat olivat olleet laittomasti käyttämättä kypärää.
Kypärän käyttö pakolliseksi
Kypärättömät moottoripyöräilijät ovat kolme kertaa todennäköisemmin elinluovuttajia kuin kypäränkäyttäjät, mikä mahdollisesti johtuu hyvin dokumentoidusta vakavien traumaattisten aivovammojen lisääntymisestä tässä väestöryhmässä. Kansanterveyden näkökulmasta kypärän käytön tulisi olla pakollista kaikille moottoripyöräilijöille, ja traumapalvelujärjestelmien ja terveydenhuollon ammattilaisten tulisi tukea kypärälainsäädännön puolestapuhujien pyrkimyksiä.
Voimme Suomessa olla – tämänkin tutkimuksen puitteissa – tyytyväisiä siihen, että kypäräkäyttö on pakollista moottoripyöräillessämme. Turvallisuus tuo lisää kilometrejä.
Lähde: PubMed.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 28.10.2024 13:56
Löysät kypärälait ovat vaatineet USA:ssa yli 20 000 motoristin hengen
Perjantai 16.9.2016 09:45
Ikävä paradoksi: poliitikko, joka vastusti kypärän käyttöä, kuoli mp-onnettomuudessa
Torstai 18.2.2016 09:52
Sydäntäsärkevä kommentti kypäräkeskusteluun: "kunpa voisitte olla pääni sisällä edes hetken"